Omförhandla lån

Då var det dax. Ringde banken för att höra mig för om framtida ränta. Banken har själva värderat om våran fastighet på eget bevåg. Deras värdering var i paritet med Booli’s statistiska värderingar, alltså helt fel, för lågt.
Har vänt mig till mäklare som värderar våran fastighet till ett mycket högre värde. Hur tänker banken?

Banken brukar väl värdera via en mäklare också? Hur ser du att omvärderingen påverkar räntan, eller är det lägre amortering du vill åt?

Tips för bättre ränta är att shoppa runt, skaffa amorteringsunderlag och börja de vem som kan ge dig bäst ränta.

2 gillningar

Hej, Enligt banken har de en egen värderingsavdelning som gjort en värdering innan jag ens tog kontakt. Bankens värdering är lika med cirka 75 % belåning. Utomstående mäklare cirka 60% belåning, bättre ränta mao, om banken accepterar.

Det är ju ingen självklarhet att räntan blir bättre. I slutändan är det trots allt banken som gör en riskbedömning här och dom har ju all rätt i världen att välja vilken värdering dom vill luta sig mot i sin riskbedömning. Din fråga är lite väl generell, om du ger mer detaljerad information, vilken bank när dom olika värderingarna är gjorda osv finns det säkert folk som har mer konkreta tips.

En generell reflektion, bostadsmarknaden är skakig just nu, många ser värdet på sin bostad sjunka och det gör att många hamnar i tråkiga och jobbiga situationer med sina lån etc. Det kan vara så att bankens värdering är rimlig mtp dagens läge, eller så räknar dom med marginal nedåt vem vet.

Oavsett vad, se till att plocka ut ett amorteringsunderlag, vare sig du vill eller inte vill flytta ditt lån. Det är en tydlig signal till banken att du letar efter det bästa erbjudandet du kan hitta och att dom behöver ge dig ett bra erbjudande.

2 gillningar

Tack för input!

Fråga banken vilka/vilken mäklare de godkänner för värdering och kontakta sen dem och be dem göra en värdering fysiskt på plats. Sen ska du också säga att det gäller värdering mot belåning och sen ha det skriftligt. (Kan då vara en mindre kostnad för det)

Den ”interna värderingsavdelningen” jobbar nog främst med statistik och ev lokalkännedom. De har knappast koll på exakt status på badrum/kök, planlösning, värmesystem, dränering, tak, trädgård osv.

Att du kommer med ”random” mäklarvärdering för att påvisa värdet väger nog i det fallet mindre tungt. Särskilt om det är en enklare muntlig ”mäklaruppskattning” vad fastigheten är värd och troligtvis skulle säljas för.

Min bild är att man kan se det här som två olika slags värderingar. Där en skriftlig värdering mot bank (av naturliga skäl) ofta är mer försiktig/låg.

1 gillning

Varför hålla på att bråka med banken?
Lättast att bara byta bank om du får ett dåligt erbjudande…

1 gillning

Hej! Jag får tacka för alla kloka tips och information!