Hej forumet, har en fundering som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
För något halvår sen insåg jag att jag amorterade mer än jag behövde på mitt bolån. Jag landade i att jag hellre ville investera mitt sparande i fonder, och besökte därför min bankkontakt. Jag förklarade för henne att lånegraden på min lägenhet nu ligger runt 60 % och att jag därför endast vill amortera 1 % per år. Hon accepterade det och sänkte min amortering i enlighet med detta.
Nyligen bestämde jag mig för att byta bank, eftersom att räntorna på Handelsbanken är för höga. I samband med detta så har jag begärt ut ett amorteringsunderlag från Handelsbanken. En ny bankperson kontaktar mig med mitt amorteringsunderlag, men säger att min amorteringsnivå är fel. Jag måste amortera 2 % per år. Enligt honom så får jag inte minska min amorteringnivå förrän 5 år efter att jag köpte fastigheten, till dess räknas min amorteringsnivå utifrån de nivåer som gällde när jag köpte fastigheten. Då hade jag en lånegrad på över 70 %, och jag måste därför fortsätta amortera minst 2 % om året fram till mitten på 2023, trots att min lånegrad idag är under 60 %. Den nya bankmannen skriver mellan raderna att min gamla bankkontakt gjorde fel som godkände min tidigare sänkning av amorteringen, och skriver att “enligt finansinspektionens direktiv kan man inte uppdatera underlaget för amorteringskrav förrän fem år har passerat.”
Vem har rätt, min gamla bankman eller min nya? Kan jag minska min amortering till endast 1 % om året, och vet någon vilka direktiv från finansinspektionen som den nya bankmannen syftar på?
Du får ju inte göra ny värdering förrän efter 5 år. Så det är den ursprungliga värderingen (normalt köpeskillingen) som gäller i 5 år. Att du nu ligger under 60 procent måste vara pga av värdeökning.
Som ECB säger. Har du hamnat under 70 % belåningsgrad pga amortering eller pga uppskattad värdeökning? Endast enligt förstnämnda fall får du sänka till 1 % amortering.
Jag har hamnat under 70 % endast pga amortering. Jag tjänade bra under en period och lade in mycket i bostaden. Jag har inte gjort någon omvärdering av bostaden, utan har utgått ifrån det pris jag köpte bostaden för när jag beräknat min nuvarande bolånegrad till runt 60 %.
Det låter ju lovande. Har bara haft mailkontakt med bankpersonen hittills. Han lät rätt säker på sin sak, om du känner till några relevanta dokument som bekräftar detta så säg gärna till. Tänkte att jag får be bankmannen beskriva tydligare vilka direktiv från finansinspektionen som han syftar på annars.
Vet inte hur mycket tydligare det kan bli än FI själva. Du söker ett lån på <70 % av det amorteringsgrundande värde som sattes när du köpte bostaden. Därav 1 % amortering.
Svensk Fastighetsförmedling har en egen sida där de beskriver exakt din situation:
Har ett hus köpt innan 2010, dvs innan amorteringskraven skärptes i två omgångar.
Belåningsgrad 50,5% mot inköpspris.
Huset har inte omvärderats sen köpet.
Har haft en symbolisk amortering på drygt 1%.
Vill nu göra uppehåll och banken svarar med att de gör då en statistisk värdering på huset (och låser värderingen på 5 år) och detta ger belåningsgrad på ca.30%. I och med detta är jag fri att stoppa amorteringen som jag behagar.
Förstår dock inte varför de måste låsa min värdering i fem år för detta. Så vitt jag kommer ihåg så fanns det inte amorteringskrav på samma sätt innan och banken borde väl kunna ändra på min amortering utan att låsa värderingen på huset?
Rent praktiskt tror jag inte nya värdet kommer att skapa några problem för mig då jag lär hamna på en belåning på 30%, men nu gäller det principen
Nej ditt lån borde ju inte omfattas av amorteringskravet?
Men ett tillägg är att det är bara värderingen kopplad till amorteringskravet som låses. Värderingar för andra syften, t.ex. utöka lånet, omfattas inte.
Vi hade kommunikationssvårigheter när tidigare bank lämnade delarna kring amorteringskrav tomma på amorteringsunderlaget. Nya banken förstod ingenting förrän vi talats vid och de faktiskt förstod att vi är utan amorteringskrav. Att vi hela tiden frivilligt haft amortering över nivån på “nya” amorteringskravet förvirrade bara ytterligare. Så var bara tydlig i kontakten och påtala läget för dem så bör det lösa sig.