Banken omvärderar bostaden vid extraamortering

Fråga dem om de kommer att ändra värderingen i systemet om du skickar de en bostadsvärdering från mäklare. Det gjorde jag för att komma under 60% belåningsgrad och få en bättre ränta när jag bytte bank. Det funkade bra.

Frågan är förvirrad men: “ränta vi inte kommit överens om”, vad har man kommit överens om? Rätt väsentligt.
“Vi har inte gjort någon förändring för ert lån ang ränterabatt” indikerar väl dessutom att de inte gjort någon omvärdering som lett till sämre ränta.

1 gillning

Inte riktigt samma sak men liknande, när jag skulle värdera upp min bostad ville jag inte gå till mäklare pga det kostar pengar. Så jag gick till banken och berättade vad jag hade gjort (renoverat) för att öka skicket på fastigheten. Det var även flera bostäder i området som gått för högre summor och en till i min förening. Så banken godtog det om jag lovade att skicka in lite bilder också. (vilket jag prokrastinerade till efter lånet var godkänt, pga är lat).

Så om dom kan värdera upp med avseende på omgivande försäljningar torde dom kunna värdera ned. Skall även sägas att min uppvärdering var ganska modest. Kunde nog fått högre om en mäklare varit på plats. Men orkade inte med det.

Såhär ser bestämmelserna ut i fffs 2016:6

9 § Ett företag ska vid beräkningen av belåningsgraden använda det marknadsvärde
som gällde när bostaden förvärvades. Vid beräkningen av belåningsgraden får
företaget i stället använda det marknadsvärde som fastställs vid en senare
omvärdering.

En omvärdering enligt första stycket får som tidigast göras fem år efter det att
bostaden förvärvades eller efter den senaste omvärderingen som ledde till en ändring
av amorteringsbeloppet. Om bostadens marknadsvärde avsevärt förändras av en
annan anledning än den allmänna prisutvecklingen på bostäder, får dock en
omvärdering göras tidigare.

Välkommen till forumet.

Det är många bra svar ovan, det som skvalpar lite för mig - är du säker på att de har gjort en omvärdering pga av extra-amorteringen? Det är väl till följd av omläggningen av lånen? :thinking:

Dvs. det är egentligen två helt olika saker som har skett - som egentligen inte har en koppling till varandra. Eller tänker jag fel?

2 gillningar

Tjena,

Ovanför så nämner en del 5-års regeln gällande amorteringskravet. Det har ingenting med räntesättningen på ett bolån. Det ena är ett krav från FI, det andra är en räntetaktik för banken.

Värdering för att sänka amorteringskravet får enbart ske var 5:e år.
Värdering som bas för en räntediskussion kan ske hur ofta som banken vill.

SBAB använder som bekant en ‘transparent ränterabatt’ som påverkas av marknadsvärdet, belåningsgrad och lånebeloppet samt numera energiklass på fastigheten. Upp till 53 punkter under deras listränta.

Precis som med andra banker kan din ränterabatt bli bättre eller sämre vid en ‘förhandling’, skillnaden mellan klassiska storbanker och SBAB är att din ränterabatt påverkas inte, om du inte förhandlar den.

Har SBAB gjort något fel?

• Nej, det är helt rimligt att en bank kan både höja och sänka din ränterabatt.
    Men om du ringde och frågade innan extraamoteringen, så är det klantigt av dem att inte förklara risken med en omförhandling av räntan.

Går det att lösa, och samtidigt ha kvar SBAB?

• Ja, förutsatt att deras datavärdering är felaktig. I sådant fall kontaktar du en mäklare för en skriftlig värdering som du skickar till SBAB, då går de på den värderingen istället. Ofta är mäklare villiga att göra det kostnadsfritt om du köpt nyligen, och du har kvar objektbeskrivningen, kontakta mäklaren som sålde till dig och byt en kostnadsfri värdering mot löftet att du kommer kontakta dem vid en eventuell försäljning.

