Hur många amorteringsunderlag kan man begära innan banken undrar?

Hej,

Jag tänkte begära ut ett amorteringsunderlag inför, eller precis efter, nästa ränteförändring. Men sen kom jag på, hur många sådana “kan” man begära ut innan banken tror att man bara gör det för att få ett bättre förhandlingsläge?

Amorteringsunderlaget är bara ett och ändras inte över tid, så länge du inte gör saker med själva lånet. Du har blandat ihop begreppen. Det är kreditupplysningar som man kan göra för många av.

Tack JesseX,
Jag tror dock inte att jag blandad ihop begreppen. Om jag begär ett amorteringsunderlag idag har jag 1.5MKr i lån, om jag begär ett nytt 3 månader senare har jag amorterat 10k och har då 1.49Mkr i lån. Då har jag gjort något med lånet och jag bör få ett nytt.

Så, hur många gånger kan jag begära amorteringsunderlag och mha det diskutera mig till bättre ränta, utan att bankerna fattar vad jag sysslar med?

De fattar vad du sysslar med redan första gången. Du kan begära ut hur många som helst. Det finns inget register över sådant utan det är kreditupplysningarna som syns i register.

Samtidigt undrar jag om det verkligen är nödvändigt med ett nytt amorteringsunderlag för att du har amorterat. Det borde det inte vara. Det är ju bara när du utökar lånet som villkoren förändras.

Banken kommer så klart fatta det första gången du begär ut det, varför skulle du annars begära ut det?

Och lånet har ju inte ändrats för att du amorterar på det.

Ah, tackar @Anonym och @Lord_Json! Case closed.

Enkelt exempel: du har 850tkr i lån. Du måste amortera 2% pga över 70% belåning då bostaden är värd 1mkr. Säg att efter ett tag har du amorterat ner lånet med 50tkr så du har 800tkr kvar i lån. Trots det är du fortfarande belånad över 70% så du kommer behöva amortera 2% på ditt lån även om du begär ut amorteringsunderlag.

Det gör än mindre “sense” att begära ut efter varje 10tkr du amorterat för det gör ingen skillnad på % du måste amortera om du inte kommer under 70% och 50% belåningsgradsgränserna.

Ett annat scenario där det “make sense” att begära ut amorteringsunderlag är om du t.ex har lånat över bostadens årsinkomst x5.5 så du måste amortera en extra % pga det, så totalt 3%. Om du får ett saftigt lönepåslag eller nytt jobb så du hamnar under x5.5 gränsen kan du begära amorteringsunderlag för att slippa den extra % och endast behöva amortera 2% om du är belånad över 70% av bostadens värde.

Värt att nämna är att varje slant du amorterar idag under “högränteläge” ger dig en direkt avkastning på %-ränta som du har på lånet. T.ex om du amorterar 100tkr och har 5% ränta ger det dig en direkt avkastning på 5tkr pga att ditt lån blir 100tkr lägre och du behöver betala ränta på mindre.

Aha, okej, så jag kan inte “spela ut bankerna mot varandra” om inte mitt lån förändrats substantiellt?

Min plan var annars att begära ut ett amorteringsunderlag 1x per år och gå runt till banker och kolla räntor.

Jo, men har du inte ändrat något mer än lite amortering kan du använda samma underlag, du behöver inte begära ett nytt.

Inte riktigt helt sant. Vissa aktörer du vill byta till (flytta lånet alltså) kräver att amorteringsunderlaget inte får vara äldre än x månader. Det är ju daterat, så då måste du hämta ut ett färskt. Men som redan sagts här: just do it :slightly_smiling_face:

Mmm fast 4.5x årsinkomsten är det väl.

Hej!

Du behöver inte ett amorteringsunderlag för att jaga räntor, en ny bank vill enbart ha det när det börjar bli dags för affär, inte i offert stadiet. Du behöver bara ha koll på några saker.

1. Hur mycket har du i lån
  2. Vad köpte du för
  3. Om det var längesedan du köpte så kan det vara bra med lite jämförelseobjekt som sålts de senaste 3mnd i området.Alt en värdering från en mäklare om du orkar med det. (nya banken kan söka på din adress och få en värdering medan ni sitter i tele om dem vill det)
  4. Vad hushållet tjänar varje år.

Vill du trigga din nuvarande bank att förstå att du är ute och shoppar ränta så tar du antingen kontakt med din kontaktperson och förklarar vad du vill för dem eller så begär du ut ett amorteringsunderlag och hoppas på att dem ringer upp dig med förslag på ny ränta.

Försök få en rimlig förväntans-nivå på vad ditt lån är värt för banken och vad du som kund är värd. Sen kan du enkelt på t.ex SBAB.se eller andra liknande nätbaserade banker få en grund för vad du borde betala och om du sedan vill så kan du försöka pressa banker på några extra tiondelar. Du kan även kolla om du har nån deal med färdigförhandlade räntor via facket. Då har du några datapunkter på vad du faktiskt kan få och vad du faktiskt kan förvänta dig.

Vad du än gör så skall du inte stirra dig blind på vad andra får.

Det är en värld av skillnad mellan ett lån på 6MSEK på ett hus värt 15-20MSK där hushållet har en bruttoinkomst på 180K+ i månaden och ett hus värt 2,1MSEK med lån på 1,8 där hushållets månadsinkomst ligger på runt 50-60K brutto. Det blir inte samma villkor då säkerheten i fastighet och betalningsförmågan skiljer sig så mycket, och de tiondelar som skiljer i ränta slår mycket mer ju större lån som du har.

För att avsluta så är 0,1% diff på ett 1,5MSEK lån 125kr/mnd. (1500kr på ett år) Så om du får 4,7 eller 4,8 efter rabatt så kommer det slå marginellt på din ekonomi. Med all respekt för pengars värde, så bör du även se värdet av tid/ansträngning/flytt av bank samt stress i relation till ekonomisk vinning.Försök hitta en nivå där du känner att du mår bra och inte upplever att banken utnyttjar dig.
Om du har årlig rabatt med 3mnd ränta så räcker det att du surfar in på några digitala banker för att få en referens ränta innan du ringer för omförhandling. Om dem inte är intresserade av att ge dig en rimlig ränts så har du ju ett bättre erbjudande redan med 5min ansträngning på SBABs hemsida.

3 gillningar

Det skiljer sig från bank till bank. Vissa har högre, vissa mindre, snitt ligger på 5.5x.

Du blandar nog ihop amorteringskravet med hur mycket banken lånar ut.

Helt rätt! Det blev en mixup från mig, det ska vara 4.5x årslönen.

1 gillning