Vi har köpt ett radhus som behöver totalrenoveras. Vi fick det billigt men renoveringen kommer däremot kräva mycket kapital.
Vi har idag lånat 85% och får därför en ränta på 5,12%
Denna ränta skulle jag vilja få ned när vi renoverat klart genom att värdera om bostaden och det innan 5 års regeln. Idag har vi köpt den för långt under marknadsvärde men som sagt mycket behöver fixas före.
Jag hittade detta. Du kan värdera om ditt hus eller din lägenhet en gång vart femte år. Undantaget då du får omvärdera bostaden inom fem år, är om du gör en omfattande renovering, ombyggnad eller tillbyggnad som avsevärt ändrar värdet på bostaden.
Exempel på omfattande renovering:
vid köp av renoveringsobjekt där priset väsentligt skiljer sig från marknadsvärdet
utbyggnad med ett eller flera rum
friköp av tomträtt
installation av bergvärme.
Jag tycker vi gör en omfattande renovering där priset väsentligt skiljer sig från marknadsvärdet när vi nu gör om allt.
Tex ska vi renovera Ett kök, 2 badrum, vardagsrum, nya ytskick, golv, fönster, dörrar, ytterdörr, tak, ny ventilation.
Jag anser detta är en omfattande renovering. Efter detta kommer det skilja runt 1,5 miljon från det vi köpt för och vad marknadspriset är efter renovering.
Men sen läste jag även detta. Exempel på renovering som inte anses som omfattande renovering (löpande underhåll):
renovering av enstaka rum, som till exempel kök eller badrum
Jag gjorde ungefär det du beskriver för ett par år sen. Det var inga större problem med banken, men de ville ha nåt på papper som uppfyllde kraven du nämner. I vårt fall hade vi ändrat planlösningen i köket så det löste sig.
Nu är det ju inte säkert att ni får igen renoveringskostnaden .
Orenoverade och renoverat skiljer sig inte jättemycket.
Varför inte lägga mer så ni slipper amortera då?
Ska ni låna för att renovera?
Det är den enskilde banken som avgör vad de anser vara tillräckligt omfattande. Landshypotek bank krävde utökad boyta medans hos Avanza behövde värdeökningen vara tillräcklig. De ansåg dock inte vår ökning på 500 000kr vara tillräcklig. Så jag hade ringt och hört mig för hos banken.
Enligt egen erfarenhet kan banken inte säga huruvida din renovering kan ligga till grund för en omvärdering relaterat till amorteringskravet, innan renoveringen är gjord.
Ett annat alternativ är att söka ett byggnadskreditiv hos banken, för renoveringen. Då jobbar man med förhandsvärdering för att utröna lånemöjligheten.
Ett byggnadskreditiv kostar väsentligt mer än ett vanligt lån.
Absolut. Men det finns en risk att “helrenovera” om man gör det för att sänka sina kostnader då man inte riktigt kan veta i förväg om det anses tillräckligt för en omvärdering. “Uppdatering” av befintlig bostad, oavsett hur stor uppdatering, tenderar (enligt min erfarenhet) att inte vara tillräcklig för en omvärdering hos banken.
Med ett byggnadskreditiv kan man vara lite tryggare i var den slutliga ekonomiska situationen kommer att landa, till ett högre pris.