Verktyg för att lära barn om ekonomi

Hej,

Jag har lurkat här i forumet länge och lärt mig massor om min egen ekonomi, men nu står jag inför en utmaning som jag gärna skulle vilja bolla med er.

Efter att jag fick barn och började tänka på hur jag på bästa sätt kan lära dom om ekonomi så har jag insett att det i stort sett inte finns några bra verktyg för oss föräldrar. Jag räknar med att många kan känna igen sig i att man gärna vill hjälpa barnen att förstå pengars värde, men inte riktigt vet vad som är viktigt att lära ut vid vilken ålder.

Frågan jag ständigt återvänder till är: Hur lär jag mina barn om ekonomi på ett interaktivt, roligt och hållbart sätt?

Eftersom jag inte hittade något verktyg som jag gillade så började jag snickra på ett eget litet hobbyprojekt hemma för att visualisera detta. Just nu sitter jag och skissar på den pedagogiska “trappan”, och jag vet att det finns enormt mycket kunskap här inne, så jag skulle vilja be om er hjälp att reflektera kring upplägget.

Här är min nuvarande skiss på vad barnen bör klara av i olika åldrar:

Nivå 1: Förskola (ca 3–6 år)

• Fokus: Konkret förståelse och tålamod.

• Koncept:

• Myntigenkänning (fysisk eller visuell).

• “Borta är borta” (när man köper något försvinner pengen).

• Vänta på belöning (spara till en sak istället för impuls).

Nivå 2: Lågstadiet (ca 7–10 år)

• Fokus: Sambandet Arbete ↔ Pengar.

• Koncept:

• Veckopeng kopplat till enkla sysslor (eller bara “lön”).

• Enkla sparmål (Lego, spel).

• Skillnad på “Vill ha” och “Behöver”.

Nivå 3: Mellanstadiet (ca 11–14 år)

• Fokus: Osynliga pengar och ränta.

• Koncept:

• Övergång från kontanter till kort/digitalt saldo.

• Ränta-på-ränta (visualiserat med “dopad” föräldraränta).

• Månadspeng (planera över längre tid).

• Säkerhet online (inte köpa skins av främlingar, scams).

Nivå 4: Högstadiet/Gymnasiet (ca 15–18 år)

• Fokus: Vuxenlivets fällor och möjligheter.

• Koncept:

• Budgetering på riktigt (klädbudget, mat etc).

• Faran med snabblån och “Köp nu, betala sen”.

• Grundläggande investering (indexfonder vs aktier).

• Läsa ett avtal/lönespecifikation.

Min fråga till er: Är det något här som ni tycker kommer för tidigt eller för sent? Finns det något “nyckelkoncept” (typ inflation eller alternativkostnad) som ni anser att man måste få in tidigare?

All input på upplägget mottages tacksamt!

3 gillningar

Veckopeng å inge extra är en bra sätt å lära sig..

Jag fick veckopeng när jag var 6 år å började i första klass… I början va veckopengen slut efter typ en timme efter man fått de.. Hur mycket man tjatade om att man ville ha någe godis eller annat så fick man inge.. Tack vare de lärde man sig att spara till de man ville ha, även om de tog månader att spara ihop summan som för barn kan vara nästan en livstid..

2 gillningar

Sitter bara på telefonen nu, så kort svar:

• ränta började vi med i 5 års åldern
  • vi har kört pengar och aktier som koncept från 6-7 års ålder
  • Vi har fokuserat på att det finns olika typer av inkomster: inkomst av tjänst (jobb), inkomst av kapital (ränta) och gåvor. Framförallt fokus på att inkomst av kapital är annorlunda och viktigare att lära sig än inkomst av tjänst.
  • från typ 13 års ålder har vi kört eget ISK med för barnet jättemycket pengar i eget namn som de kan sköta själva
  • 13 års ålder får man BankID som öppnar upp för applepay, Swish och allt annat

Man måste anpassa det till barnets intresse och fölrmåga. Jag ser det mycket som att försöka fånga lärotillfället och se när barnen är redo. Trodde tex aldrig att en 7-åring skulle fatta aktier men det har gått med båda våra barn.

1 gillning

Brukar rekommendera Tjing-appen för iOS för barn från runt 5 års ålder.

1 gillning

Min dotter är 5. Vi har gett henne 10 kr i veckopeng sedan sena 3 års åldern. Den avänds mest till lördagsgodis men kan även sparas till annat om hon tex går på kalas och får en påse godis eller köper godis för typ 8 kr en vecka. Vi har inte nån utarbetad “plan” för vad hon ska kunna men hittills har veckopengen lett till samtal om räkning (plus, minus, tiotal och ental), hon har bränt 3 veckors veckopeng på en lyxig glass och hon har upptäckt glädjen i att hitta fynd på loppis. Det skapar helt enkelt mycket utrymme att prata och träna.

2 gillningar

Barn, likt folk mest, är väldigt olika.

