Amortering och låna till renovering

Sommaren 2025 kommer vi ha möjlighet att värdera huset och därmed rida på vågen av senaste årens prisuppgångar och gå ner i amortering (om marknaden ligger kvar på nuvarande nivå). Allt gott så långt.

Vi kommer också göra en utbyggnad inom kort (inom 2-3 år) som gör att vi kommer vilja ”låna på huset”. Hur lägger vi upp dessa två faktorer så det blir så fördelaktigt som möjligt?

Frågeställningar:

• man får ju ändra amortering var femte år. Vad händer om man under denna femårsperiod ökar lånet? Ändras amorteringen då eller gör det det först när det gått fem år efter förra omläggningen av amortering?
  • är det bättre att låna innan omvärderingen, slutföra ombyggnationen och därefter värdera?

Amorteringsgrundande värde sätt 5 år i taget. Däremot kan du när som helst göra en värdering om du exempelvis behöver utöka bolånet.

Vad innebär det i praktiken?

Om mitt hus idag är värderat till 2mnkr och jag har lån på 1,2. På fem år amorterar jag 40k per år så jag når 50% belåning. Då sker en ny värdering och huset är värt 1,5. Min belåningsgrad är då 75% ist för 50, betyder det då att jag måste amortera 2% på lånet igen även om jag inte höjt det ursprungliga lånebeloppet?

Gällande ursprungliga frågan borde det väl bero på vilken renovering man gör. Bygga pool för 300k på ett hus värt 1mnkr höjer troligen inte värdet med kostnaden, så då borde det väl vara bäst att värdera innan. Och vice versa.

Man behöver hålla koll på att man inte överstiger gränsen som man tänkt sig (tex 50% belåning) samt att man inte överstiger 4,5 ggr årsinkomsten för att slippa en extra procent i amortering.

För att ta ut ytterligare lån måste du göra/ha en aktuell värdering. Om man ligger på gränsen men tror att huset kommer att värderas väsentligt högre efter en renovering kan det vara värt att vänta.

1 gillning

Så kan det bli. Egentligen inte konstigare än att om du belånar din aktiedepå och värdet på sjunker under belåningsgränsen, så måste du amortera.

Misstänker man en rejäl minskning av värderingen kan det kanske till och med vara bättre att strunta i ny värdering och låta lånet löpa på med den gamla värderingen.

1 gillning