Fondo ställer märkliga krav

Jag har sen typ fyra år sen haft konto på fondo men inte loggat in under det senaste året. Nu när jag tänkte logga in för att kolla upp kostnaden för en fond så ställs de sedvanliga störande frågorna kring penningtvätt men sen verkar det som att fondo inte nöjer sig med standardfrågorna utan har kompletterat med några frågor bland annat samma fråga som tidigare ställts kring var pengarna kommer ifrån fast denna gång ska man svara i fritext.

Efter den frågan kommer något jag aldrig sett tidigare, nämligen att man ska skicka upp bevis på var pengarna kommer ifrån, typ deklaration eller avtal på husförsäljning.

Där blev då mitt mått rågat så jag stängde ned appen och skriver istället ett argt inlägg här. Är det någon som vet något mer om detta otyg? Finns det fler företag som börjar kräva bevis?

Sen tycker jag också det är en konstig grej att fråga om var pengarna kommer ifrån. Pengar kommer från alla möjliga håll och exakt varifrån just pengarna jag skickar in till fondo kommer ifrån är ju helt omöjligt att avgöra eftersom digitala pengar inte har någon markering där det står på vilket sätt de hamnade hos mig. Hade det varit papperspengar så hade man ju iaf kunnat skriva på sedlarna typ “försäljning av säng”, “vinst på trisslott”, “barnbidrag”, “pantburkar” och därmed kunnat veta varifrån pengarna kom. På digitala pengar är det omöjligt.

Jag hade gärna önskar avsluta mitt konto på fondo nu i något slags vredesmod men eftersom jag inte kommer vidare förrän de vet exakt allt om min ekonomi så kan jag inte ens avsluta kontot. Jag hann dock iaf trösta mig med att jag inte har några pengar där så kontot får väl finnas kvar där i all evighet eller till de insett att de inte kan kräva vad som helst av sina kunder.

2 gillningar

Jag förstår frustrationen, men den svarta ekonomin bedöms vara omfattande i Sverige. Beräkningarna brukar landa på mellan 5-20% av BNP. Oavsett om man väljer det högre eller lägre värdet, motsvarar det en ofantlig mängd pengar som inte är kommer det allmänna till gagn.

Det är svårt att förargas över att kriminella gäng har dyra bilar, kläder och smycken samtidigt som man åberopar fullständig personlig frihet för egen del.

Om ekonomisk kontroll ger rättsväsendet bättre möjligheter att bekämpa brottslighet tycker jag det faktum att jag behöver redogöra för var mina pengar kommer ifrån är ett litet pris att betala.

13 gillningar

Kontakta Fondo på chatten i inloggat läge eller på support@fondo.se - de brukar svara ganska snabbt. De kan säkert redogöra för orsaken till frågorna :slightly_smiling_face: och, framför allt, hjälpa dig komma över denna hurdle.

Jag förargas inte över de där dyra bilarna, smyckena osv. Har inte ens sett något sådant. Vill man bekämpa ekonomisk brottslighet borde det finnas bättre sätt än att hela svenska befolkningen ska blottlägga sin ekonomi bara för att man vill se vad en fond kostar.

Man borde åtminstone rikta in sig på de som faktiskt har pengar sparande och då framförallt sådana som sparar mycket och skjuter inte väldigt stora belopp.

Så, nej, jag är inte okej med 1984 bara för att det finns kriminella

3 gillningar

Kostnaden för dessa återgärder vida överstiger penningtvätten som stoppas och pengar som beslagtas. Det är bara mer byråkrati för att se ut som att man är seriös.
Resonemanget som förs är typ jamen om du inte begår brott varför motsätter du dig den totala övervakningsstaten där staten kan följa dig och läsa precis allt du skriver och gör. Du vill väl stoppa de kriminellla?

7 gillningar

Förlåt men Fondo är inte ett hobbyforum utan en investeringsplattform. De frågar ju knappast de där frågorna av nyfikenhet utan för att lagen ställer de kraven. Pengar tvättas och kriminella har ekonomin växer. Har dina inkomster kommit till på hederligt vis är det väl bara att skriva det. Och vill du inte göra det, hitta på något annat istället. Jag förstår ärligt talat inte problemet.

5 gillningar

Kräver lagen att man ska skicka deklaration osv för att logga in på sitt konto på investeringsplattformar? Jag har aldrig sett det förut. Är det en ny lag?

