Kontrollfrågor vid extraamortering - SBAB

Halloj!

Jag har skickat in en ansökan om att amortera en större summa pengar på mitt bolån. Det första som hände var att jag fick ett automatiserat meddelade om att jag var tvungen att uppdatera svaren på mina kundkännedomsfrågor vilket jag gjorde enligt bästa förmåga. Det dög tydligen inte. Nu några dagar senare får jag ett mail från en person på SBAB som ber mig förtydliga ännu mer kring svaren jag givit.

Jag har till exempel angett att pengarna jag avser använda till amorteringen kommer från både sparande, investerande och bostadsförsäljning. Personen ber mig förtydliga hur stor andel av pengarna som kommer från respektive “källa” samt mer detaljer om bostadsförsäljningen så som adress, köpeskilling, datum för försäljning samt hur stor vinsten var.

Jag kan omöjligen besvara detta (fördelningen alltså). Faktum är att summan jag vill amortera egentligen skulle kunna ha kommit från vilken som helst av de här “källorna” men eftersom pengarna blandats med varandra på olika konton genom åren så kändes det rimligt att svara som jag gjorde på de initiala kontrollfrågorna.

Ska jag bara höfta? Spelar detta ens någon roll eller är det som så mycket annat meningslös byråkrati? Kan en bank ens kräva kräva svar på dessa frågor när jag redan besvarat de vanliga kundkännedomsfrågorna (som så som jag förstår det kommer från penningtvättslagen).

Och ja, jag vet att jag säkert kan höra av mig till banken och få mina frågor besvarade. Men nu är det kväll och imorrn är det nationaldagen och jag är lite nyfiken på vad ni tänker. :slight_smile:

Tjing!

3 gillningar

Hejsan!

Jag har arbetat med att införa tillämpningen av penningtvättslagen på ett företag inom finansbranschen.
När man extraamorterar en större summa är det brukligt att man behöver uppge var pengarna kommer ifrån. Om du har sålt en bostad bör du ju ha datum och köpeskilling, även om det var ett tag sedan? Sedan har du nog ett antal ställen du har stoppat pengar i, så ange vilka banker, belopp och vilken form av investeringar du har gjort.
Tanken är att banken behöver veta att pengarna inte kommer från några kriminella källor. Det är miljardbelopp som tvättas inom EU årligen, så ja det är ett stort problem och inte bara ”en massa byråkrati”, för sakens skull.
Sedan vet jag att det kan kännas tråkigt att man blir misstänkliggjord trots att man är en hederlig person.

7 gillningar

Banken måste göra en bedömning av risken att utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism.

Om du kommer till banken med en stor pengapåse, säger att pengarna kommer från tre olika källor (utan ytterligare detaljer), och ber banken hantera pengarna (i ditt fall amortera), så förstår jag att banken har frågor.

Banken förväntar sig inte att du ska plocka upp en krona ur påsen och säga att JUST DEN kronan kom från investeringar, men banken förväntar sig att du ska kunna säga att x% av pengarna kommer från investeringar i tex fonder hos bank X och Y. Om din pengapåse dessutom är stor, så kommer banken säkert fråga efter kontoutdrag eller liknande.

Du kan tycka att det är omständigt, men processen finns där av en anledning :slight_smile:

1 gillning

Undra hur mkt penningtvätt som ertappas via dessa frågor.

9 gillningar

Kanske ungefär lika mycket som TSA lyckas hitta förbjudna föremål i folks resväskor? :wink:

5 gillningar

Ja, vilken fars … bankfrågorna, i den utsträckning jag blivit utsatt är åtminstone snabbt överstökade.

Tja, eftersom du angivit sparande, investerande och bostadsförsäljning, så vet du hur mycket pengar du har brutto. Ange dessa summor.

Gör så här:

• Sparande X kr
  • Investerande Y kr
  • Bostadsförsäljning Z kr

Om det är olika banker eller liknande så redovisar du det öppet och hederligt. Lär inte bli några problem.

1 gillning

Jag gjorde också extraamortering på SBAB nyligen och fick såklart svara på samma frågeformulär, och svarade på samma sätt som du med “flera källor”. Jag fick därmemot inte en enda uppföljningsfråga.

Gissar att det kan triggas flaggor för manuell uppföljning beroende på hur man svarar. Om man t.ex. vill amortera mycket i förhållande till vad man uppger att man har för inkomst, så flaggas det säkert. Eller vad tror ni?

Olika banker har olika algoritmer i sina frågor. Du är säkert nyfiken, vilket är naturligt. Men, man vill inte sprida vad som triggar en banks varningsflaggor. För även om vi tycker att det är förj-vligt att behöva svara på bankens frågor vill vi ju se till att de som är kriminella åker dit. Bankerna samarbetar med finanspolisen.

