First time poster, short time lurker men lyssnat länge på podden.
Jag har hamnat i en situation med min bank angående vårt bolån och vill höra om någon här har erfarenhet av liknande situation.
Bindningstiden på 1 år på vårt bolån gick ut nu i april och i samband med det gjorde vi en extraamortering för att få ner räntan när vi nu går över till rörlig ränta. När vi nu fick nya avierna så är räntan högre än förväntat och efter att ha pratat med banken så är anledningen att de omvärderat vår bostad. Vi har som sagt bara haft lånet i 1 år. De själva säger att de omvärderat för att få ner vår ränta men faktum för oss är att vår ränta blir högre på samma lånebelopp för att bostaden värderas lägre, än om de låtit bli att värdera om vår bostad.
Frågan är; kan en bank bara omvärdera bostaden godtyckligt genom en databas efter 1 år utan att ens se lägenheten, förstå renoveringar och förbättringar i lägenheten, och skicka avier med en ränta vi inte kommit överens om? Har jag missat något?
Jag får bland annat detta svar från banken:
“Vi har inte gjort någon förändring för ert lån ang ränterabatt, ni har kvar samma som förut. Det vi kikar på nu är värdet för er bostad för att se om det kan ge en större ränterabatt. Förr kunde man enbart uppdatera lånebeloppet utan att kika på nuvarande värde av bostaden för att se om ränterabatten skulle kunna bli bättre. Efter allt som har skett på marknaden och i världen så måste vi nu även kika på värdet av bostaden samtidigt som vi eventuellt uppdaterar lånebeloppet för att ni ska kunna få den bästa räntan.”
…men vi får alltså högre ränta på grund av att de omvärderar lägenheten.
Google is not my friend i det här läget så den här posten är lite av en sista utväg innan vi går vidare i hushållet.
Jag vet inte om det är lagligt eller okej för banken att göra så. Men det jag skulle gjort istället för att bråka förutsatt att hela lånet är på 3 månaders ränta är att begära att få ut amorteringsunderlag och se vad som händer (de tror då att du ska byta bolåne-bank).
Och om inget händer, varför inte byta till typ SBAB
Tack för svar! Det är SBAB som är vår bank, vilket förvånar mig eftersom de har ryktet att vara “the good guys”. Det är även därför jag undrar om det är jag som missat något. Jag har flera gånger bett dem hänvisa mig till en paragraf eller punkt i något dokument där det står att de kan omvärdera vår bostad efter 1 år men får inget svar på den begäran.
Jaha, det blev jag förvånad av att höra… visste inte ens att de körde med ränterabatter (förutom för grönt bolån och räntenivå kopplat till just belåningsgrad).
Kommer säkert kloka svar från någon med juridisk kompetens, lycka till.
Förbehåller sig inte banken alltid rätten att värdera om bostaden när bindningstiden på en ränta går ut? Eller snarare att de förbehåller sig rätten att fritt välja vilken ny ränta de vill erbjuda?
Vad är problemet? Du har skrivit två avtal med banken som gäller oberoende av varandra.
Du lånar till bankens listränta.
Du får en ränterabatt på lånet under lånets räntebindningstid. Därefter skall en ny förhandling ske.
Banken finner nu att bostäderna sjunkiit i värde, varför man vill korrigera rabatten. Du har två val, antingen godta detta, eller att hitta en annan långivare.
Skulle du ha renoverat fastigheten så att den har stigit i värde, så får du fixa en ny mäklarvärdering och därmed kanske öka rabatten.
Tack för svar! Det är precis det som är min fråga, är det ett problem? Det märkliga enligt mig är fortfarande att jag tittade på ny räntesats efter extraamorteringen tillsammans med SBAB, som sedan ändrade räntesatsen för att de omvärderade lägenheten. I min värld var vi överens, annars hade vårt hushåll eventuellt använt pengarna till att investera istället för att extraamortera. Åtminstone hade vi behövt vrida och vända på det ytterligare.
Men om det är standardbeteende så är det kanske inget problem.
Vid närmare eftertanke var mitt svar något fyrkantigt. Även om det inte är något juridiskt problem för banken, så är det ett problem för dig att räntan blev högre än beräknat.
I mitt område har Länsförsäkringar piggnat till. Personligen hade jag begärt ut ett amorteringsunderlag och testat dem, speciellt som jag är försäkringskund där.
