Min pensionerade släkting äger en lägenhet med belåningsgrad precis över 1% amorteringsgräns (tror det är 51%). Om hon amorterar ned den sista procenten och slipper amortera blir kassaflödet bättre.
Nu undrar jag vad som händer om marknadsvärdet går ned? Kan banken värdera ned lägenheten och därmed tvinga fram amortering igen?
Det är inte dagens marknadsvärde som bestämmer belåningsgrad. Det är det bedömda marknadsvärdet när det s.k amorteringsunderlaget gjordes. Bostadsvärderingen i detta underlag kan uppdateras var 5:e år.
Köper du idag en lägenhet för 1m kr blir det bostadsvärderingen i amorteringsunderlaget. Skulle marknadsvärdet efter ett år gå ned till 900.000 är bostadsvärderingen i amorteringsunderlaget fortfarande 1m kr.
Tack för svar båda två. Hur gör bankerna i normalfallet? Uppdaterar dem bostadsvärderingen i amorteringsunderlaget någon gång? Eller sker det med automatik?
Villkoren i skuldebrevet gäller och i skuldebrevet finns ingen koppling till värderingen. Gör du ingenting, så gör banken ingenting heller, oavsett värdeförändring upp eller ner.
Nej men om du som i mitt fall ber om att få bli av med 1% amortering så utgick dom från sin chablon som gav ett visst värde (baseras nog mest på yta och sålda i området). Ville jag ta den kunde det då bli min nya värdering på huset. Men bara för att jag bad om det kikade dom alls på det.
Om jag trodde marknadsvärdet var högre hänvisade dom till att jag kunde be en mäklare göra en värdering som då kan grunda den på lite andra faktorer antar jag, lokal marknad, nuvarande utbud etc gissar jag.
Gjorde via mäklare som värderade några 100k högre, skickade in till banken som reggade det som min nya värdering och plockade bort 1% amortering pga att jag då hamnade under 70%.
Men som sagt allt ovan pga att jag drog ingång det, annars som @Nestor skriver.