Swish och kort för barn?

Hej!

Jag är en av dem som är uppvuxen med kontanter och fortfarande känner mig lite på bortaplan när det gäller allt med kort, Swish och digitala betalningar. Nu funderar jag på att öppna ett bankkonto och kanske även Swish åt mitt barn, men jag har ingen aning om hur man gör eller vilken ålder som är vanligast för det.

Är det vanligt att man öppnar ett konto redan när barnen är små, eller väntar man tills de blir lite äldre och börjar förstå pengars värde? Finns det några regler eller rekommendationer för när man kan börja använda Swish?

Hur gör man rent praktiskt? Behöver man boka ett möte på banken, eller går det att fixa allt online? Vad behöver man ha med sig för dokument?

Tar tacksamt emot alla tips och råd!
Tack på förhand!

Hur gammalt är barnet? Jag har för mig att ganska många dörrar öppnas i samband med 12-årsåldern, men jag kanske minns fel? :thinking:

Jag vill minnas att vi vårdnadshavare var med fysiskt på banken för att få allt utrett kring ansvar, underskrifter etc, men det var ju ett gäng år sedan det också.

1 gillning

Barnet är elva år. Går det rent praktiskt att öppna ett ”lönekonto”, där man sätter in månadspeng och som Swish kan användas ifrån. Är det lämpligt att ge dem visa/mastercard? Får de ens använda det?

Jag är lite förvirrad måste jag säga. Själv gick jag nog på gymnasiet innan jag fick motsvarande (men då fanns inte Swish).

Jag hade loggat in på min bank och kollat vad de skriver om det, men som sagt, jag misstänker att de har någon bra barnlösning med beloppsgränser, föräldrakontroll el dyl. :+1:

Vår 10-åring har swish och eget konto. Han använder ett begränsat bank-id för det och har det kopplat till ett bankkonto som vi ser i våra appar med (har LF). Han fick det när han var 9-år tillsammans med ett eget bankkort.

Vi tycker det funkar hur bra som helst. Innan hade vi hans veckopeng i en app, men nu är ju allt på riktigt och det märks i beteendet med. Innan betalade vi och drog från veckopengsappen, nu får han själv hala fram kortet!

3 gillningar

Hur gör ni med månadspengen? Får de hela insatt på kontot eller delar ni upp, tex så att 50% kommer i kontanter och 50% på kontot? Krävdes det fysiskt besök för att öppna kontot åt barnet?

Jag överväger att låta mitt barn få pengar insatta på kontot, men samtidigt (om det är möjligt) öppna ett sparkonto på storbanken (medan de fortfarande erbjuder ränta, även om den är extremt blygsam jämfört med nischbankerna), så att man kan föra över mellan kontona och på så sätt erhålla en ränta. Vet inte om det är så smart egentligen då räntorna är på väg ner och det säkert är en tidsfråga innan storbankerna erbjuder 0% ränta även på sina sparkonton?

Båda mina barn har swish och kort nu. Den yngste fick när han var nio, den äldre var nog lite större när hon fick swish.

Jag tror att vissa banker har åldersgränser, tror att någon bank har en 12-årsgräns, men Nordea har ingen åldersgräns alls.

Man håller ju koll på hur mycket pengar har och man kan koppla deras konto till sitt eget så att man kan logga in och se hur det ser ut.

Det enda som skulle få mig att plocka bort swisch vore om har de har helt fel kompisar och ger pengar till fel saker. Det äldre barnet har mycket kompisar från särskilt utsatta områden (även om vi inte bor där själva), så det är något jag har funderat över, men det har gått väldigt bra hittills.

Hos Nordea räcker det att ringa och prata med någon, så hjälper de dig. Det är lite krux att komma igång. Det tar runt två veckor innnan man har kort, swish och bank-id (bank-id krävs för swish). Med vårt yngre barn orsakade det senare en del problem, eftersom han blev så sjukt otålig. Så det är bra att koll på att det tar en stund. Barnet behöver ha ett id också, t.ex. ett pass.

Det krävs alltså inte fysiskt besök hos Nordea, men det skicka några stycken kuvert och det är lite olika tidsbegränsningar som gör att det tar ett tag.

1 gillning

Hela beloppet in på kontot, inga kontanter.

Vi behövde inte gå till banken fysiskt för det.

Vi har andra konton (ISK) för sparande separat som han inte har tillgång till.

Vi ger dock ränta själva, bra villkor med, han får 4% på sitt innestående belopp varje månad i samband med veckopengen. Dopat mot verkligheten, men poletten om att spara och ränta på ränta verkar ha ramlat ner med det.

