Hej 20 tecken behövs
Först, en oombedd tanke
För egen del gillar jag inte att vara skuldsatt, särskilt inte när det kommer till lån som är bundna till materiella saker. Sjukt tråkigt om det händer något med huset som gör att värdet minskar markant och vips sitter man med mer i lån än huset är värt. Med 85% belåningsgrad hade jag amorterat. Punkt.
Nu till din fråga
Jag skulle inte bli förvånad om banken inte håller ordning på de två tillfällena, så du behöver nog inte vara jätteorolig för ränteförhandlingen om sex månader. Detta sagt, du kommer nog inte få igenom lägre ränta om du inte dessutom börjar amortera igen. Att slippa amortera blir alltså en temporär grej.
#Killgissar
Om möjligt kan ni få en värdering utförd som visar på att er bostad är värd så mycket att amorteringskravet uppfylls.
Annars är det nog både svårt och kanske onödigt riskabelt att komma undan då er belåningsgrad är så pass hög.
Vill tillägga att man bara får värdera om bostaden vart femte år, alltså tidigast fem år efter köp.
Alternativt om man väsentligt har ändrat bostaden, tex byggt ut (renovering av bad och kök räcker inte).
Får jag bara komma med ett inpass angående det är med omvärdering: det går bra att omvärdera oftare än vart femte år men det amorteringsgrundande värdet går bara att ändra vart femte år.
Min erfarenhet:
När jag flyttade mitt lån för en fastighet jag äger tog jag samtidigt in en mäklare för att göra en omvärdering.
Det gjorde att jag enligt bankens tabeller fick en bättre ränta eftersom fastigheten nu är belånad 60-70% istället för 70-85%. Som ni säkert förstår rör det sig om en av dessa banker som inte “förhandlar” utan strikt sätter räntan efter i första hand belåningsgrad.
Men enligt amorteringsunderlaget sattes det amorteringsgrundande värdet år 2017 och det är först 2022 jag kan ändra det. Dvs banken är helt på det klara med att fastigheten är belånad till <70% men jag måste fortfarande amortera 2% årligen.
Min poäng är att man inte vet hänga läpp och vänta in femårsregeln om man ser en möjlighet omvärdera och/eller byta bank för att få en lägre ränta. Jag är också medveten om att det är lite udda att dra upp det i en tråd som handlar om att just runda amorteringskravet men så är det.
Om du har pengar liggandes kan du ju alltid extraamortera ner till 75 procent eller 50 procent. Endast lämpligt om du har rörlig ränta, annars måste du också betala en ränteskillnadsersättning.
Man kan ju extraammortera men det skulle jag bara göra om jag hade väldigt hör ränta eller inte kan sova pga belåningsgraden.
Annars behålla pengarna i en inte allt för riskabel portfölj.
Jag har hört att det är utbyggnad med mer än 15 kvm som gäller om det skall anses vara “väsentlig skillnad”
Jag tror det är svårt att få till amorteringsfritt om man inte har goda skäl, tex föräldraledighet eller arbetslöshet. Amorteringskravet är ju lagstadgat. Vi har SBAB som bank och de har annars varit väldigt lätta att göra med, vi kunde nyligen värdera upp huset för att få ner belåningsgraden (endast pga värdeökning, ingen betydande renovering), men amorteringsgrundande värdet ligger kvar tills det har gått 5 år från att vi köpte det.
Vissa banker (eller rättare sagt beroende på vem på banken du råkar prata med) är chill med att man lånar upp igen med några års mellanrum. Så amortera på lånet genom att belåna din aktieportfölj med samma summa varje månad, sedan när du ökar belåningen på bostaden amorterar du ner portföljbelåningen igen. Om du har tillräckligt stort kapital kan du i praktiken ha 100% belåning på bostaden till en låg kostnad.
Jag tycker det är bra att ha kapital från bolån investerade, har det själv.
Gäller bara att ha marginaler att tåla en nergång på marknad och bostadspriser så man inte får kalla fötter och “freakar ur” på botten!