I försöken att lära 7-åriga dottern om ekonomi så testar jag lite allt möjligt.
Använder mig av Jans tips om månadens-aktie. Dock blir det inte varje månad.
Veckopengen är till för att köpa lördagsgodis, spel samt leksaker.
Vilket fungerar väldigt bra. Hon frågar inte lägre om hon kan få något utan försöker räkna ut om hon själv har råd.
För ett antal månader sen hittade hon ett Lego som hon verkligen ville ha på affären, till ett pris av 1400kr (de vet hur man tar betalt ).
Vi räknade ihop vad hon hade på kontot och hur länge det skulle ta för henne att spara ihop det med veckopengen.
Besvikelsen var enorm när hon insåg hur länge det skulle ta, var ju en hel livstid!
Efter besvikelsen hade lagt sig så började hon klura på hur hon kunde få ihop mer pengar.
Hon försökte först med att få extra pengar om hon hjälpte till med fler hushållssysslor, men här försöker jag hålla att det är något som inte ingår i veckopeng utan det är sånt vi bara gör när vi bor tillsammans.
Sen kom hon på att samla pant hos mor och farföräldrar, har blivit några vändor.
Senaste saken hon kom på var att sälja gamla leksaker.
Hon har rensat och jag lagt ut på tradera.
Nu har hon börjat närma sig målet och det saknas endast 70kr.
Sista annonsen ligger ute som redan är uppe i 100kr men den avslutas först i slutet av nästa vecka.
Då kom en oväntat fråga idag, hon föreslog att om jag kunde betala det som saknades redan nu så kunde jag få behålla pengarna från annonsen.
Alltså ett lån men rätt saftig ränta.
Jag som är motsatsen till att låna för konsumtion blev rätt förvånad och funderade på vart hon lärt sig det.
Och då till min fundering efter en lång historia.
Med dagens köp-nu-betala-sen och alla lån man kan ta.
Hur lär man ut till ett barn på ett bra sätt hur allt fungerar med lån?
Haha - underbar vändning!
Klok tös du har du. Innovativ i sitt tänkande.
Har inte eg något svar på din fråga dock, men tyckte hennes spunk är värd en applåd!
Och KANSKE det kan ge upphov till diskussioner om att det är ganska mycket hon förhandlar bort - dvs dyr ränta?
Och samtidigt är det bara precis nu i slutet hon kommer med förslaget ju… så ‘köp-nu-betala-sen’ känns inte riktigt som det är vad det handlar om?
Väldigt smart tips!
Min första reaktion till lånet var ett nej, men ska nog tänka igenom det en vända till och se vad jag kan komma fram till när skolan slutar idag.
Wow! Jag hade inte kunnat hålla mig från att sponsra köpet med tanke på allt arbete hon lagt ner för att få ihop pengarna.
Ni kanske kan titta på ett par avsnitt av Lyxfällen. Det har hjälp mina barn att få lite hum om vad som händer när man lånar men inte kan betala tillbaka. Förklarar lite att man ofta hamnar i en sådan situation för att man lånar till konsumtion för pengar man egentligen inte har etc.
Väldigt starkt jobbat av henne och var stolt att hon kom på sätt att få ihop pengarna själv.
Här kan det vara så att vi som försöker lära barn en sund inställning till ekonomi jobbar lite i motvind. Barn är mycket mer här och nu än vuxna, och har generellt svårare med “delayed gratification” och har ett sämre konsekvenstänk. Detta är inte tillgångar i ett sunt ekonomiskt tänk. Kudos till din dotter att hon överhuvudtaget kunde göra sin besvikelse till något konstruktivt och börja se sig om efter strategier, och har orkat ta sig nästa hela vägen i mål! Men generellt kanske hon är mycket mer “Lego. Nu.” än en högfungerande vuxen är när man vill ha något, och det är bara en del av att vara barn. Så jag skulle fokusera på vad hon faktiskt lyckades med än att hon inte riktigt har det ekonomiska tänk du önskar ju nu. Du jobbar ju också för hur hon ska bli som vuxen, tänker jag, inte att hon behöver vara färdig idag
Många kloka ord!
Väldigt sant med här och nu, en sak som händer om en vecka är ju en evighet för barn.
Vilket gjort mig imponerad hennes tålamod att verkligen vänta på det här legot.
Blivit tydligt att det är en sak som verkligen kommer ge henne glädje och värde.
Annars brukar det låta, ”en sån måste jag bara ha” och dagen efter inte ens komma ihåg vad det var.
Det finns vissa koncept barn helt enkelt inte kan förstå, för deras hjärna har inte växt till de delar som behövs för förståelsen än. Är inte delayed gratification en av de sakerna som kommer senare, typ i 10-13 årsåldern?
Det finns massa kul videos från experiment som nån vetenskapsman gjorde på ungar på 50-talet, för att testa förståelsen av sådana här koncept. Vet inte om Marshmallow-experimentet var ett som kommer därifrån. SVT hade en tv-serie om det här för några år sedan där de återgjorde experimenten igen med svenska ungar, men tror inte den finns kvar på Play.
Här är en video. Räcker att som vuxen kolla första experimentet/första minuten, så fattar man snabbt vad det handlar om:
Beroende på hjärnans utveckling är det helt enkelt omöjligt att förklara vissa saker för barn innan de uppnått rätt ålder.
Så det kan hända att svaret behöver vara “barn under 13 får inte ta lån”.