Sätta in kontanter, vad gäller egentligen?

Även i denna typ av frågor gällande insättningar och överföringar som kräver en obligatorisk “beställning” efter ett luddigt regelverk? Tror inte jag har hört någon som har haft något gott att säga om deras compliance-avdelning, när det gäller bemötande, och allmän vänlighet. Deras försäkring och privatbank-del har jag enbart gott att säga om, likaså deras IT (även om det har varit ovanligt många driftstopp senaste halvåret).

Om det inte hade varit för att jag inte vill lägga extra pengar så hade jag absolut skaffat ett annat konto i någon annan svensk bank som inte är lika krångliga. Frågan är någon sådan finns.

Jag kanske låter extra gnällig i dessa frågor, men jag kan inte förstå varför en bank gång på gång måste ställa femtioelva olika frågor när de känner oss som kunder, de vet varifrån våra pengar kommer, de kan enkelt se våra inkomster och varifrån de skickas. De vet om att vi ibland får gåvor från äldre släktingar och detta finns väldokumenterat. Men, varje gång ett lite större belopp ska överföras får man samma frågor, varifrån kommer pengarna, vem ska de skickas till, och så vidare. Det är inget automatiserat heller, utan det är en “riktig” person som sitter och författar dessa meddelanden. IBAN-systemet finns ju till för att kunna överföra pengar internationellt, och jag föredrar att använda mig av detta när det gäller större överföringar (>50000 kr) istället för Western och andra som har hutlösa avgifter, men lik förbenat blir man bemött som en halvkriminell varje gång vi skickar in det här beställningsformuläret. Det känns lite som om du inte är en ärketyp av en svensk familj där två vuxna jobbar med vanliga jobb, gör allt med swish och har ett “vanligt” pengaflöde, då är du i princip kriminell…

I ett annat fall överförde en släkting till min fru en lite större summa pengar till henne. Efter tre veckor och många vändor med banken fick vi helt sonika skicka tillbaka pengarna. Banken blockerade ALLA våra transaktioner innan vi gjorde detta. Detta trots att överföringen var 100% legitim, det fanns papper på allt, till och med fysiska stämplade intyg från hennes lokala Swedbank-kontor där de intygade och tog 100% ansvar för att dessa pengar är legitima och att de hade full koll på varifrån de kom. Nehepp, inte ens det dög för LF.

Gällande kontanter tycker jag det är ganska talande vad just LF skriver på sin hemsida:

Byt bank om ni är missnöjda, vilket ni verkade vara redan före kalaset!

Till vilken bank då hade du tänkt? Ja, vi är likt många andr ai detta land missnöjda över att vanliga hederliga personer betraktas som halvt kriminella så fort det rör sig om utlandsbetalningar, eller om man sätter i kontanter. Det är tyvärr ingen bank i detta land som är så pass mycket bättre än LF att det befogar ett bankbyte. Och som jag skriver, som du kanske inte har läst, är vi väldigt nöjda med banken som sådan, men inte med den avdelningen som hanterar KYC och compliance.

Sen, för att svara på frågan jag ställde. Man kan hos LF sätta in 15000 kr i MÅNADEN. Så, nu vet alla det.

/

Jag har ingen aning vilken bank du ska byta till, men är man missnöjd med sin bank så ska man byta till en som passar familjens situation bättre.

Kontakta bankerna och fråga hur de kan hjälpa till när barnen fyller år och får stora summor i kontakter av familj och släkt. Om de tex kan öppna konton/sparanden till barnen och som du och den andra vårdnadshavaren kan administrera tills barnen är myndiga eller 21 år.

Bankerna är har säkert förslag på vad ni kan göra för att slippa det här besväret i framtiden. Kanske att hjälpa Faster Agda 85 till sin bank så hon kan göra en insättning till barnbarnsbarnets konto. Hennes bank kan också hjälpa Faster Agda med ett intyg till barnens bank om hur länge hon sparat guldpengar till barnen eller vilka föremål/saker hon köpte av barnen så de fick pengar. Agdas bank kan mejla/ringa barnens bank om Agda är blind.

Allt annat krångel och upplägg med att smussla in pengar på dina egna konton väcker misstänksamhet - men det har du ju redan märkt, eller hur?

Lycka till!

1 gillning

Tack för ett icke-svar.

Det hade varit trevligt om det hade gått att kontakta banker på ett vettigt sätt, vilket det numera inte gör, speciellt inte Swedbank, som våra 4 äldre släktingar har.

Ja, har man obegränsat med tid och har släktingar som ställer upp på vad som helst, så hade nog detta varit en utmärkt idé.

Hur har jag märkt detta? Vet du något som jag själv inte vet? Det känns som om du jobbar på vår bank…?

/