Sätta in kontanter, vad gäller egentligen?

Vi hade släktkalas förra helgen till barnen, som fyller ungefär samtidigt. De flesta släktingar är 80+ och hade med sig mängder med kontanter. Sålde även lite prylar och pinaler till dem som vi hade ståendes. Totalt ramlade det väl in ca 40" i kontanter. Dessa personer använder vare sig swish, internetbanker eller annat utan tar ut sina pensioner cash varje månad och spenderar eller sparar på hög.

I söndags förra veckan satte jag in 15000 kr vilket är max för LF bank. Kollar jag på deras webbsida är gränsen 15" kr i rullande 7 dagars intervall eller max 40" kr i månaden.

Kontanter - Länsförsäkringar (lansforsakringar.se)

Dessa gränser står det på sidan är för uttag, men antar det är samma för insättningar då de inte skriver något annat.

Skulle sätta in nästa 15" kr idag måndag. Mer än 7 dagar har gått men det gick inte. Hur räknar banken egentligen detta? För mig som programmerare är ju problemet busenkelt… if timespan(senaste insättning, nutid) > 7 dagar == true then resetDeposits();

Hur fungerar detta, någon som vet? Vågar inte ringa LF och fråga, de är helt galna gällande kontanter och sånt. Kan tänka mig att mitt samtal börjar generera en massa frågor…

/

1 gillning

Det är väldigt beroende på omständigheterna men alla banker har flaggor för när mycket kontanter kommer till ett bankkonto.

Du har dessutom en rejäl uppförsbacke att visa banken, oavsett hur du gör att det är legit.

Mitt råd är att sätta in tills det tar stopp, sedan använda kontanterna själv på ICA och ersätta barnen digitalt. Jag sålde en bil kontant och fick en summa i 500hundringar som låg i en glassburk längs in i garderoben. Vi fotade av varenda serienummer…

det tog ett tag att handla upp detta och det var ändå innan det var tvärstopp på kontanter. En diskmaskin, veckohandling i månader, ett par trevliga restaurangbesök osv osv.

Vi hade LF Bank och de hanterade inte ens kontanter där vi bodde.

5 gillningar

Kan bli bekymmer för dig om du sätter in de summorna varje vecka, då kan dom frysa kontot för du får visa vart pengarna kommer ifrån, detta gäller alla banker.

När LF hade/har samarbete med Forex så man kunde sätta in kontanter via dom så hade jag den summan du pratar om, satte in 15 först men när jag kom veckan där på blev jag flaggad hos forex. Är spärrad livet ut hos forex, kan inte ens växla pengar om jag skulle få för mig det.

1 gillning

Jag tror att 40000 är för lite för att det ska bli ett problem. Har satt in ungefär det utan några frågor men det verkar lite godtyckligt hur bankerna följer “reglerna” så kanske kan det bli problem.

Länsförsäkringar verkar vara ganska pedantiska när det kommer till regelverk.

Note to self: Länsförsäkringar = no go.

2 gillningar

Varför inte bara prata med banken om problemet?

När man smusslar och trixar väcks misstankarna, vilket kan leda till åtgärder från bankens sida. Eftersom ni inte har något att dölja så är det böst att vara ärlig. Bankerna brukar ha lösningar att erbjuda - de vill ju ha in pengar :wink:

Håll oss uppdaterade om hur ni löst det!. Lycka till!

4 gillningar

Plötsligt förstår jag bättre hur somliga får stora problem med sin bank.
Herregud. Lyft luren, ring och säg som det är, vad tror du skall hända?
Be tant Agda skriva ett gåvobrev i finaste skrivstil så löser det sig. :sweat_smile:

3 gillningar

Tankeexperiment:

Bankrådgivaren: God dag Agda. Kan ni vänligen ange vart ni fick de 25 000 kronorna i kontanter som ni gav till Fatima i ett gåvobrev?

1 gillning

Finansinspektionen - Kundkännedom

Jag har ännu inte hittat tydliga och generella svar på frågor om regler kring kontanter och penningtvätt, eftersom det är det sistnämnda som är anledningen till att banker måste ha kännedom om stora belopp. Kontanter komplicerar detta sammanhang i Sverige, eftersom det inte är vanligt att ha mycket kontanter.

Tyvärr är det mitt intryck att reglerna tolkas olika beroende på vilken bank eller finansinstitut du använder. Och det beror mycket på den enskilda medarbetaren som ska ta ställning till just dina transaktioner. Det kan vara stor skillnad mellan erfarenhet och expertis.

