Rätt taktik - bolåneränta

Hej! Jag har precis köpt ett radhus (2 895 000) som tillsammans med tillvalen (176 000) kostade 3 071 000. Jag gick in med 15% och har således en belåningsgrad på 85%. Jag valde rörligt och fick räntan 1,25. Min plan nu är att göra en värdering med förhoppningen att komma ned under 70% belåningsgrad för att på så vis komma ned från 2% till 1% amortering samt att jag har inbillat mig att jag samtidigt får ett starkare förhandlingsläge. Nästa steg är att ta in offerter från andra banker samt begära ut ett amorteringsunderlag från min bank (LF) och sedan välja den bank som erbjuder lägst ränta. Jag är intresserad av att binda räntan på 3 år.

Övrigt:

• Banken tyckte att kostnadskalkylen för föreningen såg bra ut samt normal skuld för att vara en nyproduktion (11 400kr/kvm).
  • Radhuset storlek är 125kvm.
  • Energiklassen är C.
  • Området har ett attraktivt läge.
    *Ett likadant radhus som endast hade standardval såldes nyligen (innan det ens är klart) för 3 800 000kr.
    Inflytt sker den 16/3-2022.

Jag skulle vilja ha feedback, tips och om du skulle rekommendera mig att göra något annorlunda.

Stort tack på förhand!

Du kan inte ändra ditt amorteringsgrundande värde tyvärr, så 2 % amortering kommer ligga kvar. Annars låter det väl bra. Inte kallat det att ta in offerter förut men att ringa flera banker är bra, låter som du har en bra plan. Generellt är rörlig ränta billigast i längden.

3 gillningar

Okej - vad tråkigt, jag trodde den hängde ihop med värderingen. Tack så mycket för svaret :slight_smile:

Innan tillträde och lånen lagts upp finns väl inget amorteringsgrundande värde? Tolkar det som att köpet gjordes för rätt länge sen men tillträdet sker om en vecka.

Dvs en värdering innan 16/3 kan vara värt att göra, eller missförstår jag något?

Bankbytet kan ju göras senare, men omvärdering först om fem år.

1 gillning

Amorteringsgrundande värde bestäms oftast av köpeskillingen.

Jag har inte varit med om eller hört om någon som löst det annorlunda men jag är varken mäklare eller jurist.

Som ovan nämnt, omvärdering av amorteringsgrundande värdet kan göras om 5 år, i mitt första svar fick jag det att låta som att man aldrig kan göra om det - så är det inte :slight_smile:

3 gillningar

Tror det är 5 år innan man får ändra amorteringsgrundande värdet

1 gillning

Vi köpte radhuset 2020-06 så då räknas 5 års perioden kanske från det datumet?

1 gillning

Enligt Finansinspektionens föreskrifter ska amorteringsunderlaget baseras på marknadsvärdet vid köpet, inte vid tillträdet alltså. Enligt min tolkning om ingen vet något annat?

FFFS 2016:16
“4 § Ett företag ska vid beräkningen av belåningsgraden använda det marknadsvärde som gällde när bostaden förvärvades. Vid beräkningen av belåningsgraden får företaget i stället använda det marknadsvärde som fastställs vid en senare omvärdering.”

Om resurserna finns kan man gå runt femårsregeln genom att lösa lånet och ta ett nytt baserat på det faktiska marknadsvärdet. Enklast kontant, att en partner köper ut eller säljer till den andra med nya lån eller kanske med hjälp av föräldrar eller liknande.

För bostadsrätter tillkommer bara de vanliga mindre administrativa avgifterna. För fastigheter och äganderätter tillkommer en extra lagfartsavgift men den kan man komma undan om man gör ett transportköp inom tre månader från köpet (tillträdet). Eventuellt kan man göra dubbla transportköp men det vet jag inte.

2 gillningar

Tycker din plan är rätt och håller tummarna att du kan få amoteringsunderlag på dagens marknadsvärde eftersom du inte flyttat in ännu.

Jag bor förnuvarande i en hyresrätt men skrev på papper för en nyproducerad bostadsrätt 2020. Inflytt 2022-04. När jag nu pratade med handelsbanken inför bolån så fick vi dagens marknadsvärde som amoteringsunderlag och inte köpesskillningen.

Hoppas detta blir utfallet även för dig :slight_smile:

3 gillningar

Man kanske kan tolka “ett förvärv” lite olika. Väldigt bra i så fall :clap:t3: även om det lämnar fältet öppet för amorteringsunderlag långt över marknadsvärdet.

2 gillningar

Är det inte så att per definition så förvärvar ni inte lägenheten förrän nu 2022-04, tidigare avtal är väl sk förhandsavtal? Så det är därmed helt rätt att marknadsvärdet sätts nu, och inte på vad värdet var år 2020

2 gillningar

Enda du kan göra för att omvärdera innan 5 års gränsen är att bygga ut minst 15 kvm. Då anser iaf Nordea att det är en väsentlig tillbyggnad. Renoveringar generellt räknas inte även om du skulle sätta in ett nytt kök för 1M

1 gillning

Hej Wilhelm, nyfiken hur det gick för dig? Lyckades du få ett amoteringsgrundade värde utifrån dagens marknadspriser?

Hej! Nej det gick tyvärr inte. Jag förstod det dock som att det hade varit möjligt att göra en värdering via en mäklare innan vi skrev på papperna för bolånet. Hade vi gjort det så hade vi kommit under 60% belåningsgrad. Den lärdomen tar jag med mig :blush:

Du kan värdera upp hur ofta du vill, men amorteringsunderlag kan enbart ändras som tidigast vart 5e år, dock kan undantag göras vid särskilda fall där omfattande renovering som lett till en omfattande värdeökning har skett.

1 gillning