Scenario:
Vi köpte bostadsätt, nyproduktion med inflytt för två år sedan, villkorsändringsdag närmar sig för den del av lånet vi valde ha rörligt.
Vi har amorterat mer än vi behöver för att komma ner i belåningsgrad för att göra oss berättigade till mer ränterabatt.
Upptäcker att banken just nu värderar vår bostadsrätt ca 20-25% lägre än vid köpet. Vilket innebär att vår belåningsgrad är 107%.
Marknadsvärdet utifrån vad som sålts likvärdigt i närheten (varav fyra bostäder på samma gata) senaste halvåret visar på uppgång på mellan 5-10%. Detta enligt statistik från hemnet, booli och två mäklarfirmor som är aktiva i området.
Banken vägrar lyssna och hänvisar till sin egna data… jag kan skaffa skriftlig värdering ifrån en mäklare men den kostnaden äter upp besparingen av räntekostnad.
Ni som kan. Är detta ens ok eller något jag bara får svälja som konsument? Eftersom jag själv inte ens får(?) värdera om min bostad de fem första åren för nyproduktion, borde inte som lägst banken behöva rätta sig efter köpeskillingen?
Vanligt missförstånd. Du får värdera om så mycket du vill. Det kommer dock inte ändra det amorteringsgrundande värdet.
Det du kan göra är att försöka få en mäklare att göra det gratis, luras bäst du vill. Det har jag gjort när Skandia behandlade mig såsom de behandlat dig nu. De justerade då upp värdet.
Eller byta bank och hoppas de godkänner ditt köpeavtal som värdering. När jag bytte bank för bolånet hade de värderat min lägenhet lägre, men då kunde jag skicka in mitt köpeavtal och då accepterade banken köpeskillingen som värde. Men det kan ju vara så att även nästa bank också anser att din lägenhet är värd mindre…
Det här är ju också någonting du kan “skydda” dig mot genom att binda räntan. Men också gå miste om, om det går åt andra hållet…
Aldrig varit med om att detta skulle vara ett problem i slutändan. Jag har i alla sammanhang på min nyproduktion (som jag köpte något år gammal) angett det jag köpte den för. När jag bytte bank och frågade om värdet sa jag bara “jag köpte den för X för tre år sedan, vet inte vad den är värd exakt idag men amorteringsgrundade värdet är X”. Då har de alla gånger svarat “OK det räcker”.
Byt bank säger jag med. Vart med om nåt liknande när Danskebank betedde sig bedrövligt. Bytte till SBAB som som tog värdet på överlåtelseavtalet rakt av.
Vart väldigt nöjd sen dess
Utnyttja den ”lilla” konsumentmakt du har
på den monopolistiska bankmarknaden
Har hänt en del med räntan det senaste men skulle tro det är saftig ränteskillnadsersättning på ett lån från 2år tillbaka. Men värt att kolla vad den ligger på, banken kanske åtminstone vaknar till på att en kund är på väg ut.
Sökte på information och hittade denna lite äldre tråden och vill dela med mig av min erfarenhet och det kanske kan hjälpa någon annan.
Jag har under 3 år haft mitt bolån hos ICA-banken som erbjuder bolån genom Borgo AB. Nu har villkorsändringsdagen passerat och jag har inte fått den ränta som jag efter många samtal till deras kundtjänst blivit erbjuden. Det är inte mycket pengar, men sånt gör mig irriterad.
Det visar sig att de automatiskt från “deras system” har värderat om min bostad på villkorsändringsdagen. Jag tror att deras system tar den senaste sålda bostaden i området och lägger in det som värdering. Detta är så klart en gissning, men jag vet att en lägenhet, ett dödsbo precis har blivit sålt för exakt den summan som de värderade min lägenhet till. Trots att det finns många andra lägenheter som nyligen är listade och är sålda till ett betydligt högre pris (mellan 200-400.000 mer)
Att tillägga är att de lägenheter som är sålda till ett lägre pris inte har haft några större renoveringar sedan bostäderna byggdes under 60-talet. Min bostad är alltså renoverad.
Den nya värderingen gör att belåningsgraden är 86%. ICA-Banken säger att jag ska ordna en ny värdering själv om jag inte är nöjd med deras värdering - vilket jag så klart inte är och det blir då mitt nästa steg. De sade att en muntlig värdering från en mäklare är tillräcklig, men det tror jag inte på förrän det är färdigt.
Vet inte om denna post är till nytta för nån, men jag fick i alla fall skriva av mig min missnöjdhet lite granna
Kan tillägga att ICA-Banken har haft väldigt bra räntor, speciellt om man handlar på ICA då rabatten är baserad på ditt “stammisbelopp” och man har försäkring genom ICA. Dock är kommunikationen bristande. Jag tycker att en omvärdering, speciellt om det ändrar mina villkor till det negativa borde ha meddelats av kundtjänst redan vid mitt första samtal.
Bankerna utför ofta (normalt 2 gånger per år) en så kallad stockvärdering av samtliga “säkerheter” (dvs bostädernas värdering) och uppdaterar då värdet på din bostad. Detta görs ur ett riskperspektiv för att se vilka bolån som hamnar i en “riskzon” där värdet understiger bolånebeloppet.
Denna värdering ska inte blandas ihop med “amorteringsgrundade värdet” som är fast i 5 år efter att man köpt en bostad.
Stockvärderingarna utförs ofta av externa partner så som UC Bostad eller värderingsdata som utför statistiska värderingar. Dessa värderingar påverkar din ränta men ska inte påverka amorteringen.
Oftast utgår dessa stockvärderingar från områdets utveckling senaste 6 månaderna på liknande objekt och värdet på din bostad justeras då med områdets utveckling. Tex är din senaste värdering på 1 000 000 kr och områdets utveckling senaste 6 månadet haft en uppgång på 5% justeras din bostad då om med 5%, dvs till 1 050 000 kr (lite mer komplex görs det via dessa externa partner men generellt så fungerar det ungefär så)
Inkommer du med en mäklarvärdering som inte är äldre än 3 månader ska denna kunna överskrida den statistiska värderingen, men bankerna kan ändå säga nej om det är så att mäklarvärderingen skiljer sig för mycket från den statistiska värderingen, eller om bankerna själva utför en statistisk värdering eller helt av egen värdering.