En liten anekdot. Tyskland är efter, det börjar bli bättre men för 10 år sedan var cash king och det gick inte ens att betala med kreditkort på IKEA.

Samlade på mig några kg mynt i alla valörer under några år och det var i stort sett omöjligt att sätta in dom. Kunde på min bank om jag stoppade in i rullar själv, men var någon löjligt låg gräns :joy:.

Slutade med att jag lyckades på centralbanken, som jag mejlade ett par gånger fram och tillbaka innan de tillät det. Och tanten i kassan var helt oförstående, ville inte ta emot dom och jag var tvungen att komma tillbaka med mejlet utskrivet :joy:. Och hon tyckte jag kunde ge bort dom när jag frågade vad jag ska göra med pengarna om jag inte får växla…var min semesterkassa på typ 600€ så kändes inte så lockande då jag var rätt så pank som nyexad på den tiden.

Off topic men trycker det är roligt hur rädd banker är för pengar :joy:

3 gillningar

Öppna konto på flera olika banker, så blir beloppet per bank inte så högt. För sedan över beloppet till LF efter några veckor/månader.

Det är lite tråkigt för dig att du har just LF, de är riktigt hårda på allt detta med kontanter, swish etc.

Själv har jag satt in 30" efter en försäljning (fordon, till utlandet) vilket gick bra hos Forex. Eller bra och bra, han skrek i princip"nej nej nej!" när jag la upp pengarna på disken. Efter uppvisande av massor underlag & bilder samt att jag behövde vara mycket påstridig och att han i kassan fick lov att ringa sin chef ett par gånger så sa de “okej då” och lät mig sätta in pengarna.

Man får tyvärr kriga för sin sak, det är inget olagligt med att vilja sätta in kontanter på ditt konto…

1 gillning

Jag träffade nyligen någon vars gamle bror hade avlidit.
Han hyste misstro mot banker och sparade sina pengar i kontanter hemma.
Där fanns 250.000 i kontanter. Problem uppstod när hans begravning skulle betalas.
" Vi är kontantfria" säger begravningsbyrån. Ingen bank vill ta emot hans pengar, så han kan alltså inte betala sin egen begravning med pengar som han sparat till bl a just det.

1 gillning

Det snurrar runt en del anekdotiska berättelser om äldre i Burträsk som plockat fram kontanter ur madrassen och inte få sätta in dem på sitt bankkonto för att man inte kan redovisa var man fått dem ifrån.

Att då säga att jag har sparat i madrassen sedan innan du föddes till banktjänstehjonet kan vara fel svar då.

2 gillningar

Hmm,För mig lite krystad förklaring…
Ser inte problemet om nu barnen fått pengar i present?
Perfekt att sätta in dem till respektive minderårig som ett sparkapital tills de blir myndiga!
Förstår inte riktigt varför barnens ”presenter” ska in på ditt konto?
Mvh
Lelle56

1 gillning

Jag förstår att du aldrig har haft med LF att göra. Det har vi, flera gånger, då min fru är utländsk medborgare och ibland är i sitt hemland och dels köper saker till sina äldre föräldrar, men även köper saker och ting till vårat hus där. Vi har inga inkomster i det landet utan ska något göras måste vi överföra pengar dit. Många långa svordomar har det varit med LF och deras compliance-avdelning, som känns som en dålig version av ChatGPT. Vår lokale bankrådgivare är hur snäll och trevlig som helst, men det hjälper inte i dessa fall.

Så nej, har inte lust att väcka den björn som sover ytterligare en gång :slight_smile:

/

Oj då ett polisförhör :smiley:

Nu rör det sig om små barn som inte har egna bankkonto, eller för den delen bankomatkort. De har egna sparkonton på Avanza, KF i deras namn men jag står som övervakare. Hur hade du tänkt föra över kontanter till dessa två konton?

Förstår herrn problemet nu?

/

Jag vet inte om våra släktingar är unika eller nåt, men vi fick typ 10 kg med “guldtior” av en 85-årig faster, hon hade tydligen sparat till våra barn i över 5 år. Var ett rent helvete att bli av med dessa. Fick handla upp dem i varenda mataffär vi besökte. Tog 8 månader. Frun och jag samt personal på Biltema, Coop, Systemet etc var hur trötta som helst på detta…

/

Vi löste det som så att min fru satte in lite pengar på sitt konto. Sen satte min bror in pengar på sitt konto, och sen min far satte in pengar på sitt konto. Sen förde de över till mitt bankkonto som jag sedan förde över till Avanza. Slutet gott, allting gott.

/

2 gillningar

Då förstår du fel.