Sänka amorteringsnivån genom att värdera om bostaden till ett högre värde - hur går det till?

Som titeln, hur går det till, rent praktiskt? Vem kan göra värderingen, är det banken som man har lån hos eller någon annan? Är det gratis? Om nej, ungefär vad kostar värdering för detta syftet?

1 gillning

Du kontaktar en mäklare och ber de göra en skriftlig värdering av bostaden. Kostar några tusenlappar.

1 gillning

Vissa banker (Skandiabanken t ex) har även en statistisk värdering av bostaden som uppdateras löpande. Om man är nöjd med att värdera om till den värderingen är det bara att be banken göra det. (Men även då blir den låst i fem år…)

2 gillningar

Du måste uppfylla något av dessa 2 krav för att förhandla bort amorterinskravet.

Det ska ha gått 5 år sedan du köpte bostaden innan du kan värdera om bostaden för att få möjlighet att få bort eller sänkt amorteringskrav.

Eller
Du kan värdera om bostaden innan 5år. För det krävs att du gjort omfattande renoveringar. Och vad omfattande renoveringar är kan ingen säga exakt utan det får du pröva hos banken och Finansinspektionen. Det krävs stora renoveringar eller tillbyggnad för att detta ska gå. Men det går alltid testa.

Jag ska göra detta nu snart. Vi har ägt i mindre än 1,5år.
Vi har gjort om vårt hus invändigt. Bytt kök, 2 badrum, nya ytskick, ny ventilation, nya vattenledningar, isolerat bjälklaget, bytt tak.
Vi ska även byta fönster, men det lite senare. Detta är ganska omfattande renovering och jag tror att vi kan få ned eller bort amorterinskravet före 5år pga av dessa renoveringar. Men som sagt det är banken med Finansinspektionen som bestämmer om det räcker för att få ompröva amorteringskravet.

Som jag förstår det kan du pröva amorteringsunderlaget hur många gånger du vill. Prata med banken så får du skicka in vad du har renoverat och sedan bestämmer banken eller Finansinspektionen om det är tillräckligt stora renoveringar för att få kravet omprövat.

Sedan gäller det att bostaden också ökat i värde så det verkligen blir lägre än 70% eller 50%

Ring och prata med din bank. Jag har sbab och de är verkligen bra att ha och göra med. Rekommenderas.

Kontakta en mäklare och be om en GRATIS värdering.

De flesta mäklare ser detta som marknadsföring. Du kan ju även locka med att de ligger bra till hos dig när det blir dags att sälja - jag har fått flera fria värderingar genom åren.

Vissa mäklare lockar även med andra perks om de får värdera din bostad - t ex Eurobonuspoäng :smiling_face:

Jag har SBAB. Jag har inte renoverat ett jota utan det har snart gått 5 år sen köp. Som titeln då, hur går det till, rent praktiskt? Vi har samma bank så borde vara samma förfarande

Jo tack det känner jag till, men sen då? Jag efterfrågar hur hela processen går till, du har beskrivit steg 1 kan man säga.

Steg 2
Kontakta banken och be dem sänka amorteringen. Sedan får du argumentera för vad du tycker den skall vara och då är det bra att ha en färsk värdering i bakfickan.

Utgångspunkten är ju amorteringsreglerna.

Över 70 % belåningsgrad = 2 % eller mer
Under 70 % = 1 % eller mer
Under 50 % = 0 % eller mer

Utöver detta tillkommer en procentenhet om lånet är över 4,5 av hushållets samlade bruttoinkomst oavsett belåningsgrad.

Men i verkligheten är nog allt förhandlingsbart.

Ring till sbab imorgon. Är alltid kö typ 15-45min men man kan välja att de ska ringa upp.

Säg som det är. Det har gått 5 år och du vill pröva ditt amorteringskrav. Har du inte gjort någon renovering så kommer de göra en egen marknadsvärdering och du kan nog få svar direkt vad bostaden är värd idag.

Har du tur har värdet stigit senare 5 åren och du hamnar under 70% eller 50% och får lägre amortering samt kanske bättre ränta.

Ring till dem. De är väldigt hjälpsam. De är faktist mån om dig. Försöker förklara så att man förstår. Sen är det alltid bra att man är lite påläst själv men skriv ned alla frågor du har och be dem svara på dem.

Vi kan inte hjälpa dig mer nu utan kolla med sbab.

3 gillningar