Bolån vid under water

Jag grävde lite till och hittade en bra tråd på rikatillsammans från 2021 (1)

Sammanfattningen är att banken har väldigt små möjligheter till ett margin call om värdet på din säkerhet hamnar under värdet på ditt lån även om det inte verkar finnas några konkreta rättsfall. Det är också lite oklart om margin calls på bolån faktiskt skedded på 90-talet. På företagslån så skedde det definitivt men bolån är eventuellt annorlunda.

Fast om banken äger risken så är ju frågan hur ett prisfall påverkar banken. Låt oss anta att banken använder din säkerhet för att emittera säkerställda bostadsobligationer (2)

För säkerställda bostadsobligationer gäller:

“För att säkerhetsmassan ska hålla tillräckligt hög kvalitet så får enbart bolån motsvarande högst 80 procent av bostadens marknadsvärde ingå.”

Så i praktiken så innebär det att när lånet överstiger 80% av marknadsvärdet så måste banken finansiera lånet mot eget kapital, lån mot banken eller insättningar från allmänheten. Rimligen så borde kapitalkostnaden öka rejält jämfört med en kund som kan ingå i en säkerhetsmassa.

Eventuellt så kan man komma till en punkt när banken inte längre har råd att bära kostnaderna och fortfarande vara solid utan drabbas av en bankrun. Sannolikt inte ett problem för de systemviktiga aktörerna där Svenska staten i praktiken är garant men definitivt en risk för mindre spelare.

Om jag skulle ha bolån i Sverige idag så skulle jag nog gärna använda en systemviktig bank för att minimera risken att banken går i konkurs och jag måste hitta en ny bank.

(1) Vad händer egentligen om bostadslånet överstiger bostadens värde p.g.a. bostadsprisfall?
(2) Säkerställda obligationer | Swedishbankers

1 gillning