Spara i alla ära, men hur lär ni era barn att låna?

Att lära sina barn att spara och investera på ett klokt sätt, är på något sätt grunden till en sund ekonomi och det är många som gör det (i alla fall av oss som hänger på Rika Tillsammans). Men att lära sina barn att låna och hur det fungerar med räntor o.s.v. är det inte så många som pratar om.

Det räcker med att man tittar på några avsnitt av lyxfällan, för att förstå att det är väldigt många som inte ens vet vad ränta på ett lån innebär.

Så min fråga till er, hur lär ni era barn att låna på ett sunt sätt för att dom inte ska hamna i någon lyxfälla i framtiden?

Jag tänker att ett sätt skulle kunna vara att om ett barn har månadspeng som han/hon ska hushålla med en månad och pengarna tar slut innan månaden är över, att man då låter barnet låna en summa, som han/hon får betala tillbaka med nästa månadspeng inklusive en liten ränta. Då upptäcker barnet att nästa månadspeng blir mindre och att det kostar att låna.

Har du några andra idéer om hur man kan lära barnen att låna?

2 gillningar

Ja, har experimenterat lite med att låta barnen köpa det som de vill ha på “kredit” med en tillräckligt hög ränta så att det ska kännas. Problemet är att jag är en “sucker” som inte låter dem få smaka på konsekvenserna av det. :man_facepalming::slightly_smiling_face:

Men jag har kompisar som har lyckats avskräcka sina barn på det sättet genom att ha en skyhög ränta. Typ 25 %. Lade upp veckopengen på bordet och sedan tog de direkt en stor del i ränta. :grin:

4 gillningar

Med vissa snabblån som kan ha över 1000% i ränta, så känns 25% inte så mycket :rofl: :grimacing:

Tror inte de behöver den typen av praktisk övning, de lär sig ändå genom de resonemang man för där hemma. Mina föräldrar har alltid varit generösa mot mig och har aldrig varit hårda med räntor och liknande och jag har ju aldrig tagit konsumtionslån bara för att jag inte fick den erfarenheten hemifrån. Snarare kan jag tycka att en viktig princip är att man hjälps åt i en familj. Där tar man inte ut räntor av varandra, undantag möjligen väldigt stora belopp. Bättre lärdom i så fall att om pengarna inte finns så får man vänta till man har pengar. (Vi har dock kört med att vi betalar hälften vid dyra kapitalvaror om de lyckas spara ihop till hälften.)

Man kan också tänka att barnen blir större och får andra roller. Senast härom dagen när jag hade bett min 15-åring att köpa en grej på stan åt mig kom hon och sa att hon ville ha ränta för att hon lagt ut pengar (på skoj).:grin: Kan tänka mig att kör man med ränta på små lån till barnen då lär de bli benhårda med ränta tillbaka sen så fort de får möjligheten.

6 gillningar

Som @simino säger, jag tror inte att det nödvändigtvis krävs att man övar på just detta. Genom att lära sig att spara till saker så skapar man vanan att inte låna är min tanke. Sen kan ju barn inte spara till allt själva, men att då köra upplägget där man delar på kostnaden, men på förhand kommer överens om hur stor del de ska spara till själva. Man kan skapa mycket självkänsla genom detta tror jag.

Dock så ska jag säga att mina föräldrar lät mig köpa en legokartong med framtida veckopengar en gång, varpå jag fick min veckopeng utmätt en tid. Känner att detta var väldigt lärorikt för mig även på ett känslomässigt plan. Så en enklare typ av lån med tydliga konsekvenser. Att hålla på med räntor känns onödigt avancerat och mer riskabelt. Kan nog falla jättebra ut men också helt fel, antingen blir det inte tydliga koncekvenser (låg ränta) eller så fullföljer man inte vilket banken alltid kommer göra, @janbolmeson :wink:

Om man skulle fullfölja att driva in ett lån med hög ränta så tror jag också risken finns att barnet känner sig lurat, om de inte riktigt kände att de förstod vad de gav sig in i. Jag tror på att göra det enkelt och tydligt, räntor kan man diskutera om, kanske involvera och visa sina bo/billån och lägga fram det som att vi familjen lånar till saker och vad det innebär.

1 gillning

Någon mer som har gjort detta i praktiken och som ni tycker har fungerat för era barn?

Mina barn är för små för att prata om räntor, men jag kommer antagligen att förmana dem att låna pengar endast från en riktig bank, inga skumma låneinstitut. Banker brukar inte låna ut till vad som helst, och ser också till att det finns vettig säkerhet att backa upp lånet. Sen givetvis att det är bättre att spara ihop till något än att låna till det.

/H

1 gillning