Amortering vid FIRE, ålderspension etc

Det har påståtts att FIRE eller pension skulle medföra att amorteringskravet ”aktiveras”. Jag undrar om detta är någon rent teoretisk gissning eller om någon har konkret erfarenhet av det. Görs det regelmässigt förnyade kreditprövningar när man uppnått viss ålder eller börjar ta ut pension? Finns det andra händelser som gör det? Eller kan man fortsätta betala på sitt lån, oberoende av formell inkomst, och så är alla nöjda och glada?

3 gillningar

Se svaren på min fråga här:

Framförallt detta svar:

Det gäller lån som är tagna eller uttökade efter att extra amorteringskravet lades till 2018 (iirc).

2 gillningar

Jo, att man ”ska” förstår jag men finns det någon effektiv kontroll?

1 gillning

Jag läste någonstans att bankerna tar en dold kreditkontroll varje år för att kontrollera sin totala risknivå (tror det stod på årsbeskedet från banken), men det stod också att detta enbart används för att uppfylla något lagkrav om den beräkningen, och att informationen sedan raderas.

Så det är oklart. Jag är intresserad av svaret, som du kan se i det jag länkade, men har just nu lån tagna innan nya kravet infördes.

1 gillning

Om bolånetagaren får minskad inkomst är banken inte heller skyldig att ändra amorteringsbeloppet även om skuldkvoten skulle stiga till över 4,5 gånger bruttoinkomsten.

Så godtycke?

Yrka på amorteringsfrihet pga. FIRE? :wink:

4 gillningar
  • Så om man har säg 2 500 000 kr i lån
  • Bostaden färskt värderad till 4 500 000 kr
  • Man delar 50/50 på lånet med sin fru som jobbar heltid, du själv nolltaxerar

Endast 700 000 kr av lånet på 2 500 000 kr togs efter 2018

Hur mycket kan då banken kräva att man amorterar med hänvisning till amorteringskravet?

/Peppe

Jag förstod det som att hela lånet görs om, men minns inte exakt hur det stod.

(Du behöver inte skriva under med namn när du skriver här, ditt namn står redan ovanför, och det tar onödig plats som gör forumet svårare att läsa.)

Jag kan inte tolka det annat än så: godtycke :angry: från bankens sida. De kan kräva amortering lite hur de vill, av en el annan anledning. Det är vad det i praktiken står där, på konsumenternas.se.

Alltså kan den ena kreditorn i teorin “upptäcka” att din inkomst sjunkit så din skuldkvot > 4.5x och kräva amortering, kanske mer än 1% också… Medan den andra kreditorn inte kollar(?) och inte hör av sig för att din inkomst sjunkit p.g.a. (låg) pension, FIRE e.d.
Dock: anonyma kreditupplysningar mot dig som individ explicit, kan en bank inte göra – inte vad jag vet. Och mig har de aldrig kollat “spontant”, men jag är ju inte pensionär och inte snart heller som det ser ut nu.

De som är pensionerade och/el FIRE och har bostadslån, vad säger ni om detta? Nån som har nån input?

Ö.h.t. är det här en intressant fråga som jag funderar över senaste 3-4 dagarna faktiskt, efter att jag läste nåt nånstans.

2 gillningar

Det går, om jag förstått rätt, att göra kreditupplysningar som inte listas för andra kreditorer och de skickas inte info till dig om.

Det går att göra en kreditupplysning på sig själv (även hos UC) utan att den reggas som en förfrågan (hos UC). I övrigt ska det enligt lag 1973:1173 Kreditupplysningslagen ej vara möjligt för någon att ta en sådan upplysning på en fysisk person så att meddelande därom ej går ut till dig och den ej registreras hos UC. Se paragraf 11, där står alla detaljerna.

Det finns ett undantag, det står i stycke 4: Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen kan “överrida” det här, men exakt i vilka situationer det där skulle kunna gälla, har jag inte hittat. Det är förmodligen från fall till fall och domstolar måste skapa prejudikat isf.

Om så ändå skulle ske att någon tar en kreditupplysning på en utan att man får ett meddelande om det, är det ett lagbrott. Klagan hos IMY, då. (Jo jo jag vet: hur ska man få reda på att det har skett då…?)
Vad bör du göra om du får meddelande om att en kreditupplysning tagits i ditt namn utan att du begärt någon?

Kreditupplysaren är skyldig att ange för dig vem som ansökt och vilken information om dig som lämnats ut.
Skyddet för privatpersoner är rätt starkt. Det måste finnas ett giltigt skäl till upplysningen också, “random” förfrågningar på fysiska personer i Sverige är inte tillåtet.

Däremot kan man ju få reda på vad en person har för taxerad inkomst tidigare år utan att han/hon får reda på att du har slagit upp det. Och där har vi ju även den gamla publikationen Taxeringskalendern… I teorin skulle väl då en bank kunna göra så med flit så att de får reda på att nån av deras kunders inkomst av tjänst i gått till noll. Finns det banker som gör eller skulle tänka sig göra så?? Ytterst tveksamt, anser jag. Amorteringslagen säger ju att en kreditor inte måste ändra amorteringen på ett befintligt lån p.g.a. att låntagarens inkomst senare sjunkit. Bankerna har inte ett sådant krav på sig, helt enkelt.

Svaret måste rimligen vara:

1. Nej (det är inte tillåtet enligt Kreditupplysningslagen)
  2. Nej, det finns inga externa händelser, ej explicit initierade av dig, som kan “trigga” bank(er) att göra kreditupplysningar på dig, och
  3. Ja.

Nån som har nån annan input, in med den i denna tråden!

Den här detaljen står det om här, såvitt jag kan förstå, 2:a stycket: Kreditupplysningslagen, 11 §

“Om kreditupplysningen lämnas ut till ett svenskt kreditinstitut eller ett bolag som avses i … särskild tillsyn över kreditinstitut och värdepappersbolag, eller till ett motsvarande utländskt företag, för att användas endast som underlag för beräkning av kapitalkravet för kreditrisker med en sådan metod som avses i …” jadda, jadda

Det står att meddelande till dig måste skickas ut men det kan ske “senare”, och inte med alla detaljer/info i om du inte själv begär det. Och då kan alltså banken göra det här och sen skriva in den infon på nåt annat dokument som de ändå skickar ut till alla. T.ex. ett kontoutdrag, årsbesked e.d.

Detta matchar precis det jag menade :+1:

Fick svar från lokala storbanken:

"Det är en intressant fråga som du tar upp!

Skuldkvotsbedömningen gäller vid nyutlåning, och banken har möjlighet men inte skyldighet enligt lagkrav att ändra amorteringsbeloppet under löptiden, om ingen förändring av lån sker.

Så snart någon förändring av lån sker, så måste skuldkvotsbedömning göra och då tar vi hänsyn till de förändringar som skett gällande inkomsten. Som förändring kan även vara att en av låntagarna inte längre vill/kan stå med på lånet, och då räknas skuldbedömningen på kvarvarande låntagare.

Så som svar på din fråga så kommer inte banken att göra någon förändring av amortering, så länge lånen betalas i tid och ingen förändring av lånen sker.

Hoppas att det var svar på dina funderingar?"

Fetstil från mig.

8 gillningar

Detta är ju väldigt intressant. . .står ju att det är KRAV på att amortera 1% extra om inkomsten går under 4,5ggr lånebelopp
Så jag som funderar på FIRE i slutet av 2025 trodde jag enligt LAG va tvungen att meddela banken att från 2026 framåt kommer jag ha under 4,5gg lånet och tvingas börja amortera 1% till.
Så jag måste inte säga till, trodde det va lag på detta