Veckopeng till barnen kontanter eller kort?

Jag beställde faktiskt ett kort till min dotter förra veckan. Hon är också 7år. Veckopengen kommer att bli 70kr och ökar med 10kr för varje år hon fyller. Att använda kontanter i dagens samhälle fungerar ju knappt.

Utifrån det lilla jag testat appen går det alldeles utmärkt att byta mellan förälders och barns plånbok på samma enhet i appen och tjinga mellan dem. (har Android).

Problemet är väl snarare att man då sannolikt behöver övervaka användningen så att barnet inte bara byter tillbaka till förälderns plånbok och själv fyller på sin plånbok via förälderns😅

Unlimited money hack unlocked🙈

Vid vilken ålder börjar ni med aktier och fonder?

Och vid vilken ålder började ni med tjing?

Tycker ni att dessa åldrar var för tidigt/sent hur hade ni gjort annorlunda?

En 10 åring, kör fortfarande med cash. Det upplever jag gör att de fattar pengars värde bättre, hen vill liksom inte bli av med de där sedlarna. De har så mkt virituella valutor i spel och annat där det är tydligt att de inte har sp stort värde för dem.
Men jag tänker nog att det är ngt år kvar sen växlar vi över till kort.

1 gillning

Vid 7-8 års ålder

Vid 5 års ålder.

Tycker det fungerat bra. Man måste dock anpassa det efter ålder och intresse.

2 gillningar

70 kr i veckan för en 7-åring låter lite mycket, gör hon av med det? Min erfarenhet är att man ska ge dem i relation till vad de kan tänkas förbruka. Om pengarna bara ackumuleras på ett konto tappar de lite upplevelsen av pengars värde. Det är bra att få uppleva att man behöver prioritera bland det man vill ha.

2 gillningar

Här är en sammanställning från Nordea om hur mycket "andra " ger sina barn vid en viss ålder.

Bra tips det med tjing!
Min dotter är 7 år. Beställde Nordea kort till henne.

Förutom detta behöver de även utveckla sitt räknande. Vi kör på King of Math. Har ni andra förslag till bra appar till barn? Som är lärorika och roliga.

Jag minns att jag själv att jag som barn spelade ett mattespel på datorn. Man var en gubbe som gick i banor och skulle hoppa på lådor och i lådan fanns ett tal att räkna ut. Inget avancerat, men gav så mycket. Detta var för cirka 30 år sen. Jag blev så snabb på huvudräkning tack vare spelet att jag själv låg före i matte under hela mellanstadiet och framåt.

Min nyblivna 8-åring började få veckopeng när han var 5 år och jag tyckte att digitala pengar skulle vara alldeles för abstrakt så jag började med kontanter. Nu tror jag att han är tillräckligt medveten så att pengar direkt in på ett konto skulle funka men jag tänker att jag väntar tills han har en egen mobil så att han kan se pengarna komma in och då övergå till någon sådan veckopengs-app. Jag tycker att det har varit jättebra med kontanter för han har lärt sig räkning redan som 5-åring. Jag har gjort så att jag tog ut kontanter en gång och växlade till tior och femmor och sedan har jag använt samma om och om igen. Han lägger dem i två sparbössor (en som han får göra vad han vill med och en som ska sparas) och när mina kontanter är slut tömmer han bössorna och ger tillbaka pengarna till mig och jag för över till två olika bankkonton. Vill han använda de han får göra vad han vill med säger han bara till så betalar jag och för över från hans konto. På så viss kan man säga att det är en kombination av kontanter och digitala pengar. Det har funkat utmärkt för oss, men det är förstås för att sonen inte vill köpa saker ofta, han är mer en samlare. Hade han köpt upp veckopengen varje vecka hade de tagit slut på en gång. Han älskar när det är dags att tömma bössorna och han får räkna ihop dem. Jag tror att det är mycket mer på riktigt än de som sitter på kontot.

Pantburkar?

Efter senaste poddavsnitt om barnsparande så tyckte jag tjing lät bra. Kostar 29 kr i månaden och jag undrar egentligen bara om jag måste betala både för mitt konto och mitt barnskonto eller om det är totalt 29 kr för att få allt att fungera?

1 gillning

Exakt så. Våran dotter har också haft en egen iPhone sedan hon var runt 4 (8 idag).
Skärmtid är guld och hon har väldigt begränsad tid på SVT play etc. inget youtube. Appar som Spotify, miniräknare, homeassistant för att tända / släcka vissa lampor etc har hon alltid tillgång till medans webbläsaren är helt avstängd.

Vi började med kontanter vid ca 4-5 års åldern, blev väldigt sporadiskt. Pengarna lades undan och glömdes/gömdes bort och hittades plötsligt. Gick över till tjing 5-6 års ålder, automatisk överföring varje vecka, lätt att tjinga vi var alltid med vid inköp. Vid 9års ålder gick vi över till swich och betalkort, då började våra barn våga gå till affären själv. Sen vill jag också säga att Robux har faktiskt varit oerhört lärorikt för våra barn, vilka bra misstag som de gjort i Roblox med sina pengar som vi pratat om och stöttat upp med. Med tanke på att göra misstag så tidigt som möjligt när det är små summor som det rör sig om.

1 gillning