“borta är borta” har du satt 3-6 år och det låter toppen att lära ut då. Samtidigt har vår 17 åring ännu inte lärt sig konceptet. Jag tror det är konstruktivt att ha mindre fokus på vad “de bör klara av” i olika åldrar.

Att tidigt relatera till ett konkret mål som intresserar dem tror jag på. “Du skulle vilja ha ett switch. Hur gör man för att skaffa sig möjligheten att köpa ett switch. tjäna, spara, investera”. Jag tror många barn skulle ha svårt om det är alltför teoretiskt.

4 gillningar

Jag tror mest på konceptet Barn gör som du gör;

Att vara ekonomisk i sin vardag, undvika onödiga lån, inte köpa saker man inte har råd med, köpa kvalitet när man väl köper, osv.

Förhoppningsvis tar de med sig tänket och livsstilen in i sitt vuxenblivande.

3 gillningar

Nej, jag är väldigt skeptisk till att man ska utarbeta någon detaljerad plan kring hur man ska lära barn om pengar. Jag tror är det är väldigt individuellt hur barn fungerar. Olika personligheter har lättare/svårare för olika saker.

Vår enda plan för barnen är att de ska få veckopeng när de känns mogna för det. De ska få styra helt själva över sina pengar själva och få gå på minor som ger lärdomar och erfarenhet. Jag tror inte heller på att man ska skjuta till pengar kors och tvärs utan snarare få ta konsekvenserna av att inte ha råd eller att pengarna är slut. Sen tror jag också att man ska ta lärotillfällena då de dyker upp och inte vara rädd för att gå utanför vad man tror är “rätt” nivå för åldern. Finns intresset så är det bara att köra på.

Jag tycker inte om tanken att barnen ska “jobba” för att tjäna pengar hemma. Hushållssysslor gör man inte för att tjäna pengar utan för att det är en del av att ingå i ett hushåll. Förstår inte heller varför man ska banka in att jobba = pengar.

5 gillningar

och samtidigt, eftersom barn är olika, finns säkert de som för vilka ett strukturerat upplägg likt vad ts beskriver är en toppen-ide.

2 gillningar

Jag tror det kan vara bra att ha en plan. Min fyraåring började jag med förra helgen gick så där när jag tog det på uppstuds(kanske för att jag är själv rätt spontan/oorganiserad). Fyraåringen springer nämligen omkring och leker med en påse 10kr som aldrig kommer till lämplig sparbössa, som han benämnde pappas alla pengar.

Försökte förklara att pappas pengar är digitalt på en bank inte i en påse. Tre dagar senare hade han berättat för farmor att mamma och pappa är jätterika för de har hittat en skatt på nya zeeland och de har gömt den på Nordnet. Hade varken nämnt att vi var rika eller något om en skatt, eller namnet på min bank(lite stolt att han fattade nordnet för det var inget jag nämnde just då)… Så de snappar upp ett och annat så det gäller att ha en plan tänker jag.

4 gillningar

​Stort tack för alla kloka inspel! Hade inte förväntat mig all denna respons. Super kul verkligen! Det är tydligt att vi är många som svävar mellan viljan att ha en struktur och behovet av att fånga de spontana lärotillfällena i vardagen.

​Sen köper jag helt att detta inte passar alla. Har man redan en naturlig dialog om ränta vid frukostbordet eller en tydlig bild av hur man ska göra så behövs givetvis ingen app. Detta är tänkt som ett stöd för oss som känner att vi ibland missar de tillfällena i vardagen, eller vill ha hjälp att förklara det svåra på barnens nivå.

​Utifrån era tankar skulle jag vilja bolla hur jag skissat på lösningen i appen.

​1. Struktur via “Spelplanen”

För att slippa gissa vad som är rimligt för en 5-åring kontra en 12-åring har jag delat upp lärandet i en Spelplan. Det är en visuell “stege” där man låser upp 10 specifika steg per ålder. Tanken är att ge föräldern en röd tråd att följa.

​2. Praktik via “Veckans Uppdrag”

Flera av er lyfte vikten av “learning by doing”. Därför finns det även Veckans Uppdrag. Det är inte sysslor (som att städa), utan AI-genererade, praktiska uppdrag i verkligheten. Det kan handla om att gå till affären och jämföra priser eller räkna ut en kostnad. Är detta rätt väg att gå för att få in rätt tänk i vardagen?

​3. Stöd via AI-chat

För de stunder då man inte vet hur man ska förklara abstrakta saker (som exemplet med “skatten på Nordnet”), har jag lagt in en chat-funktion. Det är en chatt där man får åldersanpassade liknelser och svar – till exempel kan ekonomi förklaras med gaming-termer för en 8-åring eller sport för en 10-åring.

Återigen, tack så mycket för alla era svar. Det är så givande att läsa era tankar om barns ekonomiska lärande

2 gillningar

Låter toppen!

1 gillning

Jag tror det allra viktigaste är att lära barn “borta är borta”.

