Snacka ekonomi med barnen

Jag har funderat länge hur jag ska börja prata ekonomi med barnen. Intresset just nu är nog inte så stort heller,

Barnen är 9 och (snart) 13 år och den äldsta känns som att där vill jag verkligen komma igång. Skulle vilja få till tänket om att konsumera, spara kort/långt osv. Den äldsta har kort och swish och får idag veckopeng in på sitt swishkonto. Slösar inte särskilt mycket idag, men det står bara på ett konto utan ränta osv.

Hur har ni gjort med månads-/veckopeng osv fördelning där? Låter ni era barn använder det de får? Hur pratar ni med barnen, så att de inte bara tänker att det är en tjatig/gnällig förälder som predikar “nåt om pengar”?

Har en 7 åring (snart 8) som får veckopeng sen något år tillbaka.
Den ska räcka till att köpa lördagsgodis, spel och leksaker.
Lägger mig inte i alls hur mycket eller vad som köps.
Det har varit ett bra sätt att lära sig att om man köper robux (pengar i ett spel) för allt så blir det väldigt lite lördagsgodis till helgen.

Viktigast är att inte ge extra pengar vid såna tillfällen.

2 gillningar

Har en 11 åring som får månadspeng, ska räcka till allt hon vill handla under månaden. Vi pratar lite allmänt om hur man kan göra med pengarna. men det viktigaste är väl att man får lära sig av sina misstag också. Nu sparar får tjej väldigt mycket och har fått för vana att titta på pris innan hon bestämmer sig för att köpa. vilket förmodligen är en följd av att vi pratar allmänt om pengar vid middagsbordet, när vi handlar tillsammans osv. Försöker få in samtalet kring pengar och sparande i vårt dagliga snack. har berört ämnet investering men inte mer än så.

1 gillning

Intervju med författare som skrivit bok på ämnet.

Mina barn har ett konto kopplat till sitt kort och så ett “buffertkonto”. Detta på vår vanliga storbank. De använder bankapp/bankid/swish och kan såklart både se och hantera sina egna konton.
Vi började prata om att spara en del (minst 10%) av månadspengen på buffertkontot, för att ha för större inköp. Det gick hem. Vi har också pratat om vad de vill spendera sina pengar på och räknat på vad det egentligen kostar om man går till affären bredvid skolan och köper godis ofta… (en ögonöppnare).
Sedan har jag öppnat konton på Avanza åt dem, i deras egna namn. Jag sätter in 200kr/mån på deras ISK och sedan får de själva köpa fonder och hålla på. Det tycker de är jättekul och vi har haft många bra samtal kring sparande och investeringar. Ibland vill de köpa aktier, men då har jag fått hjälpa till (eftersom de varit under 18).

2 gillningar