Bestämma amorteringsgrundande värde

Hej.

När jag läser om amorteringsgrundande värde så står det att det bestäms när man tar ett bolån. Om man då inte har ett bolån på en bostad hur bestäms det då eller har man inget? Behöver man då göra en värdering hos en mäklare eller kan bankerna sätta ett eget ändå?

Anledningen till frågan är att jag har ett fritidshus utan lån som jag betalade mindre än marknadsvärdet för som jag skulle vilja belåna. Då saknas amorteringsgrundande värde och marknadsvärdet är för lågt. Löser man detta med en värdering?

Mvh Erik

Lite oklart vad du vill göra. Vill du ta ut pantbrev på fastigheten? I annat fall är väl köpeskillingen det värde som banken kommer att tillskriva fastigheten.

1 gillning

Jag skulle vilja jämföra ränta från olika banker och jag vill samtidigt maximera värdet på fastigheten så belåningsgraden blir lägre för det jag vill låna. Detta blir ju baklänges mot hur man normalt gör när man tar en lån direkt och då har marknaden dessutom satt värdet. Nu betalade jag mindre och vill låna senare men jag kanske får nöja mig med köpeskillingen och värdera om senare?

Jag skulle ganska starkt tro det. Värdet är ju uppenbarligen det du gav för fastigheten om det inte rör sig om en gåva. Bankerna har dock egna register där de kan värdera fastigheter, men kan tänka mig att de vill veta varför du fick den så billigt, och så får du redogöra för dessa skäl för att få upp värdet.

Det som ska hända här är att du och banken kommer överens om marknadsvärdet på fastigheten. Typiskt sett gör ni det med hjälp av en värdering av en mäklare. Banken har ju ingen skyldighet att låta dig ta ett lån, så de måste dela din och mäklarens syn på värdet (samt att du klarar deras kreditbedömning) för att du ska få lån.

Läs tex här hos Nordea, processen liknar den för omvärdering. Notera dock att det ibland är svårare att belåna sommarhus än permanentboende då det anses ha högre risk, samt att det kan vara svårare att belåna något som tidigare är skuldfritt eftersom pengarna då ska användas till annat än boendet.

Tack för länken. Det stod ganska tydligt när jag klickade runt att det är mäklaren som bestämmer det amorteringsgrundande värdet genom sin värdering. Så det verkar ju vettigt att göra så man har något att visa bankerna när man frågar runt.

Ja vi får se vad de säger om att belåna något obelånat …