2 gillningar

Jo självklart! Och man måste också som kund ha självinsikt. Det var en måndag kväll kl 23 när jag skulle föra över 50k till ett utlandskonto som jag fastnade i rutinkontroll. Saken blev inte bättre av att jag var trött och grinig och säkert bankmannen med.
Men när han började ställa integritetskränkande frågor som hade med mitt kärleksliv att göra blev jag förbannad och hotade med att säga upp alla mina konton. Då svarade han naturligtvis med att frysa alla mina konton.
Då kan jag säga lätt att det kändes som jag bor i Ryssland.
Tur var väl att jag fick ett helt annat bemötande väl inne på banken.
Anbars hade jag nog funderat på att emigrera.
Jag tror att ni som jobbar på bank och läser detta borde ta en liten tankeställare och tänka på att med makt kommer ansvar.
Det är nog inte riktigt rätt att sätta unga oerfarna människor på dessa jobb.
Det går inte att sätta ihop mallar för att få människokännedom, sånt lär man sig av livet, mognad, erfarenhet.
Det som är svårt för bankerna idag är att dom knappt träffar sina kunder alls.
Det blir en nästan omöjlig ekvation att få till något som skulle kunna kallas kundkännedom.
Mitt råd till trådförfattaren blir ändå, gå in på banken och prata. Är det SBAB så kanske du måste ringa. Men att skriva i text och formulär kan bara bli missförstånd.
Lycka till och lita på banken om du inte har nånting att dölja.

4 gillningar

Fint svar och helt korrekt!

1 gillning

Har Swedbank som bank sen 20+ år och gjorde en engångs amortering på en halvmiljon av bolånet just innan räntorna drog iväg. Sålde av hela summan på Lysa.

Fick endast en fråga, Vad är Lysa? Svarade fondförsäljning och den unga tjejen var nöjd på andra sidan luren. Inga konstigheter enligt mitt tycke.

1 gillning

Kul att ämnet engagerar så många. Jag verkar inte vara den enda som stör mig på situationen. Ska ringa banken imorgon och förhoppningsvis komma vidare därifrån.

Har amorterat av en större summa, ca 2x 250k, rätt nyligen. Var inga konstigheter hos Handelsbanken. Känner inte igen frågorna

8 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Upprördhet över att banken ställer frågor kring penningtvätt (AML/KYC)

Igår när jag fastnade i totalt stillastående bilkö ett par timmar pga olycka passade jag på att ringa SBAB och försöka lösa detta över telefon. Efter en halvtimmes “förhör” fick jag till slut godkänt att amortera på mitt lån. Vilket privilegium. :slight_smile:

Personen jag pratade med var absolut inte otrevlig, men jag upplevde henne som helt oförstående inför faktumet att det går att ha relativt hög sparkvot. Alla sitter inte med bolån upp till öronen, en meningslöst dyr bil och oxfilé varje helg.

Det löjligaste är ju dock att hon i princip “erkände” att jag godtyckligt kunde ange X antal kronor från bostadsförsäljning och X antal kronor från sparande/avkastning även om det egentligen inte stämde. Kändes viktigare att hon hade nånting att skriva i sitt dokument än att det faktiskt var korrekt.

1 gillning

När jag extraamorterade på Nordea var det aldrig några frågor eftersom jag hade pengarna på samma bank som jag hade bolånet på. Inte ens när jag sålde aktier på Avanza och överförde pengarna till Nordea dagarna innan fick jag frågor om var pengarna kom ifrån. Kanske berodde det på att jag hade varit trogen kund sedan tio år tillbaka.

När jag flyttade lånet till Stabelo väntade jag ett år med extraamorteringar och gjorde dem då med 60 - 70 000 åt gången. De bad mig om intyg om vart pengarna kom ifrån och jag fick aldrig några följdfrågor efter att jag skickade in underlag från försäljningen av aktier/fonder. De blev bara småkinkiga i slutet när jag skickade in underlaget innan jag informerade dem om att jag skulle extraamortera (eftersom jag hade gjort det 3, 4 gånger tidigare utan några anmärkningar) men eftersom det var näst sista extraamorteringen lät jag det bero. Slutamorteringen var på en mindre summa (typ 12 000) så då var det inga konstiga frågor utan Stabelo var väldigt behjälpliga med att räkna ut sluträntan och allt det där praktiska.

Jag kan inte påstå att jag vid något tillfälle kände mig kränkt eller ifrågasatt när banken ville ha underlag utan såg det mest som en del i deras rutiner.

Intressant det du nämner om att du amorterade med pengar du redan hade på samma bank. Så var det för mig också. Jag hade ca 150.000 på ett sparkonto på SBAB som legat där i minst ett par år. Dagen innan jag anmälde att jag ville göra en extraamortering så förde jag över 450.000 från en annan bank till SBAB och vid själva överföringen var det inga farthinder överhuvudtaget. Bara en vanlig överföring och så var pengarna där. Men när jag sedan skulle amortera med dem så blev det handbroms.

Det är ju inte svårt att bli lite lätt konspiratoriskt lagd och tänka sig att bankerna gärna överdriver sitt ansvar gentemot relevanta lagar och bestämmelser för att försöka skydda sina ränteinkomster. :upside_down_face:

6 gillningar

Skulle inte förvåna mig iaf, när jag skulle betala av vårt lån oss SBAB så gick det inte att ansöka innan omförhandlingsdatumet för räntan, utan man fick helt enkelt vänta till den budna räntan gick ut och sen ansöka. Medförde att vi fick betala 10 dagar med den högre räntesatsen istället för 0 dagar som var vårt önskemål.

Fick du svara på några personliga frågor?

Jag ska i höst (sitter på fasträntekonto nu) låna ca 1,5 milj av min sambo, för att amortera bostadslån. Tänker lite på vad jag ska förbereda mig på. Vi har olika banker. Något som jag tänkte på är att visa hans deklaration, där skatt betalats för fonder.