Låsta räntan går ut, över 85% belåningsgrad vid nyförhandling?

Köpte ett hus för snart två år sedan, för 8.2 mkr, med lån på skandiabanken.

Låste räntan på 2 år efter ett tag, och går tillbaka till 3-månadersränta snart, och då tänkte jag höra mig för hos olika banker för att få den bästa räntan.

Problemet är att huset är värderat till 7 mkr enligt Booli (jag gissar att en värdering från en mäklare kommer hamna runt där).

Lånet kommer vara på ca. 6.5 mkr när den låsta räntan går ut (så jag är inte “under vatten” åtminstone som det ser ut nu).

Hur gör jag när jag går till de olika bankerna? När de frågar om värdering, ska jag bara säga boolis värdering (litar bankerna på den?), eller kan det vara värt att betala en mäklare för att få en skriftlig värdering (vad krävs för att de olika bankerna ska acceptera det?). Jag har pratat med skandia och de verkar använda 8.2 mkr-värderingen (som huset köptes för) tills något annat inkommit - det låter för mig väldigt konstigt… men jag antar att det är fördelaktigt för mig. Men… kan jag använda Skandiabankens värdering för att gå till andra banker? Det låter ju lite absurt dock?

Grejen är att om lånet är på 6.5 mkr och värderingen är 7 mkr så -får- väl inte ens de andra bankerna låna till mig (eftersom min belåningsgrad då är långt över 85%), så det jag oroar mig lite över är om jag inte är fast vid skandiabanken (och de kanske känner till detta, så därför får jag jättedålig ränta då jag inte har några alternativ)? Eller går bankerna på det amorteringsgrundade värdet som sattes av skandiabanken när huset köptes (8.2 mkr)?

EDIT: Efter att ha kollat lite närmare, så har skandiabanken ett eget marknadsvärde man kan se när man loggar in, som är satt till 7.2 mkr. Antar att det är det som de själva använder - rimligt! Tänkte väl att personen i chatten jag pratade med på skandiabanken var ute och cyklade… Men då är nya frågan, kan jag använda detta för andra banker?

Om värdet på huset går ned så ändrar man inte på det amorteringsgrundande värdet (5 år har inte gått ännu). Det kommer bli svårt att få något bra erbjudande från andra banker. Du kommer nog vara kvar på Skandiabanken ett tag.

Några banker skulle nog räkna med priset du köpte huset för, så din belåningsgrad borde vara kvar på <85%. Prata med SBAB till exempel, de har någon slags egen siffra på värderingen. I mitt fall var deras värdering högre än boolis (mitt hus varderades dock högre än köpeskillingen).

Lite så jag trodde. Får hoppas de inte försöker utnyttja situationen allt för mycket och ge mig ockerränta bara för att de kan…

Nåväl, huspriserna lär väl gå upp snart ändå, så jag är inte allt för orolig.

Min situation liknar din fast har ca hälften av ditt lån. Köpte 2021 så huset har minskat i värde. Jag appgav köpeskillingen. Sa att jag inte vet vad huset är värt idag. Att läget är svårbedömt. Men att marknaden har gått ned.

Banken har egna datavärderingar. Så de vet vad huset är värt. De kommer oavsett att göra en egen värdering. Så varför ska man värdera ner huset själv? :slightly_smiling_face: låt banken göra det istället.

Angående skandiabanken så kollade jag med dom. De sa att värdet för ränterabatten uppdateras 2ggr/år. Men det ska nog inte förväxlas med värdet de “beviljat” lånet på. Det amorteringsgrundande värdet.

De räknar inte om det värdet de första 5 åren.

1 gillning

Värdet är detsamma de första 5 åren, enligt lag. Kruxet är ju att andra banker kan tacka nej till lån, de inser ju givetvis att det verkliga värdet har gått ner.

1 gillning

Är det verkligen så? Jag pratade med LF då jag ville se vilken ränta vi fick. Jag angav värdet till 4 300 000kr då det var vad det kostade för två år sen. Men de ville då ta ut mäklare osv för ny värdering trots att bara 2 år gått?

Amorteringsgrundande värde gäller i fem år hur värdet än varierar. Om jag hsr förstått det rätt gäller detta även för belåningsgrad. MEN. I praktiken. Vilken bank tror du vill ge en offert om värdet har sjunkit kraftigt? Har det gjort detta kommer man att tacka nej.

Även om det ursprungliga värdet gäller i fem år blir svårt att byta bank om värdet har sjunkit.

Som @Nestor skrev så kan ju värdet på eran bostad gått ned. Jag hade svårt att skilja på det amorteringsgrundande värdet vs bankens värdering av huset. Du kommer inte få ändra det amorteringsgrundande värdet då det bara har gått två år. Banken vill ha ut mäklare bara för att de är osäkra på värdet av huset nu då ni sannolik köpte på toppen. Om mäklaren anser att värdet är bara 3 miljoner nu så kommer ni ha svårt att få lånet godkänt hos LF.

Mycket riktigt gäller köpevärdet i fem år, men inget hindrar dig från att betala för en extern värdering. Vi byggde huset 2018 och gjorde en ny värdering 2021, när vi hade toppkänning och fick då ett färskare värde inför upplåning för solceller. Nu är ju läget det omvända så du kanske inte vill ta ut en ny värdering i detta läge.