Kan man få ner månadskostnaden på lånet?

Har idag en bostadsrätt, där räntan skall omförhandlas i början på nästa år.
P ga små marginaler i, den för tillfället, ekonomiska situationen undrar jag om det finns något man kan göra för att få ner sin månadskostnad innan det är dags för att förhandla om räntan.
Vet att regeringen har pratat om slopat amorterings krav, men det har ju inte slagit igenom än.
Har läst att man kan omvärdera bostaden, för att på så sätt få ner räntekostnaden. Men då var man tvungen att ha bott i den i minst 5 år om jag har förstått detta rätt.

Vad kan jag göra just nu för att få ner månadskostnaden på lånet?
Hur fungerar det med omvärdering av bostadsrätten? Vem kontaktar jag?
Kan jag omförhandla igen när läget ser bättre ut?
Kommer dessa åtgärder med omvärdering att påverka en framtida försäljning?

Tack på förhand.

Du kan ju snacka med skatteverket och få ränteavdraget varje månad istället per år.

Har redan ordnat med jämkningen för att få mer kvar av lönen varje månad. Detta gäller endast bolånet.

Att amotringsfritt klubbas igenom i riksdagen är liten möjlighet till… Å om de skulle bli så höjs räntan…

Vet inte hur det är med bostadsrätter men med hus gäller 5 år innan du kan göra en omvärdering. Du kan vända dig till en mäklare för att göra en omvärdering. Vissa mäklare har historiskt gjort det gratis andra tar betalt, här går det att förhandla bort kostnaden.

1 gillning

Generell amorteringsfrihet är det nog få som önskar, men som myndigheter har sagt; om man har på riktigt svårt att betala kan banken eventuellt tillåta tillfällig amorteringsfrihet.

Alltså, prata med banken och var beredd på att bevisa att du kommer ha mycket svårt att betala framöver.

1 gillning

Värdera lägenheten om du tror det kan hjälpa vid omförhandling av räntan

Ok, hur går jag till väga då?

Kan jag få ner räntan genom att omvärdera lägenheten?

Hur hög är din belåningsgrad? Om du ligger på gränsen till 70% eller 50% kan en omvärdering göra att du hamnar under amorteringskraven på 2% respektive 1%. Jag skulle oavsett kollat med banken om man kan få ner amorteringen tillfälligt alternativt börja kolla efter andra banker som kanske kan ge dig ett bättre erbjudande.

Detta är amorteringkraven:

• Över 70% belåningsgrad, minst 2% amortering
  • Mellan 50% och 70%, minst 1% amortering
  • Under 50% belåningsgrad, inga amorteringskrav

Om det är mer än 5 år sedan du tecknade ditt nuvarande bolån kan du få bostaden omvärderad. Ring banken och dubbelkolla detta.

Du kontaktar sedan en mäklare som gör värderingen åt dig. Detta kan vara gratis eller kosta 2-3 tusen för en skriftlig värdering som du kommer behöva.

Då återkommer sedan till banken med den nya värderingen. Givet att din nya belåningsgrad kommer under de nivåer som Jetman nämner kan din amorteringstakt sänkas.

Du kommer troligen inte få lägre ränta för att du amorterar mer, men du ska inte heller behöva räkna med högre.

Tillägg: Be mäklaren om en muntlig värdering först så att du vet om det kommer vara värt att betala för den skriftliga. Så att du inte betalar för en värdering som inte hjälper situationen.

3 gillningar

Det är inte ens 2 år sedan som vi fick vårt bolån. Jag har redan en jättelåg ränta, så den är ingen ide att förhandla ner. Tittar istället på alla andra kostnader gällande bolånet, och har skurit ner på alla onödigt i form av utgifter.

Då är nog den sista utvägen att kontakta banken för att diskutera en tillfälligt amorteringspaus som nämndes tidigare.

1 gillning

Om du har familj som sitter på pengar över och är beredda att hjälpa dig kan ytterligare ett alternativ vara att låna pengar av dem (till en lägre eller motsvarande ränta). De pengarna använder du då för att amortera ned bolånet så att du kommer under någon av gränserna för sänkt amortering. Din skuld förblir lika stor men du förbättrar ditt kassaflöde varje månad.

1 gillning

Har värdet på bostaden ökat? om ej så är det kanske inte lönt att lägga tid på värdering.

jag hade gått till banken och bett om att få amorteringsfritt, förutsatt att den ekonomiska situationen är tillfällig. Sedan hade jag sett över möjlighet till extra jobb alternativt sälja och köpa en billigare lägenhet. Troligen kommer kostnaderna för lägenheter öka kommande år, tänker på avgiftshöjningar p.g.a av el/räntor osv.

2 gillningar

Detalj: det ska gå mer än 5 år sedan det amorteringsgrundande värdet spikades. Om du köper en lägenhet, byter bank för ditt bolån efter 3 år, så kan du omvärdera för nytt amorteringsgrundande värde efter 2 år hos nya banken.

1 gillning

Jag får inte riktigt ihop det. Om du redan har jättelång ränta samt skurit ner på alla andra utgifter och fortfarande har små marginaler. Då måste något annat ha hänt. Banken borde ha gjort en analys innan du fick lånet där de var säkra på att du klarar en högre ränta.

Kan du öka intjäningen? Jobba mer? Byta jobb? Har du verkligen skurit ner på alla onödiga utgifter?

1 gillning

Tyvärr ja, har sagt upp alla streamingtjänster, bytt försäkringsbolag till ett billigare. Självklart så kommer det en faktura på 2 månader som ett brev på posten, för att man bytt i mitten på en månad. Har normala mat utgifter, med tanke på vad det kostar idag. Bunden ränta som sagt, bundet elpris, billån där räntan var billig, men som gick upp såklart eftersom allt går upp.

Om bilen inte är ett måste så kan du ju kapa den kostnaden.

Alternativt om du kan utöka bolånet för att betala av billånet.

Köpa billigare bil.

Helt rätt! Tack!

1 gillning