Min bank och jag har hamnat i en diskussion gällande amortering där vi inte är överens.
Grundfakta: Amorteringsgrundande belopp (4600’), priset som vi köpte Brf för i maj i år. Lån: 2783’. Belåningsgrad 61%. Under en kort period på 2 veckor i maj hade vi tre lägenheter och då var belåningsgraden över 70% och vi amorterade 2% på den totala skulden som då var 3910’. När vi fick sålt en av dessa sjönk belåningen till nuvarande nivå på 61%. När vi sålt den 3:e lägenheten, som nu är uthyrd, kommer vi under 50%.
Nu vill banken att vi ska amortera 1% av 3910’. Jag menar att 1% ska baseras på den nuvarande skulden, dvs. 2783’
Finns det någon som har någon erfarenhet av något liknande och på vilket lånebelopp menar ni att 1% ska baseras på?
Amorteringen har åtminstone för mig alltid baserat sig på köpeskillingen, jag skulle tippa på att om man gör en ny värdering av huset så är det den som är till grund.
Om det är så som du säger, att amorteringen ska baseras på skuldbeloppet så skulle ju amorteringen ändras månad för månad, vilket inte stämmer.
Du sänker inte amorteringen när du extraamorterar. Har ni lånat upp 3910’ på den nuvarande bostaden och sedan extraamorterat 2 veckor senare baseras det fortfarande på 3910’.
Med tanke på de regler som finns så känns 1 procent på 3 900 000 rimligt. När man sedan kommer under 50 procent av 3 900 000 så torde lånet bli amorteringsfritt.
Kolla i amorteringsreglerna!
https://www.fi.se/sv/vara-register/fffs/sok-fffs/2016/201616/
Högsta kreditbelopp: Det totala kreditbeloppet när det var som störst efter den
senaste värderingen.
Om belåningsgraden överstiger 50 men inte 70 procent, ska den totala nyutlåningen
årligen amorteras med ett belopp som minst motsvarar en procent av det högsta
kreditbeloppet.
Jag håller med. Amorteringens storlek baseras på lånebeloppet men beräkningen av belåningsgraden och därmed procentsatsen för amorteringen (1% eller 2%) baseras de fem första åren på köpeskillingen dvs lånebelopp/köpeskilling = belåningsgrad.
Om man gör en extraamortering så att man hamnar under 70% belåningsgrad mot det amorteringsgrundande värdet kan man begära att sänka amorteringen.
Det är väl det som har skett. Frågeställaren betalar 1 procent för närvarande.
Ja, precis! Jag fick läsa en gång till, blev lite rörigt i huvudet.