Vår 6-åring har börjat intressera sig för pengar, att köpa och att tjäna pengar. Tänker att det kan vara läge att introducera veckopeng, men hur går man rent praktiskt?
Såg i en tidigare tråd att vissa använde appen Gimmi andra använder kontanter. Men ni som har kontanter, hur gör ni rent praktiskt? Har barnen en plånbok att lägga dem i och betalar de till er för att betala med kort, etc?
Jag tänker att en app kan vara mer för äldre barn, eller finns det som använder app för 6-åringar?
Jag ger mina barn kontanta medel för att det hela ska vara lättare att förstå, mer materiellt och dessutom lära dem vikten av att kunna genomföra köp utan att behöva identifiera sig själv.
Vi körde kontanter tidigare men jag skulle nog avråda från det. Det är bökigt att behöva hantera kontanter i ett övrigt kontantfritt samhälle. Vi lever i en ny tid nu. När barnen sparade ihop till ett xbox tillsammans beställde vi det online. Sambon fick ta över alla mynt och småsedlar som inte var så lätta att spendera.
Vi övergav kontanterna och kör kort till båda barnen. Fungerar också bra när man bara vill swisha över till något som de (eller vi) vill köpa på ICA. De vet hur man loggar in och kollar av bankkontot och jag tycker faktiskt de är rätt så bra på att spara till diverse ändamål. Just nu sparar de till en Oculus Quest tillsammans. Numera är de 9 och 11 år.
Det här krymper dock mer och mer. Vi har exempelvis en glasskiosk som är kontantfri relativt nära oss som barnen handlar av på sommaren.
Vi hade samma farhågor som många andra här inne. Dvs, att man måste kunna ta på det för att förstå det men jag tror man kan underskatta barnen lite här. Lite beroende på ålder så klart. Kan man inte plus och minus ännu blir det kanske inte så lätt.
Men den största fördelen som förälder är ju att inte behöva gå till bankomaten för att få ut en veckopeng. Det var den här punkten som slog över bägaren för oss. Till slut blev vi skyldiga barnen pengar eftersom ingen av oss varit nere i stan och tagit ut. Är barnen gamla nog att kunna springa ned och köpa mjölk och liknande när de är slut är det bara så praktiskt om de har kort man kan swisha över till.
Jag testade lite olika appar men tyckte det blev krångligt. När även min yngsta ärvde en iPhone gick vi över till en delad anteckning som heter Veckopeng. Där skriver vi t ex
Barnets namn v25
120kr
Så kan barnen enkelt gå in och kolla men bara föräldrarna kan redigera, och uppdaterar veckonumret när de får veckopengen. Ibland glömmer vi en vecka och då ser vi tydligt när de senast fick.
Vi kör två separata ”konton” så hälften varje vecka går till ett ”sparkonto” där vi måste godkänna inköpen men veckopengen får de göra vad de vill med. I princip godkänner vi allt förutom V-Bucks och Robux…
För ett av barnen, som ibland har svårt att komma ihåg vad han köpt eller om han verkligen fått betalt för olika sysslor han gjort, så för vi även kassabok i samma anteckning.
Vi började med kontanter, men det har lite bökigt att ta ut samt handla så vi gick över till fejkpengar. Barnet fick ge oss när det skulle handlas av dessa så betalade vi. Nu kör vi gimi-appen, funkar bra.
Om ett år (9år) får han ett bankkort “ungdom”, som sin äldre bror. Men hittills är det fysiska pengar i en plåtburk som gäller. Ibland blir det några vbucks…