För att de ska lära sig det behöver man vara stenhård på den överenskommelsen man har med barnen. Om man har bestämmt att veckor/månadspeng ska räcka till XYZ, men vi betalar ÅÄÖ. Dånär det det som gäller. Då får man aldrig aldrig swisha extra pengar om barnet vill köpa X.

Detta eviga swishadet vissa föräldrar håller på med är helt tokigt. Då är pengarna aldrig “borta”.

Barn behöver också lära sig att känna vad som är värt och inte värt att köpa. Därför låter vi våra barn köpa vad de vill för sina månadspeng. Tycker vi det är dåligt eller för dyrt säger vid der och problematiserar. Vi har också ibland lite karenstid på stora inköp. Men vi har aldrig sagt nej. De får köpa hur mycket godis de vill. Men de får inte äta hur mycket godis de vill. De får köpa tv-spel, men de får inte hur mycket skärmtid som helst.

Vi har kört dessa princip från barnet var typ 4 år till nu äldsta är 14. Och det har funkat bra. Det enda som förändras mängden pengar och vilka saker de ska ansvara för i sin egen ekonomi. 14 har haft ansvar för inköp av sina egna kläder ett par år.

2 gillningar

Att ha en app med spelplaner och uppdrag för att lära mina barn om ekonomi tycker jag känns lite “ätstört”. Altså överdriven vikt med risk för prestationsångest och obalans.

Lagom hade typ mer varit att som förälder läsa en bok och sedan implementera lärdomarna naturligt i vardagen.

Har barnet särskilda behov runt ekonomi, tex ADHD. Då hade jag gärna haft en app som extra stöd du jag hade vetat att barnet fick betydligt mer träning än normalt. I de fallet känns det rimligt. Men i normalfallet är det också viktigt för barnet att lära sig leva intuitiv och lita på sin egen förmåga.

3 gillningar

Jag har själv gått och dagdrömt om en app, ett utbildningspaket eller en spelifierad upplevelse som syftar till att ge struktur till samtal med barn om privatekonomi. Så jag peppar din idé TS!

Verktyg är bra, det är därför vi har dem. Fler verktyg behövs i det här området!

1 gillning

Det låter verkligen som att ni har hittat en strategi som fungerar klockrent för er familj. Att ni är konsekventa (“borta är borta”) och tar de här diskussionerna naturligt i vardagen är precis den nivån jag tror många önskar dom låg på.

Och jag håller helt med dig i ditt resonemang – för föräldrar som (likt dig) redan har kunskapen, tiden och tryggheten att implementera detta själva genom att “läsa en bok och köra”, så blir nog verktyget rätt överflödigt och onödigt. Då är ni redan den bästa “appen” era barn kan få.

Dock ser man den yngre generationen hamnar i skulder allt tidigare i livet. Statistiken pekar tyvärr på att långt ifrån alla föräldrar lyckas förmedla de här grunderna lika framgångsrikt som ni har gjort. Många vill, men saknar kanske själva de ekonomiska förutsättningarna

Och det är väl därför jag vill försöka bygga något vettigt. Inte för att skapa prestationsångest eller stress (jag förstår din poäng med “ätstört” och det är en viktig varningsflagga att ha med sig!), utan för att vara ett stöd för de föräldrar som behöver en struktur att luta sig mot, eller en chat att vända sig till när barnen ställer frågor man inte kan svara på, eller inte vet hur man anpassar för deras ålder.

Men återigen, tack för ett mycket bra svar, och hatten av för ert upplägg!

Härligt att höra! Stort tack för peppen!

I din app, vad var det viktigaste inslaget? Eftersom du redan har funderat i de här banorna vore det guld värt att höra hur du tänkt

Varför gäller det att ha en plan? Jag förstår fortfarande inte. I min värld är det där med att ska utarbeta värsta pedagogiska planer för hur man ska lära barnen det ena eller det andra mest ett uttryck av ängslighet som endast leder till onödiga krav på föräldrar. Jag tycker man ska hålla det enkelt och låta barnen utforska själva precis som man (iaf jag) själv har gjort. Det är knappast så att föräldrar ens tänkt tanken att lära upp om ekonomi. Jag har lärt mig allt själv efter behov under tiden livet tuffat på.

1 gillning

Exakt! Bara för att specialintresset här är pengar ska det finnas en app och värsta strategin för det. Barn ska ju dock lära sig massor av andra saker. Ska man ha appar och strategier för det också då för att det ska bli ett väluppfostrad och lyckligt barn? Asså.. Nja?

1 gillning

Skuldsättning senare i livet kanske beror på något helt annat än att man inte haft föräldrar som hade en strukturerad uppfostran kring pengar? Vad säger att din app skulle göra någon som helst skillnad?

“Alla” lär väl tex sina barn att knark är dåligt. Ändå blir vissa barn drogmissbrukare. Hade en app som stöd under barnens uppväxt gjort att barnen hade halt en annan väg? Jag är tveksam. Så länge vi är schyssta och vettiga föräldrar har vi gjort vårt jobb. Resten kan vi nog tyvärr inte påverka så mycket.

2 gillningar