Hej, det har gått 4 år sedan vi flyttade in i vårat hus. Vi la då 25% kontant och är nu nere på 70% belåning från inköpspriset.
Min bankkontakt säger att vi inte får sänka amorteringen till 1% förens efter 5 år, men som jag förstått det gäller 5 år om man har ett nytt amorteringsgrundande belopp eller vad det heter? Vi är ju på 70% belåning på det priset vi köpte bostaden för januari 2020 (ca 61% belåning på senaste värdering).
Har jag rätt att sänka amorteringen till 1% nu eller behöva jag vänta 5 år?
“rätt” är nog svårt att säga, men du har inget krav från Finansinspektionens amorteringskrav längre som säger att du måste amortera mer än en 1%. Har själv ändrat amortering på ett lån innan 5 år gått. 5års regeln gäller väl endast hur ofta man får ändra det amorteringsgrundande värdet på bostaden.
Som Kalle skriver, det är omvärdering av bostaden som ska ske först efter fem år ELLER vid större förändring av bostaden som förändrar värde (tillbyggnad eller balkong mm). Så om det är 70 % av värderingen som skedde när det köptes bör amorteringen kunna gå ned ja.
Nej, det finns inga laga skäl som hindrar banken från att bevilja 1 procents amortering utifrån den infon du gett. Det är ren affärsverksamhet från deras sida. Be om en förklaring till varför och var beredd på att begära ut amorteringsunderlaget. Jobbar inte banken långsiktigt med dig som kund har du fel bank
Är du under 70% från inköpspriset så behöver du bara amortera 1%.
Många som jobbar på bankens kundservice är unga studenter som inte har någon koll alls, alltid viktigt att komma ihåg.
Är det någon över 22 år på banken så är det ju ofta en ekonom, vilket också säger en del…
De är alltså inte de skarpaste knivarna i lådan på banker om man säger så, vilket är tur, då de inte producerar något eller skapar något förutom elaka tjänster.
Vi är under 60% men amorterar 5% (vilket säger mer om husets marknadsvärde och lånets storlek än om vår inkomst) och det gick banken med på. Ska nog ändå sänka amorterringen när bindningstid löper ut kommande oktober, och bunkra till renovering istället.
Tack för alla svar, då var jag inte fel ute.
Har möte med banken nästa vecka då mina lån också ska bindas om (men ska köra rörligt på allt).
Bor på en mindre ort och banken gör mycket för det lokala föreningslivet också, men tänker inte stanna om jag kan spara 400-600 kronor varje månad i räntekostnad. Utan att förhandla något har en annan bank erbjudit mig 4.69% rörligt och räntan jag fick först från nuvarande var 5.09% så det tänker jag inte acceptera. Lånesummorna/huspriserna är inte som i storstäderna i södra Norrland så runt 4,69% känner jag mig nöjd med om jag får, då skulle rabatten vara 1,3% enheter.
Annars begär jag ut amorteringsunderlaget på mötet.
Jag har själv flyttat mitt bolån från en mindre bank eftersom de absolut inte ville diskutera räntan trots att den låg 0,5% över SBABs rörliga ränta. Fördelen med mindre banker är att de oftast inte är lika knussliga när man viil låna eller höja sina lån. Större banker hårdgranskar kalkyler och tjänar du 100 kr under vad som krävs vägrar de låna ut. Om du vill att den mindre banken ska vara kvar får du betala vad de kräver. Bryr du dig inte så kör på det billigaste alternativet.
Idag var bankmötet på lokala banken, fick 0,2% enheter lägre ränta än jag skulle få hos SBAB med hela lånet på rörligt. Så är nöjd över att kunna stanna lokalt
Diskuterade inte amorteringen, känns klokt att fortsätta amortera 2%, det är så små belopp för oss här i Hälsingland.