Under 1990-talskrisen kunde de personer vars bostad föll i värde så mycket att lånen översteg värdet, få ett skarpt brev från banken. Amortera ner ditt lån så det inte överstiger bostadens värde, eller så tvångsförsäljer vi din bostad.
Banken ville skydda sig mot fortsatta prisfall mot bostäder, bankerna var oroliga att själva få dålig balansräkning.
Detta kan inte längre hända pga ändringar i konsumentkreditlagen,som sedan runt 2010 innehåller följande formulering:
Kreditgivaren har rätt till betalning av en bostadskredit i förtid på grund av försämrad säkerhet endast om säkerheten har avsevärt försämrats till följd av någon annan orsak än en allmän prisnedgång på den relevanta marknaden.
Man sitter alltså säkert så länge man klarar sina inbetalningar till banken?
Jämför man med aktiebelåning, innebär det att staten har förbjudit bankerna att göra margin call på din bostad.
Tryggt för de boende, men inte utan moral hazard.
In economics, moral hazard occurs when an entity has an incentive to increase its exposure to risk because it does not bear the full costs of that risk.
Allt klart så långt?
I exakt vilken sits man hamnar i som bolånekund om detta inträffar?
För det första antar jag att man blir helt iskall på bolånemarknaden, man kommer inte att kunna byta bank.
Men vad händer med den banken man är hos, kan de “fula tillbaka” genom att när din bindningstid går ut sätta en “individuell ränta” som “speglar risken”? Dvs försöka bli av med dig genom att “erbjuda” en jättehög ränta?
Eller är man som kund säkrad att få som sämst deras listränta?
Vad händer egentligen med räntan, jag har inte lyckats få reda på detta, bankernas bolånehandläggare vet inte heller enligt min erfarenhet.
Det skulle också vara intressant att diskutera vilka andra aspekter och problem som uppstår om detta skulle hända.
Man hamnar ju även över maxbelåningstaket på 85%, kommer FI att kräva förhöjda amorteringar?
Jag är intresserad dels för egen del, men även för att förstå och kunna förutsäga vad som händer på makronivå i Sverige om detta inträffar.
Så vad händer egentligen om bostadslånet överstiger bostadens värde? Försämras kreditscoren även om man klarar alla inbetalningar i tid?
Och vad händer med bankernas balansräkningar, om kunderna inte behöver amortera bort den osäkrade delen av lånet? Står de säkra och förlorarna är de som köpt deras säkerställda obligationer?
Eller riskerar vi att banker går omkull? Vad händer då med bolånetagarna och deras “säkra sits”? Överförs den utan försämring till en annan bank?
Kan det vara så illa att ingen vet, och att vi skapat ett solskenssystem?