Hej!
Ska försöka sänka våra bolånekostnader genom att vända mig till några banker och se vad de kan erbjuda. Men vad ska jag ange för värdering. Huset är köpt 2021 för ca 4 800 000 kr. Värdet lär ha sjunkit. (Skulle tro att botten är nu och värdet går upp när räntorna sjunker).
Har en värdering från boli på ca 4 200 000 kr. Ska jag ange köpeskillingen eller göra en egen uppskattning tycker ni? Några renoveringar är gjorda och huset är i bättre skick än när vi köpte. Vet inte om jag orkar ringa en mäklare utan tror vi nöjer oss med “automatiska” värderingar.
Men med köpehandlingar från 2021 borde nog ändå banken du vänder dig till ha en bra idé om värdet. Kan det inte vara läge att börja där och få till ett samtal. Är det gjort renoveringar efter köp finns ju kvitto som kan bifogas etc.
Det vet jag. När man flyttar ett befintligt lån kommer den nya banken göra en ny värdering. Men man brukar få fylla i själv vad bostaden är värd i låneansökan. Inga problem när priserna stiger men nu har de ju sjunkit!
Tack för svar! överväger om inte det är rätt väg att gå. Banken kommer oavsett göra en egen värdering. Vill jag överbevisa dom lär jag få ta dit en mäklare. Bättre att låta banken värdera “ner” huset…