Tyvärr behöver ju LF inte vara “på hugget” överallt …
Nu är jag långt ifrån någon låne-expert men jag hade också tyckt det var märkligt att de inte upplyste om hela den nya affären och dess vilkor.
Inte schysst i min mening att upplysa om att bostaden omvärderas. Då hade du kunnat ha denna diskussion med banken, fått omvärdering gjort redan och ev kunnat ta andra beslut om extramortering.
Så jag förstår din frustration men är tveksam om du kan få rätt nu. Nog mer att få gjort omvärdering och begära ut amorteringsunderlag och gå vidare
Nja. Om priserna på bostadsmarknaden gått upp, skulle då banken ha vänt sig till kunden och sagt, Nu kan ni pruta ännu mera på räntan.
Villkoren på marknaden ändras snabbt, speciellt vad gäller bankernas egen upplåning. Man får acceptera att handla upp en kredit eller handla upp livsmedel är i princip samma sak. ICA eller Vivo eller Lidl, man får följa marknaden och handla där det är billigast.
Hej och välkommen! I din situation skulle jag sagt “tack, då vet jag” till banken och i nästa andetag säga “förresten, kan ni skicka ett amorteringsunderlag?” utan att ge någon förklaring. Det kommer att plinga en klocka hos dem och du kommer att bli kontaktad av någon som kommer att försöka behålla dig som kund. Under tiden kollar du faktisk på vad andra banker kan erbjuda. Det är lättare att byta bolångivare än vad man tror! Hoppas du hittar till en bättre ränta oavsett vilken väg det blir!
Banken omvärderar din lägenhet hela tiden, “dagligen”. Denna värdering ligger till grund för din ränterabatt, om det finns steg i denna beroende på vilken belåningsgrad man har. Den räknas alltså inte bara om vid större amorteringar. Däremot är det amorteringsgrundande värdet fast i minst 5 år (därefter får man uppdatera det om man vill), med det är alltså inte samma sak som beräkningen för belåningsgraden, som banken gör på ditt lån kontinuerligt. Vissa banker är säkert sjysstare än andra och låter folk ligga kvar på högre rabattnivåer vid en nedgång i marknaden, andra banker är kanske hårdare, men alla banker gör beräkningen kontinuerligt. Sen är det ju inte särskilt vanligt att bostadens värde sjunker i en takt som man, med amorteringar, märker av på ränterabatten… but here we are
Bakgrunden till att belåningsgraden räknas kontinuerligt är att det är ett krav från tillsynsmyndigheter. Banken måste ha koll på hur mycket deras bostadsstock är värd för att kunna uppfylla krav som ställs på likviditet osv.
Jag kan bara eka det som redan sagts, är du missnöjd så begär amorteringsunderlag, ta in erbjudanden från andra banker och var beredd på att ta ditt bolån någon annanstans.
Jämför gärna boräntor på:
Betänk att det som ger dig bättre än snittet är ett högt lånebelopp till låg risk (låg belåningsgrad).
Amorteringskravet utgår från marknadsvärdet på bostaden. Huvudprincipen är att omvärdering av bostaden som kan ligga till grund för att räkna om belåningsgraden endast får ske vart femte år.
Om värdet på mitt hus gått upp så får inte jag omvärdera mitt hus för att få ner belåningsgraden förens var femte år. Varför skulle detta inte gälla åt andra hållet med? Banken tar ju betalt via ränta för bland annat risken att säkerheten för lånet går ner i värde.
Om det i processen ingår att bostaden omvärderas per automatik så borde ju det såklart upplysas om, i min mening. Speciellt när man är som banker i en förtroende branch.
Många svar som inte svarar på frågan.
-“Räntan högre än ni förvänta er”? Vad baserade ni era förväntningar på?
-“Räntan högra än vad ni kommit överens om”? Hur och vad har ni kommit överens?
Naturligtvis måste banken värdera situationen när bindningstiden löper ut och ny ränta ska sättas men har ni då kommit överens om något är det naturligtvis detta som ska gälla.
Banken gör datavärderingar på beståndet. Stämmer oftast bra på hela lånestocken, men kan slå helt fel på enskilda objekt eftersom man inte besiktigat fastigheten.
Personligen tycker jag att datavärderingar som görs en gång per kvartal skall tas med en nypa salt.