Nyproduktion: Bank frågar om värdering av bostaden - vanligt?

Hej! En fråga till er som någon gång har köpt nyproduktion. Vi tittar på en nyproducerad lägenhet just nu. När vi kontaktade banken ville de ha en värdering på bostaden, som ska utföras av en mäklare. Detta ska vi bekosta. Priset på bostaden finns ju men en värdering ville de ha i alla fall. Är detta vanligt för nyproduktioner?
Det här är den första nyproducerade lägenheten vi funderar på att köpa, och därför har jag dålig koll. Tacksam för svar!

Senast jag köpte en nyproducerad lägenhet (2017) var det inget snack om detta. Lägenheten var värd det jag betalade för den ur bankens synvinkel.

Har en vän som håller på att köpa nyproducerat också, dock inte färdigbyggt förrän om 1 år, hen har inte fått några som helst problem med banken.

Det låter som att ni borde byta bank till någon som bryr sig mindre :slight_smile:

5 gillningar

Tack för svar. Ska kolla med andra banker än “min egna” :slight_smile:

1 gillning

Kan också räcka med att byta handläggare på banken till en mer erfaren.

4 gillningar

När jag köpte nyproduktion 2018 gjorde Nordnet bank (några månader efter köpet och inflytt av de flesta) en medelvärdesberäkning per kvm på alla köp. Min och en lägenhet till var dock dyrast/kvm vilket resulterade i ett felaktigt värde.

Jag var inte nöjd med det så jag bad mäklaren som mäklat nyproduktionen om han inte som en service kunde göra en värdering på exakt min köpeskilling och det gjorde han. Så om det inte löser sig på annat sätt - testa det.

1 gillning

Kan ju även handla om att banken är orolig över att värdet redan innan köp gått ner 10-20% pga rådande omständigheter. Då skulle lägenheten riskera vara mindre värd än 85% belåning. Gäller i fallet då priset sattes under byggnation.

1 gillning

Jag tror de har me hur stor lånet ska vara av köpet av bostaden… Om de är 75% eller bara 25%…

1 gillning

Tack för era svar. Ringde en annan bank som sa att de värderar bostaden till hur mycket priset är plus eventuella tillval.

1 gillning

Hej. Håller som bäst på att välja bank och har liknande funderingar. Vilken bank tog med tillval i köpeskillingen? Det är egentligen inte en del av den, men hoppas på samma behandling för att få upp värdet en aning. När man väl fått lånet går ju inte lägenheten att värdera upp så spelar viss roll för tänka belåningsgraden (70%) hur banken vi väljer ser på det…

Det här är jag också nyfiken på. Jag va tvungen att betala alla tillval kontant på min lägenhet när jag köpte nyproduktion, och således betalade jag totalt 170.000 mer i kontantinsats än vad som visades hos banken sett till belåningsgrad! Jag fick inte ens ta med de 108.000 extra som bara inglasningen av balkongen kostade, som definitivt är värdehöjande.

Jag har pratat med åtminstone två banker (Danske Bank och SBAB) som sagt att de inkluderar tillvalen. De nämnde dock att de gör en bedömning av kostnaderna, så vet inte exakt vilka villkor som gäller för att få dessa beviljade. Men utifrån samtalet lät det positivt att få inkludera de tillval vi gjort (inglasning av balkong, golvvärme, dyrare bänkskiva etc).

Kanon, tack för svar. Det har lutat åt Danske bank åtminstone till att börja med då vi redan har dem idag och haft ok rabatter, de har inte sagt nej, men inte heller varit jättetydliga kring den frågan. Även om inte planen är att belåna tillvalen känns det trots allt bra att ha den möjligheten, eller få en lägre belåningsgrad etc. Sen tar man väl upp valen igen som förbättringskostnad i deklarationen när man nån gång säljer.

Själv har jag SBAB just nu, men deras räntor är väldigt höga jämfört med många andra.
Enda anledningen till att jag har SBAB är för när jag flyttade sist så lånade jag mer än 4.5x min årsinkomst och Handelsbanken som jag hade innan totalvägrade, så jag sa tack och hej och bytte bank :slight_smile:

Hade jag kunnat hade jag valt en annan bank där de istället jobbar med ränterabatter gentemot deras listränta snarare än att använda sig av SBAB’s “Det här är va du får, punkt”-ränta, för jag är rätt säker på att en annan bank hade gett lägre ränta.

