Nåt jag funderat på: Säg att jag vinner 10 miljoner på lotto och bestämmer mig för att helt enkelt leva på mina pengar resten av livet.
Kommer detta leda till problem när jag t.ex ska teckna abonnemang eller betala med faktura i och med att kreditupplysningen kommer visa 0 i inkomst? Eller bryr de bara sig om jag har betalningsanmärkningar? För enkelhetens skull: säg att jag har pengarna på ett bankkonto utan ränta och då även inte får några kapitalinkomster.
Du får inget bolån om du inte har någon inkomst och kan få problem med att teckna nytt mobil abonnemang, öppna nytt bankkonto och skaffa nytt kreditkort. Allt som har med banker och krediter att göra kan bli problematiskt utan inkomst. Bankerna vill veta var dina pengar kommer ifrån, orsaken till betalning av större summor och ditt förhållande till den du betalar till. Se till att spara din vinstkupong samt alla köp och sälj kontrakt som bevis.
Om du trots allt sätter in pengarna på ett ISK konto och köper global/idexfonder för dom får du i alla fall hyfsad avkastning över tid ( 4 - 8 % beroende på vem på RT du tror på )
Men du får ingen inkomst utan bara skatt på ISK-kontot och skattefri avkastning om du säljer av dina 4 8 %,
Bad luck för du får helt klart svårt att hyra en lägenhet för du har ingen inkomst. Å andra sidan kan du köpa en bostadsrätt/villa kontant men hyra blir knepigt.
Annars har du i alla fall långsiktigt en skattefri årsintäkt på 400K - 800K, lite beroende på hur mycket du spenderar på ett boende ( om du inte redan har ett sådan ).
Blir knepigt med kreditkort också men debitkort skall nog inte vara något problem.
Finns säkert ett och annat till som kan komma att strula - men du löser det säkert. Grattis till dom 10 ( fiktiva ) miljonerna,
Följdfrågan blir då: Om jag sätter allt på ett ISK, räknas då kapitalunderlaget som inkomst i ögonen av en kreditupplysning, eller är det endast inkomst i relation till beskattning?
Var kapitalunderlaget till ISK-kontona med där då? Ränteinkomster förstår jag, men för ISK är det ju lite missvisande då det kommer visa “inkomst” oavsett om hela din portfölj backat 80% det året.
Mycket i vårt samhälle som du är inne på bygger på att man har en deklarerad inkomst så klart vissa utmaningar lär dyka upp, men så länge man har pengarna kan man lösa det mesta. Handla inte på faktura, kontantkort till mobilen, köpt bostad o.s.v.
Det är en del saker man går miste om om man inte har betalt någon inkomst skatt, rot och rut tex, avdrag för solpaneler och även extra örena som man får om man säljer egen producerad el, där är ersättningen baserad på inkomstskatten. Om jag förstått det hela rätt.
Att få CSN-medel regleras dock av att man har stålar på ett ISK - lite roligt (eller vad man ska säga) att det inte är några som helst problem att kvantifiera din ekonomi för vissa medan andra inte skulle låta dig köpa ett mobilabonnemang på faktura.
Det finns ett antal reella problem jag tänkt på för framtiden. T.ex bolån som nämnts, ränteavdrag på existerande bolån, byte av kreditkort, rot-/rut-tjänster. Vet ärligt talat inte vad jag ska göra med dessa punkter.
Man kanske får tvätta sina utplockade 4% i eget bolag (genom att låtsas att det är inkomst) och ge sig själv lön (och dubbelskatt) så att man på papper har ett kreditscore på över 0 poäng . En sorts motsats till traditionell penningtvätt , genom att syftet är att betala skatt snarare än att undvika sådan
Jag flyttade hem från utlandet för ett antal år sedan. Hade då bot utomlands i närmare 10 år. Kunde inte teckna mobilabonnemang, och inte heller få bolån hos SBAB. Detta trots att jag hade ett nytt välbetalt jobb och 2mnkr på banken. De fastnade vid att min kreditupplysning visade noll taxerad inkomst de föregående åren.
Fick sedan bolån utan problem hos Danskebak, och även Swedbank var villiga att ge mig lån. Fick fixa kontantkort till mobilen.
Störande dock att samhället är riggat så att vissa saker bara fungerar om man har en månadsinkomst. Gör det svårt för nyinflyttade och pensionärer.
Ok… starta AB (kostar 25tkr samt kostnad för bokföring om duninte gör det själv), låna ut dina 10 miljoner till AB mot marknadsränta (1%+statslåneräntan). Sätt in pengarna du lånat ut i KF för företagets räkning. Betala som vanligt vinstskatt på uttag från värdeökningen och resterande del av vinsten för att betala ränta till dig själv. Resterande del av överskott från vinstuttaget från KF kan läggas på utdelning (ca 180tkr och indexeras årligen). Både ränteintäkt och utdelning registreras som kapitalinkomst. Kör på!
Fick bara hyra en extremt billig liten oattraktiv 1:a då jag hade låg pension och inget bostadsbidrag då jag hade pengar på banken. Försökte med att erbjuda mig att betala en årshyra i förskott men det gick inte.
Blev att jag köpte en modern stor bostadsrätt kontant …
Vi har haft dom problemen.Nu har vi tidigare heller inte haft någon fast belägenhetsadress. Saknat brevlåda och bott på ett skepp.
Ingen skattad inkomst eller adress.
= Inga fasta tele avtal.
Heller inga lån eller köp av aktier via Avanza.
Svårt i sjukvården osv en oändlig ström av problem.
Vi har dock löst dom alla och arbetat för att samhället borde bedömma på andra villkor än dessa.
Har ju inte med ens vandel att göra.
Skulle kunna skriva en bok om alla tokigheter och korkade diskussioner.
Men också kreativa lösningar hur man rundar problemen.
Man betraktas som hemlös och därmed utestängd trotts man lever med ekonomisk frihet.
Där man tydligt kan visa på varför och hur.
Googla på. SR Pernhult. så finns det ett radioprogram om vårt liv ombord