Amortera klumpsumma eller 3% i månaden?

Har ett bolån på drygt 2 400 000kr uppdelat på 3 olika lån där ett av dessa snart löper ut.

Vi har under senaste två åren amorterat 1% men kommer enligt amorteringskraven troligen tvingas till 3% pga. värdeminsking av bostad samt lägre inkomst pga studier och föräldrarledighet.

Till min fråga: Är det en bra idé att amortera en klumpsumma direkt för att komma ner till amoreteringskravet för 1% igen för att spara in lite på räntekonstnader eller är det bara köra på med 3% då det i det hela kanske inte rör sig om så många tusenlappar?

Kan tillägga att vi har denna klumpsumma “över” som bara ligger på sparkonto samt en bra buffert och renoverings-konto utöver detta.

Tacksam för tips på hur man kan tänka.

Då blir det ju att jämföra räntan på sparkontot och på bolånet. Har du högre låneränta så är det mer lönsamt att amortera jmf. med att ha det kvar på sparkontot och amortera så långsamt du kan.

I det ligger såklart att gissa räntenivåer på sparkonto/lån över hela perioden framåt detta gäller (tills du ändå kommer ner till din 1% nivå).

Men låneräntor är ju oftast högre än sparkontoräntor, så troligen bäst att amortera allt direkt gissar jag, om ni ändå har pengarna?

Är det lånet som löper ut eller en bunden ränta som löper ut? Själva lånet brukar löpa på 30 år.

Är det banken som säger att detta kommer att hända? Jag kan ha fel, men det amorteringsgrundande värdet ändras bara om kunden själv begär det (max vart 5:e år) eller om lånet flyttas/utökas. Jag tror inte banken på eget initiativ uppdaterar det amorteringsgrundande värdet och därmed triggar en högre amortering.

2 gillningar

Så jag också tänker.

Det som jag ser som alternativ är väl att investera klumpsumman i fonder och sedan amortera över tid från månadsinkomsten.

I fallet där vi amorterar klumpsumman kommer vi istället att investa i fonder över tid från månadsinkomsten.

Vad som är mest lönsamt är såklart svårt att veta, men det är där jag fastnat i tankarna i alla fall😊

En bunden ränta som löper ut. Ursäkta att jag var otydlig.

Nej jag har inte kontakta baknen än. Det var jag som tog för givet att bostadvärdet uppdaterades vid omförhandling av lån. Men det var bra att veta, tack så mycket😊

1 gillning

Det amorteringsgrundande värdet har absolut inte något att göra med omförhandling av lån.

Logga in på din bank, gå in på ditt lån så kommer du se exakt datum när det amorteringsgrundande värdet ändras. Det är var 5:e år.

Så när din bostad går ner i värde under dessa 5 åren så påverkar det inte amorteringskravet alls.

Värdet på bostaden kan alltså bara ändras var 5:e år, kopplat till amorteringen.

2 gillningar

Ja absolut, man kan ju tänka sig andra ställen att placera pengarna än ett sparkonto. Men nu börjar ju bolåneräntorna bli sådana att riskfri avkastning på amortering står sig ok jmf. ett osäkrare börssparande (tänker jag). Men det beror ju lite på er övriga ekonomi också, om ni t.ex. redan har ett “stort” belopp på aktiemarknaden.

Det hade jag inte koll på. Tack så mycket.

1 gillning

hur så kommer du ändra amorteringunderlaget? Om du bor kvar så behöver du inte göra det men FÅR som högst göra det vart 5e år. Det gör man ju bara när det gynnar en sj mao

får som.högst göras var 5e år, betyder inte att det görs!