Försent att omvärdera bostaden nu?

Hej,

Önskar omvärdera bolånet för att ev. förenkla möjligheten att byta till en långivare med lägre ränta (som oftast kräver lägre belåningsgrad) samt att i framtiden kunna justera amortering beroende på ränteläge.

Är det ett bra läge? Försent? För tidigt? Tankar?

Hur menar du försent? Bostadspriserna har stigit kraftigt de senaste fem åren och eftersom omvärdering mtp amorteringskravet endast får göras var femte år så är det stor sannolikhet att ditt värde stigit.

5 gillningar

Jag tror det är exakt rätt tid att omvärdera! Finns absolut en risk att bostadspriserna gått ner om ett år.

Mvh

F

1 gillning

Inte säkert att jag förstår problemformuleringen.

Börja med att göra en onlinevärdering på Booli.se

Är du nöjd med värderingen är det ju bara att fylla i en ansökan hos valfri nischbank med det värdet. Skulle de sedan inte hålla med om värderingen får du ta hem en mäklare som förhoppningsvis kommer fram till samma eller högre värdering.

Alternativt kan du direkt ta hem en mäklare och låta värdera om din bostad.

Vi värderade huset förra veckan, och än har villor inte gått ner, det var ATH fortfarande.

Ska du låna på bostaden så måste värderingen göras skriftligt, iaf av alla banker jag har hört om. Det kostar typ 2500 att få det gjort.

2 gillningar

Det är inte försent, dom befarade prisfallen har ju inte börjat. Än så länge är det ”bara” en normal tröghet och objekten har färre spekulanter och ligger ute längre tid.
Slut på bud som är en mille över utgångsbud. Detta enligt mäklare som värderade vårat hus häromveckan.
Blir dock lite förundrad över hur mycket värderingen spretar, samt engagemangen sinsemellan mäklarna.
Vi värderade med tre olika mäklare som vi valde ut, och värdet spretade på ca 900 000:-
Så det verkar vara rena lottodragningen. Dock så kvittar det i mitt fall då vi har låg belåning, men tycker ändå att det borde ligga närmare varandra.

Tack för tipsen! Är en noob när det kommer till detta så det uppskattas :raised_hands:

Hmm, intressant :thinking: tack för inblicken! Ska kolla på Booli först som tipsades om ovan då det kanske kostar med mäklare?

Mitt tips är att kontakta mäklare och fråga om de kan ge dig en kostnadsfri skriftlig värdering.

Jag har gjort så både för en lägenhet i förort till Sthlm och ett hus på landsbygden.

Gissar att mäklarna jag varit i kontakt med ser det som pr och bra med en personlig kontakt inför ev framtida försäljning.

Jag var väldigt noga med att maila över all tänkbar info till mäklaren innan vårt möte så att vårt möte i lgh och hus gick snabbt för dem.

1 gillning

Faktum är att jag under några år regelbundet kollat booli på mitt eget hus.
Någon mäklare har sagt att det stämmer hyfsat bra, om det skett lite försäljningar i närområdet.
Andra har avfärdat det som skräp. Boolis värdering hamnade ganska på pricken mitt i mina värderingar nu i slutändan, så helt kasst är det inte.
Tror dock banken inte har intresse i denna värdering dock.
Vet att Avanza och några till kör UC värdering, som är ett liknande värderingsverktyg men kräver ett abonnemang.
Mäklarna står inte så högt i kurs hos mej för tillfället. Faktiskt ganska ointresserade när dom fick höra att jag inte skulle sälja.
Då min villa är ganska dyr ändå, så såg dom väl arvodet flyga iväg.

Hej!

Jag omvärderade mitt lån i samband med att jag förnyade ränterabatten. Nej det var inte en officiell omvärdering, men då man anger ny uppskattad värdering vid flytt av lån till annan bank kan man likväl göra det hos sin egen. Jag uppgav booli som källa och de godtog det. Det påverkar ju troligtvis inte amortering (eller vad vet jag) men det gick att få mer ränterabatt så jag var nöjd.

2 gillningar

Det är väl ganska normal variation, även om du inte skriver hur mycket ditt hus är värt. Senast vi hade en mäklare hemma för värdering så var värderingen +/- 5%, så om någon säger 10% mer än den andra får nog sägas vara inom felmarginalen.

1 gillning

Förmodligen. I mitt fall spelar det inte så stor roll, pga låg belåning.
Det kan för andra vara en betydande skillnad i vad mäklare tycker….
Kanske mera rättvist och gå på UC bostad eller booli och skippa mäklarna gällande värdering av fastigheter.

Tack, kan du förklara lite mer om ränterabatt? Ger bankerna rabatt ju lägre belåningsgrad (risk) man har? Varför gör de det?

Nu tänker jag ju använda värderingen till att förändra amorteringsunderlaget.

Booli fungerar dåligt där vi bor, ligger ca 3mkr ifrån mäklarens värdering. Förmodar att det beror på att vi bor i en ganska liten ort, och i vårt postnummer är det väldigt få transaktioner. Dessutom är husen av väldigt skiftande karaktär. Så beroende på var ni bor skulle jag vara försiktig med Booli eller dylikt. Vi behövde inte betala mäklaren för värderingen, tror de flesta ser det som en marknadsföringskostnad att spendera en timme på det.

Självklart är bankerna beredda att ge bättre ränta för en lågbelånad fastighet. Deras kreditrisk sjunker ju markant.

Är en fastighet belånad till 85 procent blir den överbelånad om priserna sjunker 20 procent. Så blir inte fallet med exempelvis 60 procents belåningsgrad.

Det är också därför nykomlingarna på bostadslånemarknaden håller sig till låga belåningsgrader och därmed lägre ränta.

Som NiclasT skriver så kan Boolis eller andra automatiska värderingstjänster missa en del. Kan ju t.ex vara om husen i området varierar mycket och inga hus av din typ sålts på ett tag. Saker som huset närmast den trafikerade vägen kan de nog också missa.

1 gillning