När får banken värdera om ett boende?

Hej,

Jag har en fundering. Jag har idag ett bolån som jag amorterar 1% på. Vi köpte boendet precis innan marknad vände och således är bolånet värderat på högre än vad boende är värt idag. När får banken lov att värdera om vår bostad? Kommer de att göra det per automatik? Vid en omvärdering (idag) kommer vi att hamna på en högre belåningsgrad och behöva amortera 2% vilket jag gärna vill undvika :grin:

1 gillning

5e år vill jag minnas. Sen är det väl inget som händer per automagi hos bankerna. Vissa gör det säkert när man skall förhandla räntor och liknande. Så kanske försöka på en bindning av räntan innan 5årsgränsen om du vill mota olle i grind? :smiley:

Gör du ingenting, så gör banken ingenting. Banken har inget intresse av att höja din amortering, enligt principen Don’t fix it, if it ain’t broken.

Däremot kan du få problem om du vill byta bank efter 5 åt, eftersom den nya banken går på aktuellt marknadsvärde.

3 gillningar

Ok,

Det tänkte jag med på. Om jag skulle önska byta bank nu för att försöka pressa ner räntan t.ex. för inte den nya banken en färsk värdering då? Eller går de rakt av på amorteringsunderlag och ”tar över” befintliga villkor inom femårsperioden?

De lär inte gå på det amorteringsgrundande underlaget utan i första hand utgå ifrån sina automatiska värderingssnurror. Iaf gjorde Länsförsäkringar det alldeles nyss när jag funderade på att byta. Till min nackdel :slight_smile:

1 gillning

Ja, det var lite det jag tänkte. Får ringa runt och höra mig för.

Byter du bank gäller den gamla 5-årsperiden. Du får en oförändrad amortering. Kruxet är väl om något bank är villig att ta över dig, när den nya banken vet att fastigheten har minskat i värde.

Gav din nuvarande bank ett bra erbjudande när du köpte fastigheten är det tveksamt om du kan få något bättre nu.

1 gillning

Rent generellt så är det inte möjligt för banken att skapa en svensk säkerställd bostadsobligation från ditt bolån om ditt Loan to value ligger högre än 75% så det är inte så dummt att försöka komma under den gränsen med lite marginal om man vill hitta en ny bank.

3 gillningar

Det är en värdering för hur amortering ska fungera och en annan värdering för vilken ränta som erbjuds. Precis när du köper är dessa två värderingar samma. Med tid värderar banken om ert hus efter marknadsläget och dessa påverkar förhandlingsläget för räntan.

Ja, så är det. Under en mycket stor del av min bankkarriär var gränsen för ett bottenlån 75 procent. Ville man exempelvis låna 85 procent blev de sista 10 procenten ett topplån med högre ränta, och oftast förstärkt med borgen.

1 gillning

Har haft kontakt med 3 olika banker nyligen som värderat på 3 olika sätt (för ränteerbjudandet).
Danske Bank använde köpeskillingen från 10 månader sen.
Skandia värderade högre mha UC Bostad.
SBAB värderade lägre.

Till TS: Som sagts tidigare i tråden, räkna med 5 år låsning för det amorteringsgrundande.