Banken frågar var pengarna kommer ifrån när jag vill amortera bort mitt billån

En bekant löste in sitt billån, ca 250tkr. Pengarna kom från en mindre fastighetsaffär samt ca 100tkr som satt på kontot (var inte placerade då han funderat på att lösa in billånet). Banken undrade var pengarna kom ifrån. Han hänvisar till fastighetsaffären, hyfsad lön (43 per månad), bor billigt så det är lätt att spara. Banken köper inte svaret utan är hotfulla och kräver in underlag. Min bekant är en man på 28 år. Råkar alla ut för sådan behandling eller är det vanligare att unga män får stå ut med misstankar om vi var pengarna kommer från?

6 gillningar

Finns ett antal trådar på liknande ämne. Tyvärr ja, de flesta får besvara frågor och skicka in papper vid större transaktioner. Men det ska ju inte ske så att kunden känner sig hotad.

Rådet är som vanligt, försök få fram underlag, om det inte finns, kanske kontakta en jurist?

Vilken bank är det. Jag har flyttat en halv miljon mellan mina konton och banker. Aldrig att de frågat en om var de kommer ifrån

8 gillningar

Omvänd bevisbörda är vanligt inom ekonomi. En massa institutioner utgår från att man gjort fel om man inte kan visa att man gjort rätt. Redovisning är ett krav alla företagare utsätts för.

1 gillning

Jag och min sambo hade långa samtal med vår bank (LF) när vi skulle betala av ca 200k på vårt lån. Va tvungna att kunna visa att vi regelbundet satt in pengar på kontot. Skulle ha med namn och grejer på print screens så att det var tydligt att konto tillhörde oss. Va riktigt stökigt att få till.

Sen var det tydligen otroligt jobbigt om man ska köpa en bil kontant. Va tvungen att meddela banken i förväg att jag skulle göra att köp över 50 000 och ha registreringsnummer på bilen jag tänkte köpa osv.

Känns som det går till överdrift just nu. Bra att de håller koll. Men blir lite löjligt i många lägen.

25 gillningar

Kanske jag missar något - men vad kan banken ha för synpunkt vad du skall ha dina pengar till?

Om man vill sätta in pengar eller amortera av lån - ja då kan jag förstå - men om du skall ta ut pengar för att köpa bil?

Men jag missar säkert något?

Kanske ville du ha pengarna i kontanter dvs sedlar - då förstår jag att det kan bli problem.

1 gillning

De inte bara kan utan i praktiken gör ofta, så att de sparkar ut dig som kund med omedelbar verkan om de tycker att du verkar vara en jobbig kund. Att vara jobbig är man om man t ex för över summer av pengar, mellan egna eller till/från andra, över den vanliga månads handlingen. Ofta ges ingen chans att bevisa källa.

Jag har flyttat en hel del pengar mellan olika nishbanker och storbanker utan problem ( och hoppas verkligen att detta fortsätter ).

Plockade nyss ut 50K för bjuda släkten på min 80-årsdag och det var inga problem heller. I dagens läge är ju 100K inga stora pengar.

Vinner man bara 100K på Trisskarp i TV4 betraktas man som en looser. :slight_smile:

4 gillningar

Det är bankerna som tvingas att ha åsikter om större affärer idag. Oavsett om det så är att köpa en bil eller amortera.

Finns många trådar på ämnet

7 gillningar

Jag gissar att som i mkt beror det också på en stor dos av slump. Råkar de ha en dålig dag så ligger du pyrt till.

Få ifrågasätter avsikten och källan till beteenden (lagar).
Däremot genomförandet samt det faktum att bankernas fuskande är orsaken till regelverkets tilltajtning.

4 gillningar

Ett tips för framtiden, förvarna alltid banken om ovanliga köp eller inkomster. Det verkar underlätta.

7 gillningar

Antar att det handlar om att de är rädda för pengatvätt. Vid bilköpet så skulle jag göra banköverföring. Absolut inga cash.

Sen köpte jag till slut via Carla och då va det lugnt när jag hade allt underlag. Fick en faktura att betala.

1 gillning

Har du möjlighet att berätta mer om detta?

Dwt finns ett antal trådar på forumet där du kan läsa mer i detalj.

I alla fall jag läst har personen fått en chans att bevisa källa.

2 gillningar

Jag tror definitivt banken går efter vissa ”profiler” när de gör sina kontroller. Att du som 80-åring har sparkapital att plocka från passar nog profilerna. Att en 28-åring har det passar nog inte in lika väl.

Något som jag för övrigt funderat på, många på det här forumet passar nog inte in i bankens profiler, där sparat kapital är relativt stort jämfört med inkomsterna.
Då blir det frågor, för man passar inte in i mallen.

7 gillningar

Tyvärr går det knappt ens att kontakta banken så det är lite svårt. Det är banken som kontakta dig. Inte vice versa. Lite som med maffian.

9 gillningar

Jag har förstått att man ska undvika LF Bank då de har kontrollbehov och beslagtar helt lagliga pengar utan giltig grund. Det här med att kontrollera pengatvätt har gått över styr och används på vanligt folk.

Har en bekant som förde över pengar mellan en annan svensk bank till LF och då beslagtog de pengarna, och vägrade ge tillbaka dem. Den första banken var själva tvungen att kräva tillbaka pengarna och även då tog det någon vecka.

7 gillningar

Vilken bank är det som är så svårt att hitta kontaktuppgifter till?
I inloggat läge borde du kunna hitta en kontaktväg.

1 gillning

Har tagits upp tidigare men Swedbank. Enda sättet är lång telefonkö eller att ta sig till bankkontor.

1 gillning