Problemet just nu är att jag inte vill göra det och inte ens kan avsluta mitt konto eftersom jag inte kommer åt de delarna av systemet innan jag skickat en massa intyg om min ekonomi.

Skicka ett mejl till dem på den mejladress du fått ovan så kommer ditt konto garanterat att avslutas.

1 gillning

Jag får testa. Du glömde svara på frågan om lagar som kräver intyg. Eftersom ingen annan investeringsplattform kräver detta undrar jag om det är någon ny lag du känner till som kräver detta.

1 gillning

Som någon annan skriver ovan kan säkert Fondo redogöra för varför de ställer frågorna. Men att det skulle röra sig om ren nyfikenhet kan vi utesluta.

Sen kan man ju fråga sig vad min deklaration säger. Det var ju förra årets inkomst, inte årets eller åren tidigare. Det är ju uppenbart att detta bara är rent trams. Kanske handlar det om att egentligen är mer intresserad att samla data om sina kunder av helt andra skäl än penningtvätt. Penningtvätt är bara en täckmantel för att få stenkoll på sina kunder ekonomi i syfte att dra ekonomisk nytta av det inom företaget.

1 gillning

Nej, det vill jag inte alls utesluta. Det är ju mumma för ett sådant företag att få in alla användares deklarationer för statistik, marknadsföring och inriktning för företaget.

I min deklaration redogörs tex för samtliga ISK-konton jag har, vilka banker, schablonintäkt osv. Även lån, lön, ränteinkomster (och vilka banker jag är kund hos). Till och med vilken a-kassa jag tillhör och om jag är medlem i svenska kyrkan eller ej framgår.

2 gillningar

En nyfiken fråga - varför tror du specifikt att de vill ha just din deklaration? Räcker det inte med en utskrift från din lönekonto där det framgår vad som är lön in etc.? Jag skulle testa det först följd av en mail till kundtjänst med uppföljande fråga ifall det räcker.
Ingen ide att gå overkill.

1 gillning

Borde räcka med ett pantkvitto. Hade varit kul att testa men vill inte ägna detta företag någon mer energi annat än att försöka avsluta kontot

Då förstår jag inte syftet med din tråd. Vi försöker ju att hjälpa dig i bästa välmening.
@moderatorer denna tråd har nog spelat ut sitt syfte.

1 gillning

Bara för att du inte förstår syftet betyder det inte att tråden spelat ut sin roll.

Här har du några exempel på syften:

1. Varna andra för fondo
  2. Höra om andra upplevt samma otyg på Fondo eller andra plattformar
  3. Höra med andra om det är någon ny lag som kräver att man ska skicka in intyg
  4. Höra med andra hur man avslutar ett konto när man inte får tillgång till det
  5. Höra med andra vafan de menar med “var pengarna kommer ifrån”
  6. Diskutera med andra vad man faktiskt får ut av detta
  7. Diskutera och ifrågasätta otygen kring mer och mer detaljerade frågor kring folks ekonomi
  8. Ifrågasätta och diskutera rimligheten med att kräva in deklaration med alla de privata uppgifter som finns där

Idag är det för övrigt inte Valborg utan arbetarrörelsens dag!

1 gillning

Är det inte dokumentationen för den senaste transaktionen som efterfrågats? Transaktion från ditt eget konto.

Låter som att du tolkat frågan till hur du från första början fått pengarna i din ägo. Kan inte avgöra hur rimlig denna tolkning är utan att läsa frågan. Jag brukar alltid tolka denna typ av frågor till att ge så lite information som möjligt.

“Ja, du förstår, det är bäst att vi tar det från början. Det började med att jag fick 50 kr av min farmor när jag var fem år gammal…[500 sidor och 44 år senare]…och det var så jag vann ett gyllene strutsägg som jag sålde med fin förtjänst!”

3 gillningar

Off-topic: Ledsen, men där har du faktiskt fel. :sweat_smile:
(Jul: 25/12, julafton: 24/12, valborg: 1/5, valborgsmässoafton: 30/4 etc.) Kolla gärna vem som har namnsdag idag, för extra krydda i argumentet.

I övrigt håller jag med om att penningtvättslagen är störig, men förstår att den dessvärre behövs men att implementeringen av kontrollsystemen kunde fungerat bättre.

4 gillningar

Senaste transaktionen var 100 kronor för 4-5 år sen. Exakt var den hundralappen kom ifrån är förstås omöjligt att veta. Jag tror de här frågorna gäller framtida insättningar och där är det ännu svårare att veta var pengarna kan tänkas komma ifrån