Barnens ekonomi

Hejsan.
Hur tänker ni kring barnens ekonomi när dom bor varannan vecka.

Vi har precis börjat fundera på Swish, BankID och egna bankkort.

Barnen är 10 och 12.

Barnen har tidigare fått månadspeng från två håll, men det kanske är bättre att ha en gemensam fast månadspeng istället?

Bör vi redan nu introducera dom till räkningar?
Dom har ju redan mobilabb som man swishar pengar till för att få nyttja bör jag addera denna summan på månadspengar så dom kan betala den själva?

Har ni några bra tankar och tips?
Och vad tycker ni är rimligt i månadspeng, vad bör man göra för att få ta del av månadspengen och vad bör man göra med sin månadspeng i denna ålder?
Hur mycket är rimligt att spara på sin slant?

1 gillning

Har inte Swedbank en guidebok för sådana här frågor?

Vad dom bör göra med sin månadspeng bör dom få bestämma helt själva i mitt tycke. Att barnet ska betala sin egen mobilräkning har inte slagit mig alls, jag hade inte bråkat om det…

När mina tjejer blev lite äldre så bestämde vi vad vi tyckte var en rimlig månadspeng och la sedan till pengar motsvarande deras mobilabonnemang, även pengar för avgifter till deras aktiviteter (idrott, dans etc)
. Förklarade att de fick använda pengarna hur de ville men att de fick betala tillbaka till oss för räkningen för mobil om de ville ha den det vill säga. De utgifter som inte var varje månad utan per halvår eller år förklarade vi att de behövde lägga undan pengar för att ha råd att betala när de fakturorna kom etc. Vi hjälper dig självklart till och stöttar och påminner men har de inga pengar för det de själva ska betala så hjälper vi inte till ekonomiskt. Vi börjar nu även med viss kravställning för att de ska få pengarna, skola och det de frivilligt åtagit sig ska ska skötas och ses som deras ansvar och “jobb” i livet.
Det har funkat fint för oss och vi började när de var runt 13 med hela tiden ökat ökat ansvar fram tills de är vuxna och sköter sig själva.

1 gillning

Jag började mina barn på 100:- var i månaden. De behöver själva köpa lördagsgodis och får göra vad de vill med dem pengarna. Sen har de sparpengar som de måste prata om vad de vill använda dem till. Kontanter är nyttigt när barn lär sig om pengar samt att de lär sig att pengar kan ta slut och man kan ha mer eller mindre glädje för pengarna beroende på hur man väljer att använda dem. Ansvar och självdisciplin kräver att det är belopp som kan ta slut, att pengarna upplevs som riktiga och att barnen får lov att ha slut på pengar och godis samtidigt. Mina barn brukar fylla upp sina godislådor när godis är billigare och spar ofta av månadspengen till annat.

1 gillning

Låt barnen vara barn, men lär dom att ta ansvar för och förstå värdet av pengar. Kontinuerligt swishande från omtänksamma föräldrar tror jag är direkt kontraproduktivt.

1 gillning