Är SBAB snällare i rabattsättning än andra banker?

• Nej, SBAB är en statlig bank utformad för automatiserad och strömlinjeformad låneprocess. Deras målgrupp är kunder som bor utanför storstäder med låga/medelinkomster som annars har listränta hos storbankerna.

På grund av deras begränsade produktutbud så har de låg intjäning per kund, De kan inte konkurrera med en vanlig storbanks ränterabatt om du är en lönsam kund för dem.

Sättet för SBAB att vara konkurrenskraftiga är att hålla nere deras kostnader per kundärende. De gör det genom att sitta centralt i karlstad och ha låga löner för sin personal som i stora delar består av studenter.

Det i sin tur att de ser enorm risk i att låta sin personal med kundkontakt att fatta egna kreditbeslut, istället är det en enkel räknesnurra som sätter ränterabatten och en primitiv UC-baserad riskanalys tillsammans med en KALP-kalkyl som bestämmer vilka som får lån och hur mycket de får låna.

5 gillningar

Om man går in på SBABs “Så blir din ränta” och testar olika belåningsgrad så verkar man få lägst räntesats mellan 50% och 65%. Vid högre än 65% eller lägre än 50% belåningsgrad så blir räntesatsen högre. Anledningen till detta har jag ingen aning om, men kan det vara så att du amorterat dig under 50%?

Det är lätt att tro att det blir så men det är egentligen inte riktigt så.

Det som påverkar räntan i SBABs räntematris är:

1. Belåningsgrad (Lägre = högre ränterabatt, ned till 65% belåningsgrad)
  2. Lånebelopp (Högre = högre ränterabatt, upp till 4,5 miljoner i lånebelopp)
  3. Energiklass (10 punkter räntetrabatt om fastigheten har rätt energiklass).

Så i räknesnurran om du drar ner lånebeloppet, så blir belåningsgraden lägre, och det ser ut som att du blir straffad för lägre belåningsgrad. Men det är egentligen det lägre lånebelopp som gör att du får lägre ränterabatt.

Kan tyckas märkligt, men logiken är att varje ärende har X kr i personalkostnader oavsett lånbelopp. Den summan är fast, Därav blir den procentuellt lägre ju högre räntekostnad du har. Därav högre ränterabatt ju högre lån du tar (upp till 4,5 miljoner).

1 gillning

Vi råkade ut för liknande sak vid samtal om våra lån på SBAB.

När jag ringde dit och pratade om lånen så gjorde hon en snabbvärdering av fastigheten.

Den hamnade cirka 12% under deras egna nätvärdering på Booli.se och även under en lokal mäklares muntliga värdering.

Då frågade jag varför det var lågt och hon svarade att det var så deras värderingsinstrument sa att det låg på.

Frågade om det så är så att eran egna site booli.se är missvisande när jag knappar in samma uppgifter som du precis fått av mig?

Så fick hon återkomma när hon hade kollat varför det var så.
Till slut så fick vi den värdering som booli.se hade lämnat

2 gillningar

Som påpekats ovan är booli.se och liknande statistika värderingsverkryg som bankerna använder väldigt trubbiga på enskilda objekt. Men har ingen riktig värdering gjorts är det ju det banken går på.

1 gillning

Jag ringde SBAB för att göra en extra amortering idag, inför att vårt bundna lån går ut. Blev ombedd att göra en ny värdering. Han jag pratade sa att det är upp till mig att godkänna det, och jag sa som det var att jag misstänker att bostaden har sjunkit i värde.

Nu har jag ett meddelande från SBAB om omvärdering. Jag skulle helst strunta i extra amorteringen nu om det innebär att jag slipper göra ny värdering. Tror ni att jag kan göra det och fortsätta på rörligt ränta med nuvarande värdering? Han på SBAB var ganska oklart kring det hela…

1 gillning