Ja, det gjorde jag iallafall. Man får ju skatteavdrag på det.

Precis som [Patrick84] så pratade jag med SBAB som nämnde att de inkluderar tillvalen i värderingen. Har pratat med SEB, som nämnde att de generellt inte lägger till tillvalen i bolånet, men att det finns undantag beroende på hur upplåtelseavtalet ser ut.

Har ringt runt olika banker för att se hur de värderar nyproduktioner vid bolån.
Handelsbanken - värdering av mäklare alternativt via interna system om nya adressen finns samt ifall det finns referens-försäljningar i området.
SEB - som ovan
SBAB - Pris + tillval
Skandia - Pris, osäker om tillval
Swedbank - Pris + tillval

1 gillning

Är det inte så enkelt att banken bara behöver en handling där det i princip står att värdet är köpeskillingen plus tillval? Detta får väl den mäklaren som säljer bostadsrätterna fixa utan kostnad.

1 gillning

Det beror ju lite på… I de flesta fall är värdet inte alls samma som vad lägenhet + tillval har kostat.

Detta pga hur grisiga byggbolagen är när dom sätter priser på sina tillval.
Exempelvis en inglasning ökar ju värderingen med vad den kostade för den är ett tillval, inte ett “utbytesval”.
Men andra tillval så som dyrare golv eller bättre ugn brukar byggbolagen ofta ta 100% av priset eller mer för, och inte bara mellanskillnaden från det som ingick till uppgraderingen.

En vän till mig köpte en lägenhet i grannhuset till mig, också nyproduktion och han ville ha en annan ugn insatt i lägenheten. Men byggbolaget tog så mycket betalt för ugnen så det va billigare för honom att ta ugnen som ingick i lägenheten och köra till tippen och köpa den han ville ha än att låta byggbolaget installera den andra.

Nu körde han inte den till tippen naturligtvis, utan sålde den och köpte ugnen han ville ha istället, men dom kan med och ta betalt för vissa saker!

Lyckas man dock få banken att gå med på detta så är det ju guld! För då har man lyckats lura banken på vad ens lägenhet är värd och således fått en lägre belåningsgrad :slight_smile:

Pratade med en mäklare som lite snabbt sa att värdet av bostaden vi tittar på är ca 5% över det som är listat, trots de senaste månadernas nedgångar. Kan man alltså hävda att belåningsgraden är lägre än vad som initialt troddes? Som räkneexempel: Om lägenheten kostar 1 000 000 kr inkl tillval behöver jag låna 850 000 kr. Om jag skaffar ett mäklarvärde på 1 050 000 kr som banken själva har sagt att jag behöver göra, så blir alltså min belåningsgrad 4%-enheter lägre :slight_smile: Hur kan jag använda detta till min fördel mot bankerna? :slight_smile: . Det kanske är lättare att nå 70% eller 50% belåningsgrad om jag ökar kontantinsatsen och därmed minska amorteringskravet…

Det är banken som fastställer värderingen. Det är inte alldeles säkert att banken i en fallande marknad vill gå högre än köpeskillingen.

Men visst, mäklaren kan ju faktiskt ha rätt.

Banken kommer aldrig gå med på detta. Värderingen från banken kommer max vara det du betalade, inte ett öre mer. Du får vänta 5 år med att värdera upp lägenheten. Min nyproduktion jag köpte hade ökat med 20% från det att jag skrev på mitt första avtal tills det att jag fick lägenheten, det sket banken fullständigt i :slight_smile:

Värderingar är ingen exakt vetenskap. Jag minns att för många år sedan var jag på en värderingskurs för jordbruksfastigheter. Tjugo rutinerade banktjänstemän, många med egen jordbruksfastighet, fick alla siffror samt besöka fastigheten på plats.

Resultatet blev chockartat. Jämfört med den värdering som banken hade använt så skilde sig värderingarna 10-15 procent både upp och ner!

Villor är givetvis lättare, eftersom det sker mer affärer. Men även här är det svårt. 10 procent hit eller dit i utfall beror ofta på slumpen.