Kommer min amortering vara 2% av ursprungslånet för alltid?

Inser att amorteringen på mitt bolån (2%) varit samma belopp varje månad sedan köpet för två år sen. Amorteringen är ju 2% av lånebeloppet, men det minskar ju kontinuerligt. Känner att detta är något jag borde kunna, därav känns det verkligen som en dumfråga, men när kommer amorteringsbeloppet ändras? Jag i min enfald tänkte att de är 2% av det nuvarande lånebeloppet, inte att det skulle fortsätta räknas på det ursprungliga lånebeloppet.

Jag vet att man kan begära ut amorteringsunderlag, är det det enda som ändrar förutsättningarna? (Bortsett från ny värdering, försäljning etc). Men om jag inte gör det, kommer min amortering vara 2% av ursprungslånet “för alltid”? Räknas det om när jag når 70% belåningsgrad och får gå ner till 1% eller utgår det från ursprungsbeloppet även då?

Amortering=Avbetalning ,kan vara vilken summa som helst över de numera kraven som finns
Amorteringskrav=2% i ditt fall.

Mest troligt har ditt lån en rak amortering, Står i lånet

Rak amortering
Då tar man lånebeloppet delat på antal månader man betalar tillbaka på och får en amortering per månad.

Den är då samma tills man förhandlar om lånet eller betalat klart.

Jag har inte haft bolån med amorteringskrav men utgår från att du själv måste förhandla om eller ändra amortering på befintligt lån om du passerar någon gräns ex 70% som du skrev.
Någon annan vet säkert :smiley:

5 gillningar

Rak amortering heter det ju, tack! Yes, det är det bolån har, fick för mig något annat men så är det.

Vore konstigt om det vore 2% årligen av kvarvarande lånebelopp. Då skulle du amortera i oändlig tid. mindre och mindre varje månad. DET låter märkligt.

8 gillningar

Det baseras på så kallad amorteringsgrundande skuld. Dvs det lånebelopp som skapades vid tillfället du köpte.

När du väl amorterat ner lånet så det motsvarar 70% av värdet (antingen det värde som banken har från köpet, eller om du värderar om bostaden efter 5 år) så är det bara att höra av sig till banken och be om att få sänka till 1% amortering. :blush:

6 gillningar

Hej
Du amorterar så mkt du vill/kan
Bankerna kalkylerar avbetalningen oftast på 30-60år

Jag ränkar på 10-15 år och amorterar mer än dina 2%. Siktar på lånfri innan pension :slightly_smiling_face:

Sparar också undan lite så jag inte låser allt i bostaden…ifall det skulle krisa sig och jag plötsligt behöver pengar av nån anledning.

Amorteringsunderlag använder jag oftast till byte av bank…tex om jag kan sänka räntan och flytta lånet. Bankerna har redan feta plånböcker och höga marginaler. bla Claes Hemberg har sagt det många gånger…du ska inte vara trogen din bank.

Lycka till och gör egen kalkyl

1 gillning

Amorteringen grundar sig värdet när du köpte och får inte ändras på 5 år, dvs du kommer ha 2% åtminstone i 5 år oavsett om du begär ett amorteringsunderlag. Syftet med det är att du får med dig värde och amortering om du byter bank så det skall inte löna sig eller vara en nackdel med ett bankbyte utan man fortsätter med samma villkor vad gäller amorteringstakt. Det kan ju också vara så att du har gamla lån som inte har amorteringskrav, då är det viktigt att dessa också undantas om man byter bank. Du får värdera om bostaden efter 5 år om du vill och kanske kan komma med i 1% amortering om belåningen hamnar under 70%. Du kan också extraamortera under 5-års perioden och minska amorteringsbeloppet. 2 procent är ju 50 år i tid så det kan vara en rimlig nivå ändå

3 gillningar