Hej
Har två frågor om amortering, scenariot är enligt följande:
Vi har 2021 köpt en lägenhet för 2 500 000 kr med belåningsgrad 85%. Vi amorterar 2% och har bundet lån. Om ca ett år går de bundna lånen ut, jag överväger nu att göra en extra amortering på 250 000 kr för att få ner belåningsgraden till under 70% och därmed amorteringsgraden till 1%. Hur fungerar detta? Sker förändringen per automatik när man kommit under 70%? Kommer banken kräva en ny värdering för detta eller sker beräkningen av belåningsgraden på det ursprungliga beloppet vi betalat för lägenheten dvs 2 500 000? Finns det någon fördel/nackdel med att göra denna inbetalning vid villkorsändring när de bundna lånen går ut eller skall man göra detta nu när lånen fortfarande är bundna? Det är min första fråga.
Min andra fråga är följande:
Är det så att banken gör en helt ny kreditprövning av oss för att avgöra vilken amorteringsgrad vi kommer att få om vi skulle göra som ovan? Dvs kommer de att beakta eventuellt ändrade inkomster t.ex. om man överstiger 4,5 gånger inkomstregeln? Finns då risken att man ändå fastän man amorterar ned lånet till under 70% får högre amorteringskrav för att man slår i taket för 4,5 gånger inkomstregeln?
Tror att det är bäst att ringa din bank och kolla för att vara säker. Men jag tror inte att de kommer att kräva en ny värdering. Om du däremot har gjort förändringar i lägenheten som höjer värdet kan du begära en skriftlig värdering av en mäklare. Men det kan du göra tidigast 5 år efter att du har köpt lägenheten.
Det borde ske automatiskt att du går från 2% till 1%.
Hej! Jag tror inte att du kan ändra amorteringsplanen från 2 till 1 procent under de här fem åren, även om du är under 70 procent belåningsgrad. Som jag förstått det är det först efter fem år som du har möjlighet till det.
Anekdotiskt kan jag berätta att min fru och jag sålde BR och köpte parhus sensommaren 22 och det bar sig inte bättre än att vi med nya lånet hamnade en bit över 4,5 x årsinkomsten och landade på en amortering på 3%.
Inte så kul i dessa tider men vi höll koll och räknade kronor och ören och med en extra amortering på drygt 75k förra veckan kom vi under våra 4,5% med lite marginal.
Hela den här processen skedde i samråd med vår bankkontakt. Vi räknade ut när vi var under 4,5 och mejlade vår uträkning till bankkontakten. Hon godkände matten och gav oss en exakt summa för x-amorteringen som hon sen styrde till ett av våra tre lån. När pengarna var inne skickade hon hem ett brev med nya villkoren som vi skrev under och nu är vi som sagt på 2 procent. SKÖNT.
Men det jag mest ville säga med detta långa inlägg är nog att det är ok att gå ner från det skärpta amorteringskravet på 3 till 2 procent under den här femårsperioden, men från 3 till 1 var inte möjligt, sa vår bankkontakt (Swedbank). Vi tolkade det som att det inte heller var möjligt att gå från 2 till 1 under de första fem åren.
På fråga 2: Vi gjorde ingen ny kreditprövning, däremot fick vi skicka in våra tre senaste lönespecar samt anställningskontrakt för att styrka inkomsterna.
Hej!
Om du löser bort del av lån före räntebindningstiden gått ut KAN det innebära en ränteskillnadsersättning.
Om du köpte för 2,5 mkr utgår man från detta gällande amorteringskravet kommande 5 år och även belåningen. Om du gör en extraamortering så behöver du komma ner under 70% av 2,5 mkr för att få 1% amorteringskrav. Detta sker ej per automatik utan du behöver be banken om justeringen. Dem kräver ej ny värdering eller att du skall ange ny inkomst.
Man kan absolut betala in en summa för att komma under 70% och därmed amortera 1% istället. Hade möte med Swedbank för 1 vecka sen med exakt detta scenario!
Kan minska amortering om du är inom belåningsgrad för det inom 5 år. Det enda du inte kan ändra är det amorteringsgrundande värdet som belåningsgraden räknas efter.
Banken använder det amorteringsgrundande värdet från 2021.
De kräver ingen omvärdering och de kmmr inte göra någon upplysning hos UC.
Banken vill inte att du amorterar, det är FI som kräver. (FI=finansinspektionen). Om du aldrig skulle amortera får ju banken in mer ränta än om du amorterar. Så banken sänker nog gärna din amortering så fort reglerna tillåter det