Hej! Jag och sambon önskar hjälp att tänka kring omvärdering av vårt hus. Vi köpte hus för 3,4 milj, nu har 5 år gått och vi har möjlighet till omvärdering. Fått det värderat till 4 milj vilket innebär att vi skulle sänka vår belåningsgrad från över 70 % idag till ca 60 % belåningsgrad vilket betyder en halverad tvingad amortering. Då en av oss är föräldraledig skulle detta hjälpa oss att sänka våra månadskostnader (i kombination med att räntorna ökat kraftigt) och när vi har utrymme igen kan den minskade amorteringssumman istället användas till sparande.
Nackdelen är att vi inte kan omvärdera huset igen förrän om 5 år. Kan ni se någon övrig nackdel med att låta omvärdera huset i dagsläget? Någon som vill hjälpa våra semestertrötta hjärnor?
Man har rätt till amorteringspaus vid föräldraledighet. För själva frågan har jag egentligen inget svar/åsikt tyvärr.
Känns det bra att få ner amorteringskravet så omvärdera nu. Ni ska ändå inte ha sådana snäva marginaler att ni ska vara beroende av en omvärdering inom fem år. Tiden går fort när barn är små, så njut av tiden med kidsen och andas ut när ni vet att marginalerna vuxit.
Utan att känna till era övriga omständigheter, som man givetvis måste ta hänsyn till, så hade jag värderar upp det och minskat amorteringen. Jag tänker såhär:
- 1% amortering är trots allt inte försumbar.
- Varje gång du får en löneökning så minskar din behållning i förhållande till inkomsten. I framtiden lär det vara relativt enklare att amortera ner lånet.
- Ni har barn nu, lägg hellre pengar och energi där. Betala ner sitt huslån kan man göra när barnen har flyttat ut, om det känns angeläget då.
Vi ska precis nu vara föräldralediga och valde att omvärdera efter 5 år för att hamna under 70 % vilket gjorde ett par tusenlappar i månaden som istället kan läggas på räntor och sen i slutändan mer pengar till annat. Försökte även pausa amortering men det godkände inte lf då vi hade för bra inkomster… Hade också gjort det om jag var er. Finns ju också risk att värdet om 1 år är mindre än idag?
Jag har för mig att det är upp till banken att bestämma? Flera banker säger nej till amorteringsfritt vid föräldraledighet.
Jo verkar nog vara lite godtyckligt nu när jag läser. Både SBAB och Danske vet jag medger (medgav tidigare åtminstone).
Ser ingen nackdel att omvärdera huset. Den stora nackdelen som jag ser är nog dom som gjort detta i samband med höjning av lånen. Och gjort den några gånger. Det blir ju mindre roligt när huset faller i värde, och belåningsgraden ökar……
Men så länge inga nya lån tas, är det väl en bra sak ifall man i vissa perioder i livet vill minska på amorteringen.
De allra flesta skulle vara själaglada i er situation. Ingen vet vilket värde bostaden har om fem år eller vilka regler som gäller då. Välj att se glaset som halvfullt i stället för halvtomt!
En minskad belåningsgrad gör dessutom att er möjlighet till ökad ränterabatt stiger.
Lånar ni ca 2,4 miljoner? I sådana fall tänker jag så här:
Nästa gräns som påverkar amoteringskravet är väl belåning på <50%? Om nuvarande lånebelopp förblir mer eller mindre oförändrat uppnås den aktuella belåningsgraden med ett husvärde på 4,8 miljoner. Det är en prisstegring på 20% från dagsvärdet av huset.
Är caset att ni inte vill “slösa” en värderingsvända nu för att istället satsa på värdeökning och därigenom amorteringsfrihet när husvärdet passerar 4,8 miljoner?
Dels får ni amortera medan ni väntar. Dels känns det som att den önskade värdeökningen kan dröja.
Svaret på hur man ska göra ligger ju i husprisernas utveckling i framtiden. Har man en tro till ungefär när det kommer hända går det ju relativt lätt att göra en kalkyl som visar på vilken variant som ger minsta möjliga amotering. En något dekadent kalkyl för övrigt! Hur som helst blir det ju bara gissningar och antaganden.
Mina excel-skills medels smartphone är yttersta begränsade men uträkningen borde yttersta förenklat bli ungefär så här?
Ni amortera 2% idag. Har chans på 1% men hoppas i en framtid på 0%. Brytpunkten borde bli om ungefär 2,5 år från idag.
Säg att ni amorterar 48 tkr/år i 2,5 år och därefter omvärderar huset till över 4,8 mkr. Total amortering, 120 tkr.
Alternativt amorterar ni 24 tkr i 5 år (nästa möjliga tillfälle att omvärdera) vilket summerar till 120 tkr.
Så, när passerar ert hus värdet 4,8 miljoner?
Likaså Handelsbanken, har precis fått beviljat av anledning föräldraledighet.
Det jag kan skicka med vidare till TS är att man får ett år så välj att göra det när föräldern med högst lön är hemma för att jämna ut inkomsten
Tror man att amorteringen i runda tal blir densamma är det väl bättre att använda värderingen redan nu. Att huset skall stiga 20 procent I värde på så kort tid känns osäkert. Dessutom går det kanske att pressa ner ränterabatten någon tiondel.
Är ni säkra på att värderingen blir högre så skulle jag välja att göra en värdering utifrån det ni tänker. Har en släkting som renoverade huset, byggde ut ca 50kvm. Efter renoveringen var klar värdera dom om huset efter 3månader då det gått 5år från dom köpte det. Det värderades då lägre än tidigare så dom höjde deras amorteringskrav från 1% till 2%.
Dom klarar det ekonomiskt men mitt råd är att se över husmarknaden innan och kansle även få en muntligvärdering innan. Lätt hänt att man inte kollsr sånt innan eller glömmer bort
Hur fungerar omvärderingen rent praktiskt? Skickar banken ut någon? Kostar det något?
För egen del har det sett lite olika ut. Jag har Swedbank så Fastighetsbyrån har gjort det gratis. Dock försöker dom pressa ner värderingen så mycket det går….
Men har man under 50% belåning, och inte ska låna mera så kvittar det.
Sedan brukar dom kunna gå på värdeutvecklingen på orten sedan förra värderingen om man har en bra bankkontakt.
Ja okej. Det är alltså nuvarande bank man har bolånet hos som man gör det? SBAB kanske använder Booli?
Du kan ta in en oberoende mäklare som gör det för en slant, cirka 2k. Du får du en skriftlig värdering som du kan ta till banken
Ja, exakt. Din bank kan ju godta en värdering från en fristående mäklarfirma givetvis.
Men det är idé att kolla med din bank om vilka aktörer som dom godkänner gällande värdering.
Dom större mäklarfirmorna borde vara svårt för banken att neka till.
Men Booli, funkar nog dåligt hos storbankerna, men det kan ju ha ändrat sej.
Kan tillägga att när jag flyttade lånen till Länsförsäkringar Bank för ett antal år sedan (5 tror jag) så ingick (var väl nästan ett krav från Länsf. iofs) gratis värdering via Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Det var ändå en OK värdering om än i det lägre spannet.
Var lite svårt att förstå om ni tänkte göra en omvärdering eller redan hade gjort den? Är det okej att göra en ny värdering och sedan inte meddela banken vad värderingen landar på oavsett om huset har ökat eller minskat i värde?
Jag tänker kanske lite naivt men poängen med belåningsgrad måste ju vara att mäta lånet mot den mest aktuella värderingen av den vara som du belånar. Inte att försöka maximera värdet och därmed få ner graden?