Bland frågorna som min bank ställer under “kundkännedom” finns nu en där de vill veta varifrån mina tillgångar i banken kommer.
Det handlar alltså inte om aktuella månads- eller årsinkomster utan jag ska (retroaktivt) ange (i kronor) hur mycket av pengarna som jag har på mina olika konton kommer från eget sparande/lön eller gåvor eller överskott i egen firma osv.
Jag har haft den banken i flera decennier, hur ska jag kunna ange det?
Även om jag skulle gå igenom mina kontoutdrag för att sammanställa och kategorisera allt jag fick “in”, så har jag ju också spenderat en del av dessa pengar sedan eller flyttat dem till en annan bank. Då vet jag ju inte om pengarna som gick “ut” ursprungligen kom från “eget sparande” eller “gåva”.
Hur skulle ni göra?
Jag kan förstå att de vill veta varifrån pengarna kommer som jag sätter in “nu” om det är en större summa. Men att behöva redogöra för hela mitt innehav i efterhand känns orimligt och ologiskt.
Det är inte det som är problemet. Jag kan styrka enstaka gåvor, lön osv.
Problemet är att jag ska ange i olika rutor:
Så många kronor (av mitt totala innehav) kommer från gåvor: ____ , från arv: __, från eget sparande: __, från överskott i företag: ____________ …
Jag har under nästan 30 år haft inkomster i flera olika kategorier som jag nu tydligen behöver sammanställa. Sedan stämmer totalsumman ändå inte eftersom jag även har spenderat en del av dessa pengar.
Du har kanske rätt. Nu är jag själv inte drabbad av de helt absurda svenska Kafkabankerna men om jag bodde i Sverige hade jag nog gjort allt för att lista ut om man kunde använda en utländsk bank. Det låter ju fullständigt ovärdigt att bli behandlad som en kriminell tills motsatsen är bevisad.
Skulle kolla HSBC, Ålandsbanken osv. Måste väl finnas något alternativ med rimliga regeltolkningar där ute.
Vad är det för bank? Jag vet att alla inte är likadana ännu men kan kanske bli om vi inte agerar. Jag skulle absolut ringa, har du ingen egen kontakt så du slipper en korkad kundtjänst?
Ja, standafrågorna är väl ok kanske men TS verkar ju fått flera timmars pappersabete och telefonsamtal av banken. Det låter som en ren mardröm och känns som att det kan drabba vem som helst.
Undrar hur ofta de hittar penningtvätt så där. 1/100 000 förmodligen.
Min snart 85-åriga mor har fått samma fråga, och är också väldigt bekymrad och osäker på vad hon ska svara.
Handelsbanken har dessutom meddelat att om frågorna inte besvaras senast 29 april så stängs Handelsbankens mobilapp samt internetbanken av.
Jag har uppmanat henne att försöka ange ungefär hur mycket av hennes tillgångar som härrör från hennes morsarv 2007 respektive arvet efter hennes make 2009, samt att skicka ett meddelande till banken om att hon har försökt besvara frågorna så gott hon kan, och att de får återkomma om något behöver förtydligas.
Du har på något sätt hamnat i din nuvarande banks nät för kontroll/compliance. Det enda sättet är att skaffa nytt konto på en annan bank och flytta över tillgångarna om du inte vill fastna i ett evig bevisade för att du ska fortsätta vara kund hos din gamla bank. Prova med LF, LunarBank, Skandia. Det finns massor med alternativ.
Skumt, jag har inte fått dessa frågor på flera år ändå har jag efterfrågat en nytt “kundkännedom” formulär då lön o sparande ändrats men jag fick inget.
Finns ingenstans på Swedbanks hemsida heller så försöker få ett nytt nu när jag skall gå ner i tid o sluta spara
Men har sett flera av dessa formulär och dom ÄR svåra att tyda
Ja exakt. Det måste oclkså kosta för bankerna när de behandlar sina kunder som kriminella. De bör veta att skickar de ett sådant mail som TS fått så förlorar de en trogen kund.
Landshypotek Bank ville att jag skulle bevisa varför jag hade betalt av ena bolånet. Oavsett vad jag skickade så var de inte nöjda. Blev långfingret till de och jag flyttade hela mitt sparande till en annan bank.
Fast de flesta banker ställer frågor. Så lär inte hjälpa att byta bank. Sen, är de dåliga på att ställa frågor, så lär FI ge dom böter och sen kommer frågorna längre fram.
Enklast är att prata med banken, om det inte hjälper, då får man se över sina alternativ. Men TS har väl inte pratat med banken än?
Om de ställer den här typen av extremt invecklade frågor så är det nog snarare för att de vill bli av med kunden, inte behålla dem… Troligen har de redan gjort bedömningen att kunden är olönsam och/eller har en olämplig riskprofil (vilket i sig bidrar till olönsamhet). “Olämplig riskprofil” behöver inte nödvändigtvis betyda något man begriper heller, de har troligen något automatiserat riskbedömningsverktyg som kollar på en massa olika beteendemönster, och råkar man bli flaggad av det så att man kräver att en människa går in och kollar så kostar det naturligtvis genast pengar för banken.
Det är Handelsbanken som Anelia förmodade. Egentligen har jag varit jättenöjd med dem i alla år, både med det lokala kontoret och internetbanken. Hoppas att detta också löser sig.
Det verkar inte vara någon “extra”-kontroll utan när jag gick in på mitt konto lyste det upp en liten röd plupp “uppdatering av kundkännedom behövs” eller något sånt, som det brukar göra ibland.
Sedan kom den där nya frågan på sida två. Ska gå in och kolla igen, hoppas fortfarande att jag har missuppfattat något. Någon deadline eller hot om att de stänger ner kontot såg jag inte (tänk om man inte går in på kontot regelbundet och missar det, jag fick inget mail.) Men jag (och min make) är nog relativt attraktiva kunder som de inte vill förlora?
Jag skickade ett meddelande till kundtjänsten, hoppas på svar efter påsk.
Jag håller er uppdaterade.
Är ännnu en gång mycket tacksam över att det här forumet med både vettiga och hjälpsamma människor finns.
Vad är det som säger att den nya banken inte ställer samma eller liknande frågor?
Och verkar det inte hemskt konstigt att först ignorera kundkännedomsfrågorna, och därefter genast byta bank?
Om man är missnöjd med frukt- och gröntavdelningen på ICA, så kan man ju välja att handla på Coop istället, och då kan man ju tänka sig, eller hoppas, att om många gör likadant, så kanske ICA skärper sig och förbättrar sin frukt- och gröntavdelning.
Men det verkar enligt min mening inte så sannolikt att det här tänket skulle gå att applicera på bankvärlden.
Jag tror att det är svårt att hitta något relevant faktaunderlag som visar att någon/några banker är “schyssta och inte ställer så mycket frågor jämfört med andra”. Alltså får man byta bank på måfå.
Och skulle det mot förmodan framkomma att någon bank de facto generellt tar betydligt lättare än andra på kundkännedom, så antar jag att de tämligen omgående skulle få en tillsägelse att genast skärpa kraven.