Veckopeng till barnen kontanter eller kort?

Tänkte börja med veckopeng till äldsta barnet som är 7 år. Men är kluven till om man ska ge kontanter eller bankkort direkt?

Kontanter ska väl vara mer pedagogiskt men problemet är att jag aldrig har kontanter. Betalar alltid med kort så har aldrig kontanter. Tänker också att barnet ju är vant med digital valuta via olika spel som hen spelat och köpt saker i butiker via spelens valuta. Då borde ju kort funka och så kan vi tillsammans hålla koll på saldot och transaktionerna i bankens app. För det är ju det digitala sättet hon ska lära sig så kanske lika bra att börja med kort nu. Eller?

Hur gör/gjorde ni med veckopeng till era barn när de var runt 7 år? Blev det kort eller kontanter?

Skadar inte om de lär sig kontanter.

Finns en app “tjing” virtuell “kontant” plånbok man kan ge veckopengen i. Har inte använt själv, men är sugen på att testa den när man har barn i rätt ålder.

1 gillning

Jag kör tjing med min 5-åring fungerar utmärkt. Men det kräver lite uppsättning. Man behöver ha ett konto på sin telefon och ett konto på en enhet som barnet använder. Därefter fungerar det ganska bra. Framförallt älskar hon att byta plånbok och skicka pengar och emojis mellan sin plånbok och min.

1 gillning

Tjing såg spännande ut :grinning:
Men om jag fattar rätt så det virtuella pengar som barnet använder och väl i butik så är det jag som förälder som gör den riktiga betalningen och barnet betalar i appen så pengarna minskar?

Fattar inte riktigt hur det funkar, men menar du att din femåring har egen smartphone? :exploding_head:

Kort och Swish! Det är bara jobbigt med kontanter som kommer bort.

Tycker inte det är något fel på det med tanke på en mer digitaliserad framtid så länge man har spärrar för vissa funktioner / sidor samt begränsar skärmtid.

Det viktigaste är att man utöver det uppmuntrar sitt barn till att fysiskt röra på sig, läsa och själv läser för barnet så ska det nog gå bra ändå!

En 17-åring som lyssnat på och läst texter regelbundet under sitt liv har ett ordförråd på 50.000-70.000 ord jämfört med den som inte gjort det som har ett ordförråd på cirka 15.000-17.000 ord.

Kanske det som är nästa avsnitt?

Hur man investerar i sitt barns framtid? :wink:

2 gillningar

Har inte så gammalt barn än :slightly_smiling_face:
Men tänker att man introducerar pengar med kontanter, för att sedan gå över till digitalt.
Kontanter kommer inte existera när dom är i vuxen ålder :stuck_out_tongue:

En klocka med betalningsfunktion tänker jag också är bra, mobil blir nog för mycket störande moment och lätt att tappa bort

Att få tillgång till historik är fördelen med kort. “Titta, förra veckan köpte du detta och detta. Var det bra köp?”
Kontanter hamnar i någon ficka och sedan har varken barnet eller den vuxna någon överblick över vart pengarna går.

2 gillningar

Tyckte bara det lät tidigt. Vår dotter är bara 2 så har inte tagit någon direkt ställning till när det är dags.

Läsningen går sådär. Hon plockar gärna fram och tillbaka böckerna men vi hinner oftast bara läsa 1 mening innan hon tappar intresset. :rofl:

Vid två bör hon lärt sig budgetera i excel, det kommer bli en hård whiplash på förskolan när hon inte hänger med på noterna!

Jag har ett sparkonto+ på Avanza till vår dotter där jag överför en månadspeng a 120 kr varje månad. Vill dottern handla något för sin veckopeng så betalar vi det och sen dra jag bort denna summa från kontot.
Hon är för ung för att ha ett eget kort, och mobilen får hon inte ta med sig utanför huset, samt den har inget sim-kort. Detta är den bästa lösningen som fungerar för oss, men alla är olika och det finns olika lösningar som funkar beroende på barnens mognad.

Det var onekligen enklare när kontanter fanns överallt och alla hade pengar i plånkan. Jag själv fick alltid 2 spänn i veckopeng (två papperstior) som stoppades i min fina sparbössa märkt “PK-banken”. Sen, när jag ville handla något så tog jag bara med mig en ungefärlig summa ur spargrisen och gjorde mitt köp, växeln returnerades till spargrisen. Så gjorde jag tills jag blev 15 och fick ett "ungdomskonto hos Föreningssparbanken, sedermera Föreningsbanken. Det byttes ut mot ett vanligt bankkonto när jag fyllde 18.

/

/

Om det är just lärandet som är i fokus, så kan man skaffa ”fejksedlar” och samtidigt sätta in likvärdigt med fejkpengarna de fick, på kontot. Då kan barnen se konkret hur mycket pengar de har, samtidigt som summan är på banken och man slipper problemet med kontanter i affärer.

Bara bankkort och bank appen, då har dom bäst överblick tycker jag.

I den åldern körde jag kontanter till mina barn. Upplevde att det var enklare för barnen att förstå. Övergick till bankkort och Swish när den äldsta blev 14 och fritids inte accepterade kontanter längre. Min yngsta får fortfarande kontanter, han är 15 nu.

Vi kör med varsin lapp på kylskåpet bara. Vi plussar på 20kr varje vecka med ett klistermärke eller bara skriver 20. De får själva räkna ihop vad det blir.

Sen drar vi av vid köp.

Krångla inte till det i onödan bara säger jag :blush:

1 gillning

Min dotter är nu 13 och hon får fortfarande kontanter i veckopeng. Jag tycker inte det är ett problem. Tar bara ut vad hon kan tänkas tjäna på en månad och har det liggandes. Det går utmärkt att betala med kontanter i många större affärer bara gå i rätt kassa. Jag upplever hon lättare förstår värdet av pengar och att det inte är så kul när pengarna minskar i den fysiska plånboken vilket får henne att tänka ett extra varv innan hon köper något.

Vi har kört kontanter till båda barnen. Blir liksom kul även för en 4-åring som inte har något intresse av pengar men som kan uppskatta en guldpeng man kan rulla, kasta och bygga högar med.
Vi växlade kanske 300 kr till tiokronor för flera år sedan. Vi har fortfarande samma mynt i omlopp här hemma då barnen köper saker eller “växlar” via oss. Mynten kommer alltså oftast tillbaka till oss föräldrar när de köper något.

Äldsta barnen verkar fatta det här med ekonomi då hon föreslog att de skulle ha gemensam ekonomi, vilket yngsta barnet glatt gick med på :joy:

Min femåring har en egen iPad, ja… :see_no_evil: Till och med ett eget Apple-konto sedan förra veckan som var en succé att hon nu kan skicka SMS till farmor och oss andra och ringa Facetime… :slight_smile:

Men till frågan:

• Du har ett konto på din telefon - på det kontot kan du “skapa” pengar i Tjing-appen.

• Därefter kan du skicka dem (“tjinga”) dem till barnets konto - men det behöver vara på en annan enhet.

• Sedan kan barnet räkna dem, växla dem, byta plånbok och en massa andra för barn kul saker.

Kör det för vår 12-åring.

Vi började köra Tjing-appen eftersom det inte fungerade med kontanter praktiskt. När 5-åringen kom och ville ha belöning så hade jag aldrig kontanter. Nu är det jätteenkelt att bara skapa mynt i tjing-appen och skicka över det.

Yes. Det var ett av kravet för att få ha kortet att vi periodvis gick genom det.

Tjing är lösningen på det här. De använder ju ändå de digitala enheterna.

1 gillning