Om ni inte redan gjort det, kom överens tydligt kring vad vecko/månadspeng ska täcka. Hos oss ska den täcka alla grejer man vill köpa (ej mat, kläder). Så småplock, spelpengar, leksaker betalar inte vi alls längre utan det går på månadspengen. Vi fyller heller aldrig på om det skulle ta slut (har aldrig hänt dock, mycket sparas).

2 gillningar

Ränteidén har jag redan provat på, men på kontanter. Betydligt bättre att göra det i så fall på kontot, då kan man ju skriva ”ränta” i en separat insättning, men jag kanske nöjer mig med 1% i månaden :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ja så gör vi, en separat så det syns.

Lite snålt med 1%, värre storbankerna :laughing:

2 gillningar

Jag tänker att det kanske är lika bra att vara lika snål som storbankerna så barnen lär sig. Blir ändå en kraftfull ränta på ränta effekt om man får 1% i månaden :sunglasses:

1 gillning

Så är det! Kanske kan du köra att man ska förhandla lite med?

Vi har lagt ett tak på hur mkt ränta man kan få på kontot med, så man kan slå i ett beloppstak.

1 gillning

Vi i vår familj är Amish inriktade.

Inga telefoner eller liknande innan kanske 13-14 års åldern. Därmed inga kort eller Swish.

Barnen tjänar lite pengar när de hjälper till med olika saker i hemmet eller saker som behöver göras. Vi betalar dem i kontanter. Inget bidrag i form av veckopeng, tror inte på bidrag.

Vi pratar ofta ekonomi hemma, räntor, aktier, banker, utdelning, fonder osv osv så de har förhoppningsvis ekonomisk kunskap även utan den digitala välden, vilket brukar vara argumentet för att barn ska få ha telefon osv vid låg ålder.

Båda barnen har kort, Swish o BankID via Lf (11,8 år). Mkt medvetna om pengars värde - kollar appen hur mkt pengar som finns. Måndaspeng åker in på kontona. Vi pratar mkt om pengars värde, mkt besök på loppisar mm så de inser att barngrejer o beggat ger mkt bang for the buck. Jag har nog kommit till insikt i att det inte går att köra kontanthantering längre , knappt några hanterar det och på många ställen så krävs Swish för att handla . Tjejen har fått känna på att nolla sitt konto så det är ett lärande att det finns ett ändligt kontosaldo .

rätt så mkt mäck att få igång allt med banken men gick ändå lösa allt via telefon.

1 gillning

Märkligt att vi har så annorlunda uppfattning angående kontanter.

Är du baserad i Stockholm?

Här på landet är kontanter fortfarande det enklaste betmedlet. Alla tar det, det gå snabbt att betala, på loppisar kan du pruta (ofta minimum 30-50 kr med Swish). Dessutom försår man, enligt mig, pengars värde bättre med kontanter än en siffra på internetbanken.

Jag kan bara jämföra mig själv, jag känner mig fortfarande rikare när jag får 1000 kr i kontanter istället för 1000 kr på Swish.

1 gillning

Jag känner mer. “Hur fan ska jag få in dessa pengar på kontot så jag kan använda dom”

2 gillningar

Jag tänker omvänt.

Handlar du aldrig mat?

Jag ska i detta nu åka och handla mat med kontanter. Då slipper jag nalla av pengar på mitt kort.

Alltså får jag fortsatt ränta på mina pengar på mitt transaktionskonto.

1 gillning

Skandia har kort och Swish gratis till barn (minns inte vad åldersgränsen var). Apple/google pay måste man dock vara 13 för, vilket gör att yngre barn handlar mer med Swish även i butik. Telefonen har de ju alltid med sig, men inte kortet.

Även vi har som någon nämnde i tråden kört med ränteupplägg med konstlat hög ränta (5% per månad kör vi just nu) och där känns som om poletten trillat ned. Kör det på sparkontot (de får kortkonto + sparkonto hos Skandia), alltså de får räntan på det som de håller på sparkontot men inte kortkontot, för att bygga in vanan att flytta undan pengar och även minska beloppet som finns tillgängligt på kortet. Även det funkar bra.

Det enda som var meckigt med detta var att Skandia skickade ut kort och koder med REK, adresserade till barnet. Och där duger inga former av ombud etc. Så se till att barnet har ett giltigt pass så att de personligen kan hämta ut kort och kod, annars blir det inget.

Klart jag handlar mat. Men ställer mig gärna inte i kö om jag inte måste. Så ett självscanningshandtag och blippa sig igenom affären och sen blippa telefonen och sen klart.

Att ställa sig i kontantkön bakom massa tröga pensionärer får nån annan göra.

Jag är pensionär sen 10 år när jag blev förälder, så jag har tid. Jag pratar med kassapersonalen och njuter av livet istället för att stressa.

Tur det finns de som är jobbar och är stressade så samhället går runt!