Jag är nyfiken på vilken app ni använder för att hjälpa din tonåring i att förstå vad pengar ska/kan användas till. Vi har börjat ge vårt barn sitt studiestöd som 16 åring och då hade man önskat att manualen fanns för så gör du Vad ska pengarna räcka till och hur mycket ska du spara (långsiktiga och kortsiktiga) varje månad? Jag tänker att en app vs papper och penna är nog enklare att introducera.
Vilka erfarenheter har ni av appen och barnets förståelse och utbildning i privat ekonomi?
Är appen kopplad till bank eller matar barnet själv in siffrorna?
Har ingen tonåring ännu, men tror starkt på att ”göra” saker när man ska lära sig. Studiestödet och en tonårings utgifter är ju inte värre än att det går att börja sätta upp en budget på papper (göra genom att skriva) och fundera på vad det ska räcka till, vad man kan behöva spara länge till (ex jackor, dyra spel, etc) och hur man kan planera för det.
Ge månadspeng, tala om vad månadspengen ska räcka till. Styr absolut inte till mer pengar om tonåringen ber om det.
Väldigt lärorikt att vara utan telefon en månad, titta på medans kompisarna köper lördagsgodis eller att gå hem 5km i snöslask eftersom det saknades pengar till busskort.
Mitt tips är att du kommer med några få enkla regler, tex att de också har ett sparkonto där de för över pengar som ska läggas undan och att ambitionen är att de ska spara 10%. Lite enkla hygienregler. Utöver detta, låt barnet testa på egen hand. Det är först om det inte alls funkar som man kan behöva gå in och styra upp. Utgå från att barnet löser det, vid 16 är man ju stor. Detta upplägg har inte varit något problem med mina tonåringar.
Sen behöver ni ju förstås vara överens om vem som betalar vad så att barnet har en chans att planera. Och man kan behöva stötta dem att söka extrajobb om pengarna inte räcker.
Den stora frågan är vad pengarna ska räcka till.
Jag minns när jag fick studiebidraget. Det skulle räcka till kläder, gymkort, nöje etc.
Jag fick skidresa betald av mina föräldrar, gemensam semester (om hela familjen åkte utomlands) och födelsedagspresent och julklapp.
Innan jag fyllde 18 gick ungefär 700 kr av mina 1050 på mat varav 500 på max och subway (ca 3 dagar i veckan trots gratis skollunch). Helt onödigt jag vet men jäkligt nice.
Efter jag fyllde 18 gick ungefär 600 på öl och resten på mat. Sommarjobbade varje sommar och sparade ca 15 000 i fonder därifrån och levde upp resten.
Det viktigaste är att lära henom förstå pengars värde, vänja sig vid att spara ihop till sådant man gärna vill ha, osv. Hela poängen med att ge studiemedlet är att barn ska träna på eget ansvar, så lägg dig inte i för mycket! Var tydlig med vad det ska räcka till (ska det tex täcka även ytterkläder och skor? Hygien, tex mensskydd? Mobil? Osv). På min tid klarade man sig utmärkt utan app…
Ok, jag släpper frågan då det inte verkar finna någon erfarenhet i frågan. Sparkonto finns och används flitigt, dvs för snål för att egentligen nyttja pengarna till nåt. Så nästa steg är nog att lära tonåringen långsiktiga och kortsiktiga sparmål
Jag fick redan från innan jag var 10 år skriva en budget som jag la fram till mina föräldrar.
Första året så stod det säkert bara:
godis 20kr/månad
Leksaker 25kr/månad
när jag skrivit min budget och lämnat den till mina föräldrar så blev den antingen godkänd eller godkänd med sjysteringar. Kunde alltså inte skriva 20 000/månad i tv-spel.
Allteftersom jag blev äldre så ville jag ha mer ansvar och skrev då in mer saker på listan
underkläder
tröjor
vinterkläder
mobil
dator
spel
resor
mat
osv.
Så fort något åkte in på listan så slutade mina föräldrar betala för den grejen och har aldrig fått några pengar vid sidan av.
Tycker att det var ett genialiskt system att själv få vara med och bestämma vad jag vill ha ansvar för och successivt ta mer och mer ansvar för mina inköp. Hade tyckt det varit jobbigt att bara få pengar då och då eller behöva fråga om varje sak jag vill köpa.
Var jag inte nöjd eller att någon post inte gick ihop sig så gick det ju att försöka förhandla upp den posten.