Hej! Första posten, ursäkta om jag ställer en fråga som ofta kommer upp.
Jag är i läget att nästa månad har jag haft ett bolån i 5 år, och har aldrig varit där förut. Som jag förstår kan man omvärdera sin bostad var femte år för att på så sätt kunna (förhoppningsvis) få en lägre belåningsgrad tack vare värdeökningar.
Eftersom jag aldrig gjort detta förut (enbart förhandlat om ränterabatter), så undrar jag om forumet har lite tips och tricks kring detta ämne?
Saker som:
Är det självklart att man ska göra detta, eller kan det finnas anledningar att skippa det till en senare tidpunkt?
Hur får jag tag i en officiell värdering som banken kommer godta? Bör jag försöka värdera från flera olika banker/mäklare?
Finns det ofta ett gäng oförutsedda avgifter med detta (typ panthantering från brf) som kan äta upp besparingen?
Andra saker som inte är självklart att tänka på men som ni som gjort detta flera gånger har lärt er av erfarenhet?
Du gör det för att antingen kunna amortera mindre än vad du gör i dagsläget, alternativt låna upp mer. Har du ändå inte tänkt göra något av det finns ju ingen anledning. Är det i amorteringssyfte så är det heller inte lönt om dagens marknadsvärdet ändå inte påverkar amorteringen, alltså att du inte hamnar under 70 eller 50%.
Räcker med en mäklare, oftast tar de ut en avgift på några tusenlappar för att göra det. Dålig koll på avgifter, men utökar du lånet så tillkommer ju iaf pantbrev.
Den första och viktigaste frågan är väl om du tror bostaden faktiskt gått upp i värde. Marknaden har gått lite knackigt de senaste åren så det är ju inte garanterat att det faktiskt gått upp sen 2019, om du inte höjt skicket genom renovering etc.
Om du planerar någon större åtgärd så kan det vara smart att vänta tills det är gjort, så kan det säkert höja värdet lite till.
Mäklaren vill nog ha en slant för besväret att skriva ett officiellt papper till banken.
Nä men precis, tack! Den biten behöver man ju inga pantbrev för. Där behöver man väl heller inte omvärdera för att låna upp heller? Kanske är olika beroende på bank och hur längesen det är sen senaste värderingen?
Mäklare har ofta gratis värdering, men om man vill ha det på papper så kostar det. Så man köper inte ”pappret” om det inte är den värderingen man vill ha …
Man kan även göra det för att få bättre ränta, då flera banker använder belåningsgraden som underlag för räntan (eller huruvida de är villiga att ge lånet överhuvudtaget).
Sen kanske man egentligen inte behöver en riktig omvärdering för det, någon som har koll på hur det fungerar med uppskattning av belåningsgrad hos stabelo et al?