Hur hjälper jag min tonåring att komma igång med sparandet och se innehav och ev. köpa själv?

Jag har en plan om att låta tonåringen lära sig om fonder i praktiken. Barnet i fråga är med på noterna och villig att sätta in 50:-/månad av månadspengen när vi ändå höjer den.

Jag hade väldigt gärna velat att det gick att logga in och se hur det går för oss båda, men SEB som vi har nu gör inte ISK i barnens namn synligt för minderåriga när de är inloggade.

Eventuella förluster kommer till en början att kompenseras för att hålla motivationen uppe, men även om vi har fäst en kudde på rumpan inför första turen på isen vill jag att barnet ska kunna se rörelserna upp och ner och lära sig att det är en del i investeringsresan som betalar sig på sikt.

Frågan är nu: var kan man hitta en lösning där barnet kan se sitt innehav och söka information om olika fonder, men inte nödvändigtvis själv köpa och sälja (alternativt att jag som förälder kan slå på/av denna funktion)? Finns det ens?

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Ett alternativ är ju att du som förälder står för kontot. Barnet kan ju vara med när ni är inne på kontot och tittar eller ska köpa/sälja/byta. Blir ju samtidigt enkelt om ni vill jämföra era olika konton.

Detta kan man ju oftast göra i urloggat läge på bankerna genom att titta i fondlistan och klicka på varje fond. Jag brukar annars söka på fonder på t.ex Nordnet eller Avanza samt Morningstar.se för att få mer information om de fonder jag är intresserad av.

Tyvärr väldigt få fonder som tillåter så lågt köpebelopp. De flesta har minimigräns på 100kr. Och det är inte helt lämpligt att låta pengarna ligga som saldo på isk tills man uppnåt tillräckligt belopp för att handla heller.

3 gillningar

Vi har gjort på två sätt:

1. Vi har ett OPTI konto i mitt namn som jag har delat med vår 12-åring via OPTIs funktionalitet. Så hon kan logga in själv på sin telefon med sitt BankID.

2. Hon har ett eget ISK på Avanza som hon också kan nå via Avanza appen och som jag har fullmakt på. Denna är läskigare då hon teoretiskt kan köpa / sälja utan att jag har något att säga till om. Men man får lita på att man gör grundjobbet rätt. :see_no_evil:

Välkommen till forumet också!

Ping @lysa om att erbjuda samma funktion :wink:

4 gillningar

Avanza så kan föräldrarna handla på barnens konton.

2 gillningar

Nordnet har Shareville där man kan titta på andras portföljer, kanske skulle det kunna vara ett alternativ? Man ser dock bara relativa siffror där, inte belopp.

1 gillning

Jag har två äldre “barn”. Kudde i rumpan är enligt mig tveksamt men beror väl på hur barnen är. Jag hade nog sagt att om du sätter in 50 kr. så sätter jag in 50 kr. också. Sedan får det gå som det går.

4 gillningar

Jag kommer tillbaka till att beloppen är egentligen rätt ointressanta - allt handlar om vad är målet?

Korslänkning:

1 gillning

Ungdomar är av naturen slöa(oftast iaf) så jag hade frågat om hen vill tjäna pengar utan att göra något :grin:

Sen hade jag tagit tillfället i akt att diskutera olika teman, tex index fond bra/dåligt, aktivt förvaltade fonder bra/dåligt, men sen även fråga vad hen är intresserad av, kanske gillar Apples produkter eller spelar Roblox och då ev leta fonder som har de innehavet. När man väl har sittningar så diskutera risk osv.
Man kan ju fråga vilka saker/tekniska lösningar som ungdomen tycker om, som att ge en hemläxa där hen ska komma på 3 saker som hen gillar, alltså produkter eller tjänster. Kan ju va snap, chat gpt eller vad som helst.

2 gillningar

Gör såhär: Säg att du kommer kompensera förlusterna. 3 år efteråt. På den tiden har det kanske hunnit gå upp igen. Att värdet varierar måste man bara köpa när man är investerad. :innocent:

2 gillningar

Tack så mycktet!

Eftersom målet är att hon ska få känna sig självständig och lära sig ha is i magen, så vill jag att hon har egen förfoganderätt. Nu har ju inte barn i den åldern mycket till konsekvenstänk, men hon är tillräckligt försiktigt lagd för att jag ska lita på att det funkar och går det åt helsike, så är det ju bäst om det gör det så att vi kan börja om!

Nu har jag ju nte själv köpt fonder i så små valörer på Avanza, men på SEB vet jag att det ligger på 20-25:- för några fonder och 100 eller mer på andra. Det får bli en del i resonerandet kring vad som ska väljas.

Det är ju inte ointressant att titta på! Tack!

1 gillning

Det här är ju rent guld! Tack :slight_smile:

1 gillning

Det här är en av de saker som jag hoppas uppnå och du kan tro att ögonen glittrade på barnet i fråga när jag talade om att det är en fördel att ha en inkomst och låta ens pengar jobba för en när man inte själv är gammal nog att kunna jobba.

Målet är att hon ska få någon mån av ekonomisk frihet från oss föräldrar och en inkomst även om hon inte lyckas få något jobb. Helt enkelt at hon ska få fuck you-pengar som vi inte har något att säga till om hur de spenderar (så länge det inte är vapen, alkohol, droger eller olagligheter). En inte allt för vild gissning är att hon ämnar köpa Hööks. Eller Lyko. Vi får se var det landar, allt kan hända i tonåren!

Och: vi har pratat en del om att se igenom marknadsföring och att ta en funderare om något verkar för bra för att vara sant.

Citat

Nu har jag inte svarat alla, men tack för er input! Jag tar gärna emot mer, även om jag tror att Jans sammanställning täcker in bra mycket. Ska också klura ut lite bättre hur man citerar :smiley:

Just nu vill jag mest sätta bollen i rullning, men för att det inte bara ska handla om att hon ska “vänta in vinsten” har vi så klart också pratat med barnet om vilka möjligheter som ligger framför henne förutom att investera. Att kunna erbjuda extra stödlektioner till yngre barn i sitt instrument, samt kommunens entreprenörsprogram för unga är två ämnen vi diskuterat. Båda lockar, eftersom hon tycker det är superkul både att lära andra saker och att ha lite mer koll på saker i allmänhet än vad folk i gemen bryr sig om. Även det som är ett jobb, eller som ska leda till ett jobb får ju gärna vara givande på mer än det monetära planet och det vill jag att hon har med sig hemifrån.

1 gillning

Ja fifan vad jag kan sakna tonåren ibland. :joy:

1 gillning