Banken vill inte ge oss samma bolån som tidigare

Hej!
Vi sålde nyligen en bostad till kanonpris och ska nu köpa nytt. Trots att vi varit en bra kund i många år har banken nu pga ränteläget bestämt sig för att inte ge oss lika stort bolån som tidigare.
Vi har likvider att visa upp men då både jag och min man är egenföretagare är det våra löneuttag bakåt i tiden de tittar på nu i förhållande till det nya ränteläget. Där kommer pandemi och småbarnsår in i kalkylen och ställer till det för oss även om våra företag idag blomstrar.
Finns det något vi kan göra för att visa banken att vi är kreditvärdiga nog att ha kvar samma bolån som tidigare? Och har ni tips på bank att vända sig till som är vänligare mot egenföretagare? Vi är inte intresserade av banker som Bluestep etc utan enkom storbanker. Tack för hjälpen!

Har ni kollat med SBAB? De är ganska generösa och verkar inte bry sig särskilt mycket.

Alla banker har olika sätt att räkna och olika modeller. När jag för ganska länge sedan skulle ta bolån hade ett antal banker ett erbjudande med enbart lån upp till en viss nivå (som varierade). Nordea hade dock en variant där jag kunde få lån upp till en nivå och sedan en högre nivå till en högre räntesats. Det var ingen extrem ockerränta på den delen men ändå något dyrare än bottenlånet.

Vilken räntenivå som Bluestep erbjuder varierar stort. Nu har jag en insiderkontakt där och fick tidigare info om deras räntespann. Tydligen är en stor grupp bolåntagare hos Bluestep stafettläkare och liknande. Det handlar alltså om personer som tjänar bra och inte har några större risker men inte passar in i vanliga bankers modeller. Dessa personer får helt andra räntor än den mer stereotypa gruppen som har sämre kreditvärdighet.

3 gillningar

Hejsan!
Bra tips. Men vi vill också ha en bra rabatt vilket SBAB inte kan ge.
Med vänlig hälsning,

Hos SBAB är det prutat och klart om jag har uppfattat saken rätt.

8 gillningar

Hej!
Spännande med Bluestep. Men kan dom komma ner på samma rabatterade nivåer som några av storbankerna kan?

Pga av detta är jag mer nyfiken på vilken av storbankerna som är beredd att se utanför den generella boxen med hög månadslön etc.

Med vänlig hälsning,

Delvis prutat är det på SBAB eftersom dom ger alla samma ränta men med förhandling kan man få ner räntan betydligt lägre via andra banker.

Har ni revisor som kan skriva ett intyg om att det finns utökat löneutrymme i bolaget att visa banken kan det vara en lösning.

Jag har en bekant som fått bolån på Nordea baserat både på lön och utdelning från eget AB. Men vet andra som efter tips från samma bekant fick kalla handen, tror det beror på vilket kontor och vilken person man hamnar hos.

1 gillning

Hej,

Vad har ni för bank idag? samma bank för företaget samt det privata?

Givet att bolagen blomstrar borde ni kunna visa upp vilket löneutrymme ni egentligen har och tillgodoräkna det. Vet att både SEB och Handelsbanken har varit schyssta mot sina företagskunder.

Exakt, “mediokert” prutat och klart.

Har man dåliga förutsättningar är det bra. Har man goda förutsättningar så är det dåligt.

Bra att veta! Tack! Kollar upp Swedbank och Handelsbanken.

Har ni flyttat från gamla bostaden? Om inte, går de inte med på att ni byter säkerhet på ett nuvarande lån?

Hej Alex!
Nu blir jag nyfiken. Vad innebär detta menar du? Vi har inte flyttat ännu utan flyttar om två månader.
Med vänlig hälsning,

Istället för att ni avslutar det gamla lånet och tar ett nytt lån så kollar ni om banken godkänner att ni byter säkerhet på lånet. Dvs. ni behåller exakt samma lån (och lånevillkor) men banken tar pant i nya bostaden istället för den gamla.

Det som borde spela roll då är om banken tycker att den nya bostaden är tillräckligt god säkerhet för lånet, inte eran kreditvärdighet i övrigt (det är vad jag tror åtminstone). Så det viktiga är att bostaden inte är värd mycket mindre än den gamla bostaden eller att BRF:en är tillräckligt stabil (om det är en bostadsrätt).

Hur länge har era företag blomstrat? Om ni endast tar hänsyn till innevarande år förstår jag banken. Men kan ni visa resultatrapport för 2022 bör banken kunna räkna på de uppgifterna, istället för att vänta in deklarationen för 2022.

Angående säkerhetsbyte på befintliga bolån är det en bra lösning vid bundna bolån. Dock innebär det en ny kreditprövning vid byte av säkerhet. Om ni minskar er skuldsättning och belåningsgrad kanske det kan vara en aspekt att lyfta med banken? Möjligen att de känner sig tryggare i utlåningen och värnar om att behålla en kund.

Vi gjorde ett säkerhetsbyte och tog med lån + ränta till nya bostaden. Då vi köpte större blev det att ta ytterligare ett lån där vi fick ny ränta givetvis. Var väldigt smidigt. De hade egentligen bara 1 krav och det var att man hade tillträde tidigast dagen efter frånträdet. Eller var det tvärtom? Annars gick det inte. Nu gick dock våra bundna lån ut precis men var kul så länge det varade👍

Hej igen!
Jag kollade med banken nu och fick svaret.

“Tyvärr gör det ingen skillnad då vi ändå måste göra en ny kreditprövning/bedömning.”

Det hon syftar på är att räntorna gått upp och att banken därför räknar annorlunda nu än vad dom gjorde för 5 år sedan då vi tecknade lånet. Även om vår situation inte försämrats.

Med vänlig hälsning,

Bankerna anser nog att i princip ALLAS situation försämrats =nytt sätt att räkna =man får låna mindre generellt.

Sen är mycket av ekonomiska regler/system utformade mot lön från någon ”annans” företag. Delvis förståeligt eftersom man som egenföretagare sitter på ”två stolar”. Dessutom är verksamheten kanske extremt sårbar vid plötslig händelse/sjukdom eller om företagets ”stora lågsiktiga kund” får problem.

Ofta krävs det att man har flera års bokslut och får bra kontakt med någon bankhandläggare som kan väva ihop/genomlysa firmans och den egna ekonomin.

Så fortsätt leta runt! De ”automatiska formulären, lär ge liknande resultat överallt. Det är nog bara en bra/personlig handläggare som lär kunna ge bättre utfall. Lycka till!

1 gillning

Det går absolut att förhandla med SBAB. Jag har själv förhandlat med dem. Det man förhandlar om är värderingen på bostaden som i sin tur får effekt på räntan.

Jag och min fru får låna ca 1 MSEK mindre än för ett år sedan. Tror samtliga banker justerat upp KALP till följd av ökade omkostnader. Tror det bara är vettigt faktiskt (förutom för bostadspriserna då).