Olika värderingar av huset

Hej igen!
Skrev ju för ca en vecka sedan att jag var så jävla happy över vår nya värdering av huset. Den lyckan tog slut idag…

Vi gjorde en förhandsvärdering för ett år sedan på vad huset skulle va värt efter en gedigen solcellsanläggning samt nybyggt dubbelgarage. Värdering 1 var 2 000 000 kr.

Vi har tyckt att det var i minsta mån och ville kolla med en annan såhär ett år senare när allt var klart med ny uppfart o smått o gott runt omkring garaget o solcellerna.

Tog in en helt ny för oss ( har aldrig varit hos oss tidigare) men en mäklare med bra rykte osv.
Han sa när han kollat att detta är värt mellan 2,2 - 2,5. Sedan kom den skriftliga på 2 350 000kr.

Det kändes fint. Men idag mailade Swedbank att de var tveksamma till denna värdering och vill ha in ytterligare en fast från fastighetsbyrån.

Jag vet inte mkt för deras värdering för sist orkade de inte ens komma hit utan skrev av en annans och la på lite i pris.

Känner mig irriterad och tycker det känns bökigt.
Men jag får väl bita i det sura o ta hit dom då…
anledningen till att jag vill värdera om är att få in ett privatlån med högre ränt i bolånet . Därav mitt intresse i detta.

Jag ville väl mest gnälla av mig. Men undrar om detta är vanligt? Jag menar jag känner inte ens mäklaren o har definitivt inte bett om en övervärdering. Berättade vad de andra värderat till och han sa att det var för lite…

Det händer att vissa banker har en överenskommelse med en viss mäklarfirma som skall värdera ja (du är inte ensam i detta). Andra banker kikar mer på försäljningar i området.

2 gillningar

Ganska vanligt bankerna vill använda sig av sina egna mäklare.

Vill väl tjäna en slant på det som går.

1 gillning

Får du en gratis värdering eller behöver du betala för den?

Jag skulle ringa mäklarfirman och säga att jag vill ha en värdering och ange minsta belopp som är aktuellt för dig och fråga dem om du kan få det. Hänvisa till värderingen du redan fått.

(Senaste värderingen som bankens mäklare gjorde hos oss så ringde mäklaren upp och frågade om jag var nöjd med beloppet innan de skickade över värderingen.)

Att banker är trassliga att ha att göra med är ovanligt?

Nej, fifan.

Banken gör en riskbedömning på det sätt som själva vill. Jag har full förståelse för att en stor bank inte vill behöva fundera på var en värdering kommer ifrån, och om det kan finnas intressekonflikter etc bakom värderingen. Swedbank använder så vitt jag vet alltid den mäklaren.

Ang värderingar. Det är en svår marknad nu. Att sälja nu innebär inte bara ett lägre utgångspris/värdering utan också en stor osäkerhet om man kan hitta en köpare med ett rimligt bud. Jag tror det kan vara därför mäklarna ger så olika bud, marknaden är helt enkelt så osäker just nu. Ett hus är ju trots allt bara värt så mycket som någon annan är beredd att betala.

För ett antal år sedan råkade jag som banktjänstemän ut för en mäklare på en mindre ort. Hans första fråga till kunden var “Vilket värde behöver du”? Hans karriär som värderingsman blev inte lång…

Självklart har banken full rätt att ha synpunkter på vilken värderare som skall användas.

2 gillningar

Mtp priset på huset så antar jag att det ligger relativt lantligt (ej storstad). Där sker inte så många transaktioner och värderingen blir osäker på marknaden.
Banken ska ge miljoner till en mer eller mindre helt okänd person och vill därför vara säker på sin sak.
Inget konstigt.

2 gillningar

I Stockholm funkar det så fortfarande bland de flesta mäklare…

1 gillning

Jag betalar för den när den är skriftlig😊

En uppdatering i ämnet!

Jag fick Mail från banken att hen hade pratat med sin chef och att han hade godkänt den nya värderingen trots att det var en skillnad på några hundra tusen. Pga att mäklaren är godkänd av banken, samt att de beklagar besväret .

Självklart väldigt tacksam och glad!

Jag förstår såklart att banken har rätt att välja mäklare om de är osäkra osv. Kändes väl mest dumt eftersom när jag ringde dom innan värderingen sa de att jag fick välja mäklare själv.

Men vi får se hur det går! :slight_smile:

4 gillningar