Hej!
Jo, jag och sambon funderar på att köpa bostad i ett radhusområde som är upprättat som brf.
Objektet är ett dödsbo med omfattande renoveringsbehov och min bedömning är att renoveringskostnaderna är lägre än marknadsvärdet efter renovering. Detta då det nyligen sålts renoverings- och totalrenoverade objekt i området med samma planritning.
Min fundering blir då om det kan göras en omvärdering som avviker från 5-års regeln?
Eftersom det är brf kommer bara innanmätet renoveras, inga tillbyggnader osv kommer byggas, så det är frågan hur banken kan tänkas resonera. Var går gränsen för “omfattande värdeförändring”? 
Om någon har erfarenhet av detta tar jag tacksamt emot den för att ha mer kött på benen i dialogen med banken
Omvärdering kan du göra men du kan inte påverka amorteringsunderlaget. Vissa mäklare tar betalt för värderingen.
1 gillning
Ja glömde säga att det amorteringsunderlaget som är intressant. Trodde det kunde gå
Jag har för mig att man kan göra undantag från 5-årsregeln men då gäller det omfattande renoveringar så som om- eller tillbyggnader, det räcker sällan (aldrig?) med att t.ex. renovera köket eller badrummet. Men det är banken som bestämmer det eftersom de måste kunna argumentera för Finansinspektionen.
Så kolla med din bank, det är de som har utslagsrösten kring undantaget.
2 gillningar
Om ni funderar på grund av lån och räntor, så är det en stark signal till att ni inte har råd.
1 gillning
Bra att du säger, ska vara tydlig med banken att det inte har med det att göra. Vore tråkigt om de säger nej innan de ens tittat på det.
Det är väl snarare FI som ställer så höga krav, bankerna är bara budbärare. Lösa amorteringskrav skulle bara öka bostadspriser, inflationen och privatpersoners risk mot räntor som redan är hög pga hög andel rörligt.
Avser ni att låna till renoveringen så är detta en fråga som borde komma upp tidigt. Jag tror inte det är så enkelt som att säga att det bara är vissa arbeten som funkar. Kan du visa nuvarande värde och priser/värde på likadana som är renoverade och det är stora skillnader så tror jag du har ett case. Men som sagt prata med banken om hela planen, direkt.
Nordea skriver
Undantag för när du kan omvärdera bostaden tidigare
Har det skett en avsevärd värdeförändring av bostaden, kan det finnas undantag från femårsregeln. Om du vill veta mer, prata med din rådgivare.
1 gillning